Grovfodret i år....

Vi har precis fått analysen utav årets andaskörd vilken blev betydligt större än förväntat. "Tyvärr" blev det lite för bra...
Vad menar du med "för bra"?
Det är ju som vilket försommarbete som helst...

Själv kommer jag avstå från analys i år, eftersom det hö jag skördat är så små snuttar som är slaget sent, under flera olika dagar/veckor, från flera olika åkrar och ängar och i viss mån innehåller redan visset gräs. Det är helt omöjligt att få något som ens är översiktligt bland detta.
Det är för mig självklart att det är lågt i protein. Jag ser det mest som bukfylla och "något att tillgodose tuggbehovet med". Den här vintern kommer, mer än någonsin, handla om att se och känna på hästarna, för att kunna ge rimligt mycket tillskott för att hålla lagom hull och muskulatur.
Tillskottsfodret här kommer främst bestå av betfor, lusernpellets, potatisprotein och jag kommer ge ett "standard" mineraltillskott, med hyfsat hög Ca/P-kvot. Det är det bästa jag kan göra av det här årets fodertillgång. Våra hästar är lågpresterande hobbyhästar.
 
Vad menar du med "för bra"?
Det är ju som vilket försommarbete som helst...

Själv kommer jag avstå från analys i år, eftersom det hö jag skördat är så små snuttar som är slaget sent, under flera olika dagar/veckor, från flera olika åkrar och ängar och i viss mån innehåller redan visset gräs. Det är helt omöjligt att få något som ens är översiktligt bland detta.
Det är för mig självklart att det är lågt i protein. Jag ser det mest som bukfylla och "något att tillgodose tuggbehovet med". Den här vintern kommer, mer än någonsin, handla om att se och känna på hästarna, för att kunna ge rimligt mycket tillskott för att hålla lagom hull och muskulatur.
Tillskottsfodret här kommer främst bestå av betfor, lusernpellets, potatisprotein och jag kommer ge ett "standard" mineraltillskott, med hyfsat hög Ca/P-kvot. Det är det bästa jag kan göra av det här årets fodertillgång. Våra hästar är lågpresterande hobbyhästar.

En kvot på 15,9 är helt enkelt inte idealiskt för våra hästar.
 
Vi har precis fått analysen utav årets andaskörd vilken blev betydligt större än förväntat. "Tyvärr" blev det lite för bra...

Väldigt mycket skördar med otroligt höga näringsvärden har konstaterats generellt över landet, varit mycket skriverier om det redan innan värsta torkan fullt satte in, att förstaskörden tenderade att ha höga värden.

Sen kvot i sak tycker jag många hänger upp sig på för mycket av div anledningar och icke anledningar.
Ni har jättemycket protein men ingen jätteenergi i sak i ert grovfoder @Dialhard .
 
Jag hade hoppats på att det skulle skördas en del med lägre värden, eller framför allt lägre socker för min ponny som fick fång i slutet på juli. Men får kanske fortsätta köpa halm för att dryga ut tuggandet. Segt när en inte har förvaring bara och får ha allt i kombin 😫
 
En kvot på 15,9 är helt enkelt inte idealiskt för våra hästar.
Byt med någon som har föl och unghästar?

Jag skulle älska ett sådant foder till min märr. Då skulle hon och fölet få sina behov av bara grovfodret. Och det har jag aldrig varit med om innan!
 
En kvot på 15,9 är helt enkelt inte idealiskt för våra hästar.
När man analyserar grovfoder är det mängden kväveföreningar som mäts.
Sent skördat grovfoder innehåller större andel s.k. "NPN" (Non Protein Nitro-nånting - kan inte den exakta ordalydelsen, men nåt sånt). Så, du kan nog räkna med att den verkliga kvoten är mycket lägre än så.

(Detta fick jag lära mig för många år sedan, när jag fodrade med en tredjeskörd som enligt analysen innehöll 150 g smb rp/kg ts. Det var svårt att veta exakt vad det innehöll i proteinväg, men mina unghästar blev tunna över ryggen trots detta analysvärde...)
 
När man analyserar grovfoder är det mängden kväveföreningar som mäts.
Sent skördat grovfoder innehåller större andel s.k. "NPN" (Non Protein Nitro-nånting - kan inte den exakta ordalydelsen, men nåt sånt). Så, du kan nog räkna med att den verkliga kvoten är mycket lägre än så.

(Detta fick jag lära mig för många år sedan, när jag fodrade med en tredjeskörd som enligt analysen innehöll 150 g smb rp/kg ts. Det var svårt att veta exakt vad det innehöll i proteinväg, men mina unghästar blev tunna över ryggen trots detta analysvärde...)

Fast en andraskörd är inte sent skördad sett till vilken växtfas gräset är i.
 
Fast en andraskörd är inte sent skördad sett till vilken växtfas gräset är i.
Med sent skördad menar jag senare på året, inte sent i gräsets utvecklingsfas.
När det blir höst ändras gräsets sammansättning pga färre soltimmar och lägre/mer varierande temperatur.
 
Med sent skördad menar jag senare på året, inte sent i gräsets utvecklingsfas.
När det blir höst ändras gräsets sammansättning pga färre soltimmar och lägre/mer varierande temperatur.

Fast så har ju det inte sett ut i år i Sverige ang höstväder osv. Snarare har ju andra och tredjeskördar varit kanon ang både sol, värme och ”lagom” regn på många håll över landet. Mot alla odds från den tidigare torkan landet över .
 
Mitt stall har ju köpt olika partier hösilage och fram tills för två veckor sedan var det helt ok silage. Lite högt innehåll av ogräs men det gick ju att plocka bort (grova stjälkar) men nu är det något parti som är extremt ojämt med allt ifrån dammigt extremtorrt hö (fast inplastat) med jordkockor i till jättekortstråigt lusernaktigt till jättelånga tunna strån som mest liknar kaninhö och ibland jättegrova strån som luktar typ "hav". Ibland är höet helt gult. Mögel har också förekommit och då skalar stallet av det mögliga och fodrar med resten (har inte råd att kasta hela rundbalar). Detta är från bal till bal. Man vet aldrig hur nästa bal som öppnas ser ut. Och för detta betalar vi då 6,90 kr/kg. Vår häst är dessutom kräsen och ibland får jag mocka ut kilovis med hö som an inte velat ha. Han har dessutom börjat hosta när man rör på honom. :cry:

Funderar på att köpa in eget hö men då är ju problemet hur man ska förvara det när man bor i villa liksom :(
 
Har precis öppnat vår första hösilagebal. Det är första gången nånsin jag ger det och första gången nånsin vi plastat alls. Ser som tur är väldigt fint ut och hästarna älskar det! Hoppas alla balar ser likadana ut, men erkänner att jag är nervös eftersom jag inte har någon erfarenhet av plastade balar och tycker det är svårt att inte se innan hur fodret ser ut.
 
Har det löst sig för er?
Har precis flyttat med min ponny och vi har fått tag på fint hösilage från en supertrevlig bonde. Mitt i hökrisen har jag ändå varit optimistisk och tänkt att detta kanske var bra, att folk får upp ögonen för hur viktigt det är med bra hö, och att fler väljer att i framtiden producera hö till häst. Tänker att ett bättre/högre pris kan generera att fler väljer att rikta in sig på hästar när de planerar och producerar foder, vilket ger oss som konsumenter ett bredare och förhoppningsvis bättre utbud samt lönsamhet för bönderna. En win-win situation helt enkelt.

Bonden vi köpte av uttryckte just detta, att om han till bästa år vet att det går att få sålt ett större parti med lönsamhet, vill han gärna försöka få fram ett foder som är speciellt bra för just hästar. Som han uttryckte det "göra det lite mer seriöst till bästa år".

Detta ser jag som extremt positivt! Och jag hoppas verkligen att många fler bönder tänker som han, och att fler kan tänka sig att betala ett lite högre kilopris för ett riktigt bra foder. Många av oss skulle ju då helt kunna skippa kraftfoder osv, eller iaf minska på det, som ju oftast har långt högre kilopris än ett bra hö.

Någon annan som upplevt samma?
 
Jag har fått hem vinterns hösilage :banana:

Ca 1,5 kr per kilo men lite färre balar än jag velat ha. Jag fyller ut med lusern.
Ej analyserat så det ska jag göra strax.

Det är så himla skönt att fått hem allt :)
 
  • Gilla
Reactions: Elo
Mina första balar var lite dammiga (alltså lite för vältorkade, ej jordiga), men den senaste var kanon! Betalar ca 1,33/kg, hämtar några hundra meter bort.

Fått tag i fyra fina halmbalar för 250kr styck. Bonden ville ha 200kr styck, men det vägrade jag betala :laugh:
 
Jag har också fått hem mitt för 1.3 kr kilot inkl frakt. Dock har det riktigt ladda värden men 14g smrp och en kvot på 2. Har dock löst det med potatisprotein men skulle hellre betala mer för bättre värden.
 
Härligt att höra!

Vi fick inte något superpris pga få balar och lång transport då vi inte kan hantera för tunga balar med endast handkraft :) men vi är nöjda med höet, nu är det bara lite halm som fattas. Har även lyckats hamna så bra till att det ligger massor med sly runt ägorna som vi också kastar in.
 
Våran första skörd var katastrof fick in 32 stor balar där vi brukar få in 125 balar...småbalarna fick vi ca 1500 stycken istället för 2000-2500 st började kolla runt efter foder och fick tag på 6 stor balar av grannen,, började bunkra upp lusern i alla dess former köpte även hem 6 st 400 kilos havrehalm som vi fodrar med också:banana: och väntade på andraskörden.. den gav 95 storbal så nu klarar vi oss till sommaren
 
Mitt stall har ju köpt olika partier hösilage och fram tills för två veckor sedan var det helt ok silage. Lite högt innehåll av ogräs men det gick ju att plocka bort (grova stjälkar) men nu är det något parti som är extremt ojämt med allt ifrån dammigt extremtorrt hö (fast inplastat) med jordkockor i till jättekortstråigt lusernaktigt till jättelånga tunna strån som mest liknar kaninhö och ibland jättegrova strån som luktar typ "hav". Ibland är höet helt gult. Mögel har också förekommit och då skalar stallet av det mögliga och fodrar med resten (har inte råd att kasta hela rundbalar). Detta är från bal till bal. Man vet aldrig hur nästa bal som öppnas ser ut. Och för detta betalar vi då 6,90 kr/kg. Vår häst är dessutom kräsen och ibland får jag mocka ut kilovis med hö som an inte velat ha. Han har dessutom börjat hosta när man rör på honom. :cry:

Funderar på att köpa in eget hö men då är ju problemet hur man ska förvara det när man bor i villa liksom :(
Usch, vilken jobbig sits, hur har det löst sig?
 
Jag räknade kallt med en hyreshöjning för min häst men det har inte blivit någon. Vi står uppstallade med fri tillgång till hö och halm. Byggde dock foderhäckar till hagen (själva och på eget initiativ) för att minska spillet där.

Stallägaren skördade på fler ställen i år (trädor, en hage o dyl) och värdena var lite trista (massa energi och lite protein). Vi har inte heller fullt i stallet och genom att inte ta in fler just nu ska fodret räcka till oss som står där.
 
Usch, vilken jobbig sits, hur har det löst sig?

Vi fodrar med det halvkassa höet där vissa balar är jättefina medans andra är mindre fina men vi har fått lovat att detta är sista batchen och att nästa gång kommer det finare fodret (från en annan leverantör). Den som lever får väl se.
Har tyvärr ingen möjlighet att köpa in eget foder då alla säljer stora 400-500 kg balar och det går ju varken att förvara eller fodra upp i tid med bara en häst.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 519
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 495
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 517
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 433
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp