Grovfodret i år....

Vi fodrar med det halvkassa höet där vissa balar är jättefina medans andra är mindre fina men vi har fått lovat att detta är sista batchen och att nästa gång kommer det finare fodret (från en annan leverantör). Den som lever får väl se.
Har tyvärr ingen möjlighet att köpa in eget foder då alla säljer stora 400-500 kg balar och det går ju varken att förvara eller fodra upp i tid med bara en häst.
Nej, år som detta så får man ta det som finns. Hoppas nästa leverans är bättre
 
Köpte jättedyrt träda i somras (typ noll energi och noll protein). Funkade hyfsat i somras när gräset var bortbränt men fick tillskottsfodra en hel del både med lucern och havre.
Vi fick en väldigt lång tillväxt på hösten, tror de räknade till slutet av november. Vi fick tag på bra, men dyrt hösilage som vi började fodra med i september. Lite för bra världen för min ena häst som har blivit smällfet (ihop med att gräset växte så länge på hösten).
Så nu får de trädahöt (visade sig att det var tur att vi köpt det!) och lite av de bra hösilaget. Försöker plocka in den ena var dag och ge honom extra hösilage eftersom han behöver det.
Kommer där emot behöva köpa in hö till våren/ sommaren innan nästa års skörd. Så det känns lite jobbigt.
 
Köpte jättedyrt träda i somras (typ noll energi och noll protein). Funkade hyfsat i somras när gräset var bortbränt men fick tillskottsfodra en hel del både med lucern och havre.
Vi fick en väldigt lång tillväxt på hösten, tror de räknade till slutet av november. Vi fick tag på bra, men dyrt hösilage som vi började fodra med i september. Lite för bra världen för min ena häst som har blivit smällfet (ihop med att gräset växte så länge på hösten).
Så nu får de trädahöt (visade sig att det var tur att vi köpt det!) och lite av de bra hösilaget. Försöker plocka in den ena var dag och ge honom extra hösilage eftersom han behöver det.
Kommer där emot behöva köpa in hö till våren/ sommaren innan nästa års skörd. Så det känns lite jobbigt.
"Här uppe" dvs norr- och Västerbotten ser jag mycket annonser på hö/hösilage fortfarande. Så du kan ju kika norrut redan nu.
 
Öppnade ny bal idag och blir så osäker.
Generellt slänger jag allt som ens kan tänkas vara mögel men nu står jag mest o kliar mig i huvudet...
Balen doftar otroligt gott, fläckarna jag ser är inte större än 5-kronor och luktar inte illa de heller... jäst eller mögel? Hur avgör man det egentligen? Har hittat fem fläckar likt den på bilden, på samma sida av balen men ganska utspritt.
Gräver man i balen så är det ingenting, de är bara precis på ytan. Vad jag kan se alltså... :confused:

EE8F60E9-390E-4E71-9F44-8B9B7D834C09.jpeg
 
Öppnade ny bal idag och blir så osäker.
Generellt slänger jag allt som ens kan tänkas vara mögel men nu står jag mest o kliar mig i huvudet...
Balen doftar otroligt gott, fläckarna jag ser är inte större än 5-kronor och luktar inte illa de heller... jäst eller mögel? Hur avgör man det egentligen? Har hittat fem fläckar likt den på bilden, på samma sida av balen men ganska utspritt.
Gräver man i balen så är det ingenting, de är bara precis på ytan. Vad jag kan se alltså... :confused:

Visa bifogad fil 23275
Jag skulle rensa bort och ge av balen. Skulle jag vara 100% petig så skulle jag nog fått slänga alla mina balar. En pyttefläck precis mot plasten skulle jag inte bry mig om.

Tex, i sommar var det fruktansvärt varmt när bonden tog in hö. Det blev helt enkelt lite kondens innanför plasten högst upp. Några timmar efter balen var öppnad var detta borta. Men det såg inte "perfekt" ut, så jag ringde min bonde och frågade varför det var så och hur jag skulle göra.
 
Jag skulle rensa bort och ge av balen. Skulle jag vara 100% petig så skulle jag nog fått slänga alla mina balar. En pyttefläck precis mot plasten skulle jag inte bry mig om.

Tex, i sommar var det fruktansvärt varmt när bonden tog in hö. Det blev helt enkelt lite kondens innanför plasten högst upp. Några timmar efter balen var öppnad var detta borta. Men det såg inte "perfekt" ut, så jag ringde min bonde och frågade varför det var så och hur jag skulle göra.

Jag rensar ut ordentligt och ger av det, öppnade en bal till nu och det var några små fläckar på den också, men bara precis på ytan. Min mor som har bättre känsla för det här än jag säger tvärsäkert jäst...
 
Öppnade ny bal idag och blir så osäker.
Generellt slänger jag allt som ens kan tänkas vara mögel men nu står jag mest o kliar mig i huvudet...
Balen doftar otroligt gott, fläckarna jag ser är inte större än 5-kronor och luktar inte illa de heller... jäst eller mögel? Hur avgör man det egentligen? Har hittat fem fläckar likt den på bilden, på samma sida av balen men ganska utspritt.
Gräver man i balen så är det ingenting, de är bara precis på ytan. Vad jag kan se alltså... :confused:

Visa bifogad fil 23275

Jag tycker det ser ut som jäst. Mögel brukar ju vara mer svart och "fuktigt". Men är du osäker så rensa bara bort det översta och ge resten. Skulle man kassera alla balar som har lite sådant där i år skulle man ju inte ha något kvar känns det som.
 
Jag rensar ut ordentligt och ger av det, öppnade en bal till nu och det var några små fläckar på den också, men bara precis på ytan. Min mor som har bättre känsla för det här än jag säger tvärsäkert jäst...
Jag säger istället tvärsäkert mögel. Jästen blir som små klumpar och uppkommer vanligen inte i så torrt foder som du ser ut att ha. Tyvärr är det många som inte känner lukten av just det där möglet.
Jag hade, som du redan sagt, rensat balen och givit av den. Det där möglet är inte i närheten av lika farligt som det svarta eller gröna men jag rensar noga om jag stöter på sådant eftersom jag, som mögelallergiker, reagerar på det.
 
Jag säger istället tvärsäkert mögel. Jästen blir som små klumpar och uppkommer vanligen inte i så torrt foder som du ser ut att ha. Tyvärr är det många som inte känner lukten av just det där möglet.
Jag hade, som du redan sagt, rensat balen och givit av den. Det där möglet är inte i närheten av lika farligt som det svarta eller gröna men jag rensar noga om jag stöter på sådant eftersom jag, som mögelallergiker, reagerar på det.

Fodret har en TS-halt på 79,6 så ja, det är väldigt torrt.
Har rensat balarna rejält och kasserat mer än jag sparat.
Fläckarna är helt torra, och inte alls klibbiga som jag upplever att mögel kan vara.
Får ta kontakt med leverantören efter helgen och rådfråga, har fullt förtroende för dem.
 
Jag har nu öppnat en av mina rundbalar som består av plastat hö. Det var snustorrt när de pressades och trots att det gått hål och kommit in en gnutta fukt i ett hörn, så var resten av höet av alldeles utmärkt kvalisort. :heart

Den enda balen vi fick ihop under hösten har dock blivit demolerad av nåt djur, där den stått kvar nere på åkern. Så den får förmultna i skogen nånstans... (givetvis avskalad...)
20181227_124808.jpg
 
Jaha, fick precis analysen på mitt inköpta hösilage/hö..... Inte så jättenöjd precis :mad:
TS 83% Smb råprotein 23 g/kg foder Energi 7,3 MJ/kg foder. En kvot på 3,2. Blir mycket soja att köpa in.
Men jag fick balarna för 500:-/bal :D
 
Vi fick tag på 2 sorters svenskt hö ~5kr/kg. Jättebra värden. Det ens i fyrkantsbalar (stora) och det andra i rundbalar. SUPERBRA värden på båda men rundbalarbs var tyvärr väldigt dammiga så vi fick sälja av en hel del (några med får köpte dem) eftersom hästarna blev så känsliga, resten får de äta i hagen. Vi köpte istället ib jättefint hösilage (svenskt).
 
Flera av de balar jag köpt i år har varit dammiga (lite mögel) ytterst, jag undrar om det kan vara så att det blivit kondens under plasten pga värmen som var i somras? Andra som haft samma problem?

Mitt hö ser iaf ut att räcka fram till maj nån gång, hoppast att det blir en bra vår så man kan släppa ut hästarna på bete tidigt...!

Pratade med höbonden i går och han hade ett annat parti som jag skulle kunna få köpa från om det behövdes, men vill helst undvika att vänja in nytt foder för enbart några veckor innan betet.
 
Flera av de balar jag köpt i år har varit dammiga (lite mögel) ytterst, jag undrar om det kan vara så att det blivit kondens under plasten pga värmen som var i somras? Andra som haft samma problem?

Mitt hö ser iaf ut att räcka fram till maj nån gång, hoppast att det blir en bra vår så man kan släppa ut hästarna på bete tidigt...!

Pratade med höbonden i går och han hade ett annat parti som jag skulle kunna få köpa från om det behövdes, men vill helst undvika att vänja in nytt foder för enbart några veckor innan betet.
Mitt är också lite dammigt i år, jag tänker att det beror på att det torkade så oerhört fort i det varma vädret? Jag gissar bara dock :)
 
Även här har det varit dammigt men hygieniskt okej. Tror också det torkade fort och även jorddamm mm i samband med skörden.
Jag köpte ett par storbalar som, om jag gissar rätt, var dammiga pga pollen. Själv dammet var i allafall väldigt likt pollen. Och höet var fint och luktade gott.
 
Mitt är mycket torrt det med, men som sagt ett tunt lager av mögel på vissa ställen (inte hela balen, oftast bara en sida) precis innanför plasten på nästen alla balar. Endast en bal har det varit så mycket att jag behövd slänga hela.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 426
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 473
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 506
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 426
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp