Grovfoder i hagen

Bukefalos 30 år!

Ser intressant om än lite dyrt ut, kostar ju som foderringar och liknande.

Är de inte lite lätta? Så att hästarna kan välta dem om/när de är tomma? Har ni extra tyngd i? Borrar ni hål för dränering?

Vi gör lådor på standardpall med dubbla pallkragar (ordentligt fastsatta), men dels så har dessa lådor begränsad hållbarhet, och så finns en liten risk för skador på hästarna.
Storleken tycker vi är precis lagom på "pall-lådorna", som vi använder för att ge hästarna spill (ratat från foderborden) från våra fårs ensilage.

Plastlådorna borde ju hålla i många år, och vara utan skaderisk.
Hästarna kan välta dem men de är väldigt tåliga och går inte sönder. Det skulle säkert kunna avhjälpas med stenar eller liknande i botten. Vi har inte hål i dem för dränering, utan välter bara ut vattnet om det har regnat. Men om man borrar hål så slipper man ju det.
Vi har haft lådorna i nästan 10 år och de har överlevt våra fyra huliganer till uppfödningar (SWB). 😅

Hästarna kan välta dem men de är väldigt tåliga och går inte sönder. Det skulle säkert kunna avhjälpas med stenar eller liknande i botten. Vi har inte hål i dem för dränering, utan välter bara ut vattnet om det har regnat. Men om man borrar hål så slipper man ju det.
Vi har haft lådorna i nästan 10 år och de har överlevt våra fyra huliganer till uppfödningar (SWB). 😅
Tack!

Tror det är 5cm. Men finns nog möjlighet att ha ännu större. Överhuvudtaget att ha kombo foderhäck och nät har revolutionerat fodersituationen hos mig. Så smidigt och väldigt lite spill hästarna trivs med det det och fodret håller sig fräsch.
Ja det är ju det. Något som håller i lite. Jag får fortsätta klura!

Vi har haft balkupa i plast, det fungerade bra för att just hålla fodret torrt och det blev mindre spill. Men unghästen och en av de vuxna gillade att dra ut hö och slänga runt med så man fick städa en del ändå. Men det största minuset var att manarna skavs av när de står och hänger in i kupan :(
Nu fodrar vi i hemmasnickrad foderhäck i trä av rejält grova doningar med dolda skruvar, inget som en häst trampar sönder.
Och i andra hagen IBC burar av mer tight modell mellan gallren, ingen får in huvud eller nos där osv. Har byggt tak på den ena så att fodret hålls torrt. Funkar kanonbra! Och blåser definitivt inte iväg!

Vi har haft balkupa i plast, det fungerade bra för att just hålla fodret torrt och det blev mindre spill. Men unghästen och en av de vuxna gillade att dra ut hö och slänga runt med så man fick städa en del ändå. Men det största minuset var att manarna skavs av när de står och hänger in i kupan :(
Nu fodrar vi i hemmasnickrad foderhäck i trä av rejält grova doningar med dolda skruvar, inget som en häst trampar sönder.
Och i andra hagen IBC burar av mer tight modell mellan gallren, ingen får in huvud eller nos där osv. Har byggt tak på den ena så att fodret hålls torrt. Funkar kanonbra! Och blåser definitivt inte iväg!
Tack! Massa bra info!
IBC burar har jag funderat på men blir liksom aldrig färdig i tanken hur de skulle stå, fungera osv så glömmer jag bort det också ser jag dem igen och funderar osv. men kommer aldrig till skott! Om du vill visa bild är jag jättetacksam!

En stallkompis hade IBC-tank som höhäck, käck med tak och "V" inuti så fodret var lättåtkomligt, men alltid varit lite skeptisk till dem och sen kom dagen då hennes häst fastnade med ett ben.

Det var en lugn häst och det gick bra, men jag personligen gillar dem inte, tycker risken är för stor.

Tack! Massa bra info!
IBC burar har jag funderat på men blir liksom aldrig färdig i tanken hur de skulle stå, fungera osv så glömmer jag bort det också ser jag dem igen och funderar osv. men kommer aldrig till skott! Om du vill visa bild är jag jättetacksam!
Jag ska försöka ta en bild åt dig! :D

Jag ska försöka ta en bild åt dig! :D
Tack! Ingen brådska för min del mer än att jag är nyfiken.

Vi byggde i helgen och det blev bra. Vi byggde på en plats i hagen med lätt naturlig sluttning åt alla håll så inget vatten ansamlas. La gummimattor på ett ca 14 kvm stort område. Gjorde hål i gummimattorna som hamnade under lådan och slog ner fyra stolp rejält i marken som utgör hörnstolpen i lådan. Använde skiva som tål vatten, satte den ca 1 cm ovanför mattorna för att få ventilation. Skivorna, dvs lådans kanter, är 60 cm höga. PVC-matta över skivan i överkant både för att minska risken för knaprande men också för att stärka skyddet mot vatten. Satte brädor runt överkanten på in och utsida för att hålla fast PVC-mattan och för att göra sidorna starkare.
Hästarna verkar nöjda men istället för att stå på varsin sida så ingen behöver känna sig trängd står de tätt ihop 😅😍 men sålänge det är deras val och andra val finns är jag nöjd 😄

Vi satte några pilar, bara pinnar, med ca 2m mellan. Sedan planterade vi blandat löv, björk, bok, lönn, kastanj, körsbär i en dunge med ca 3-4 m mellan. Efter några år får man gallra. Nu efter 10 år är hästarna insläppta i dungen. Kastanjerna klarade sig inte. Sälgen äts av hästarna, men växer så det knakar ändå

Vi satte några pilar, bara pinnar, med ca 2m mellan. Sedan planterade vi blandat löv, björk, bok, lönn, kastanj, körsbär i en dunge med ca 3-4 m mellan. Efter några år får man gallra. Nu efter 10 år är hästarna insläppta i dungen. Kastanjerna klarade sig inte. Sälgen äts av hästarna, men växer så det knakar ändå
Tack!

Foderring och storbal med stormaskigt nät (utan knutar). Funkar kanon.
1000013951.webp
Typ precis det jag kör på för iår 😁 gjorde lite miss att ta 160cm diameter på nätet oxå, balen svampade ut sig över kanterna 😅 ny vid balbyte så tråcklade jag ihop tightare lodrätt på 2 ställen, blev bättre so far.
Men enklare byta bal än våra gamla hemmabyggda lådor.
..
Hade dock gääärna haft tak över 🙈

Jag har egen gård och sitter till 90% hemma och jobbar, så jag ger allt hö i vägda portioner som äts upp direkt. Frukost och lunch serveras ute hela vinterhalvåret, ibland blir det en tredje fodring på eftermiddagen, lite beroende på väder och om/när hästarna rids. Jag fodrar direkt på marken i gräshagar. Har sandjord så det blir sällan särskilt geggigt och jag väljer att lägga fodret på torrast möjliga platser och lite olika platser från dag till dag. Jag tycker det blir extremt lite spill med mitt sätt att fodra - hästarna äter upp det de får på 1 - 1,5 timme och strövar runt och pillar med gräs och annat ätbart resten av tiden. Bor i södra Halland, så har sällan längre perioder med snötäcke, utan det finns växtlighet att sysselsätta sig med större delen av året. Ligger det snö och/eller är mycket kallt får de en extra fodring per dag. (nattetid är de på box och får 1 eller 2 fodringar per dygn inomhus, beroende på utetid kontra innetid).

Likt @Roheryn så har jag också egen gård med fyra hästar som alla går tillsammans. Jag jobbar hemma 100% och fodrar för det mesta alla mål som ges morgon till kväll själv i upp vägda påsar. Lägger ut det på torrast plats och det äts upp inom en timme och blir minimalt med spill.

Har även två fodergrindar som jag använder mig av när dom får natthö också på vintern. När dom får full vintergiva så får dom hö var fjärde timme hela dygnet och då tar jag hjälp av grindarna vissa av målen. Lägger ut på torraste stället och ja ibland regnar och snöar det på det eller att det blåser bort lite. Men det är oftare tvärtom så det funkar mycket bra för mig och mina hästar.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka