Grovfodret i år....

Äter någon annan häst det? Då borde du kunna sälja det relativt enkelt och inte förlora så mycket pengar. Och få tag på svenskt verkar inte omöjligt längre?

Jo, jag får väl sälja det. Samtidigt är det som du skriver att det finns ganska mycket svenskt att få tag i, så frågan är ju om någon vill köpa det :grin: Nu har han ätit både i natt och nu i morse så det verkar ju slinka ner när han är tillräckligt hungrig. Frågan är ju bara om han tänker äta så mycket han behöver...
 
Vi ska i dagarna pressa andraskörden, hoppas att vi kan få in lite mer än 30 balar, sen har vi köpt 10 bal till från en bekants bekant och 6 bal av grannen, och väntar på ett besked från en bekant om han har något att avvara så kanske blir det 5-10 balar där. det kommer inte att räcka men vi har bunkrat upp lusern i alla dess former och även havrehalm som vi kommer att fodra med.
 
"Vår" bonde fick till en riktigt kanonbra andraskörd! Han gödslade vallarna och sen kom regnet och det växte förstås superbra. Så nu har stallet utöver det som gårdens egen mark fick och som bör räcka hela vintern en backup med fint svenskt hö :). Känns otroligt skönt!
 
Här pressas och plastas tredjeskörden i morgon.
Vi har slagit trädan, som vi slog i somras också. Hade hoppats på kanske 3-4 balar till, men tyvärr fick vi kassera en stor del av det redan innan det strängades inför pressning.
:arghh: :rage: :turd:
1539202046993.png
 
Vi har flera vallar som ligger inom samma område men med viss skillnad på grästyp. Det mesta är ängshö innehållande blommor och massor av olika grässorter. Vi brukar ta småprover ur några rundbalar för att få ett hum om värdet.

Hästarna har alltid fått fri tillgång men i år behöver vi vara mer restriktiva då vi bara fick in lite mer än hälften av vad vi normalt brukar, har köpt in ett par ton extra som vi fick till hyfsat pris. Jag är däremot väldigt glad över att vi fortfarande kan kombinera sommarhagen och höfodring då vi ger mest hö de kyliga dagarna (lösdrift).
TS: 86
RP: 83
Smb RP: 51
Mj: 9,3
 
Jag har tyvärr fått konstantera mögel på två av de fyra balar av årets hö jag öppnat hittils.... :cry: Hoppast verkligen inte att det fortsätter så med resten av skörden. Bonden tog tillbaks den ena men han har ju begränsad med balar att byta i.
 
Vi har (ta i trä), klarat oss rätt bra. De tre tidigare åren jag stått i det här stallet har vi haft fri tillgång på silage ute men i år blir det mest halm för oss. Tror jag. Kanske om det blir jättekallt att vi får komplettera med hö/hösilage för att de ska hålla värmen. Vi hade beräknat att det skulle räckt med förstaskörden men det var bra att vi fick typ så det räcker till en halv bal i veckan extra.

Värdena på förstaskörden var toppen så jag hoppas att det blir hyfsade även på andraskörden.
 
Vi fick nu veta priset, vår bonde ökar endast från 450 till 500 per bal vilket bara blir några ören per kilo. :) Är ju en fördel att han gör detta på fritiden och har ett annat dagjobb. Han skulle slå sin andra skörd förra helgen. Vår granne slog sin tredje nu och det ser ut som rejäla strängar med gräs, mer än andra skörden som kom strax efter torkan. Glad för han och hans kossors skull. :) vi fick köpa några rundbalar med halm av honom så jag känner mig nöjd!
 
Jag har sett fantastiskt fina värden på andraskördar här.

Själv överväger jag att köpa eget trots att foder ingår i stallet. Tyvärr är det fel värden för min häst på det..
 
Vi har köpt tredjeskörd nu för 1,5 kr/kg. Tredjeskörd är i sig inget ovanligt i Skåne, men det brukar vara kassa värden, men den här hösten som varit så varm ska det bli spännande att se hur analysen ser ut.
Jag tror det kan vara hyggliga värden, betet innehåller ju tydligen ganska mycket näring fortfarande, mina hästar är nästan i överhull, de går på bete dygnet runt fortfarande. De får något litet tillskottsfoder i och för sig men det är inte mycket.
 
Jag tror det kan vara hyggliga värden, betet innehåller ju tydligen ganska mycket näring fortfarande, mina hästar är nästan i överhull, de går på bete dygnet runt fortfarande. De får något litet tillskottsfoder i och för sig men det är inte mycket.
Jag hoppas det. Jag tog ner mina till vinterhagen för två helger sen, för att beta ner innan islänningarna tas ner. Mitt ena halvblod klarade inte riktigt av det, fick lymfangit, vilket jag inte alls trott. Så det är absolut kraft i gräset fortfarande.
 
Vi har precis fått analysen utav årets andaskörd vilken blev betydligt större än förväntat. "Tyvärr" blev det lite för bra...
 

Bifogade filer

  • Skärmavbild 2018-09-30 kl. 14.47.21.png
    Skärmavbild 2018-09-30 kl. 14.47.21.png
    11,3 KB · Visningar: 101

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 499
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 429
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp