Grovfodret i år....

Intressant att så många feta hästar får fång då. Kan det kanske eventuellt möjligen bero på att hästar precis som människor gärna drar på sig välfärdssjukdomar då de är överviktiga :grin:
För att de har IR. Lättfödda hästar har ofta det. Det är ett symtom, att de blir feta alltså.
 
Javisst, ingen sjukdom kan ju bara komma av en orsak. Men IR och EMS har bl.a. fetma som symtom.
Nu får du nog förklara betydligt mer ingående för för mig känns det som om du nu ägnar dig åt cirkelbevisning.
Hästar som har IR är feta samtidigt som de får IR först då de blir feta. Enligt dig så kan inte en icke IR häst vara fet eller? Hur får de i såfall IR?
Min åsikt är att för många av de hästar som knallar runt i det här landet så är dina foderråd en bön om att hästen ska bli fet och därmed öka risken för att den blir IR och få fång.
 
Min ponny fick knappt aldrig under 2 kg TS/100 kg häst. Han var väldigt lättfödd. Tror han gick på 60-65 MJ när han motionerads 6 dagar i veckan (lätt träning då, tävlades lätta klasser).
Men så bra att det funkar för dig men du vet din häst är inte mallen för alla hästar.
För övrigt tror jag inte ett ögonblick på att din häst var lättfödd om den kunde äta 2 kg TS/100 kg kroppsvikt om du inte fodrade den med ren halm eller hittade ett extremt energifattigt hö. Ett hö som i normal odling inte existerar.
 
Nu får du nog förklara betydligt mer ingående för för mig känns det som om du nu ägnar dig åt cirkelbevisning.
Hästar som har IR är feta samtidigt som de får IR först då de blir feta. Enligt dig så kan inte en icke IR häst vara fet eller? Hur får de i såfall IR?
Min åsikt är att för många av de hästar som knallar runt i det här landet så är dina foderråd en bön om att hästen ska bli fet och därmed öka risken för att den blir IR och få fång.

Håller med. Hur skulle en häst annars få IR liksom? Den normala gången är ju för mycket mat -> Fetma -> IR - Fång.
Förövrigt håller jag med. De hästar jag känner till som kan äta 2 kg TS/100 kg per dygn skulle jag kalla rent svårfödda och/eller tränas väldigt hårt.
 
Javisst, ingen sjukdom kan ju bara komma av en orsak. Men IR och EMS har bl.a. fetma som symtom.

Fast anledningen till sjukdomen i grunden är fetma och övervikt . Dvs fetman och övervikten är inte ett symptom - de är orsaken till sjukdomen primärt.

Det var därför utifrån ditt inlägg jag responderat .
 
Intressant att så många feta hästar får fång då. Kan det kanske eventuellt möjligen bero på att hästar precis som människor gärna drar på sig välfärdssjukdomar då de är överviktiga :grin:
Nu är det ju inte enbart feta hästar som får fång, jag tror att väldigt många hästar överutfodras av diverse kraftfoder som pytsas hej vilt utan varesig foderprogram eller analyser. Det är tyvärr många år sedan det gick mode i att blanda ihop både det ena och det andra utan större koll på vad det var, i synnerhet som många hästar har en begränsad utevistelse i hage med andra hästar.
 
Håller med. Hur skulle en häst annars få IR liksom? Den normala gången är ju för mycket mat -> Fetma -> IR - Fång.
Förövrigt håller jag med. De hästar jag känner till som kan äta 2 kg TS/100 kg per dygn skulle jag kalla rent svårfödda och/eller tränas väldigt hårt.


Du har fel ang att hästar generellt inte kan fodras 2 kg//TS per 100 kg osv. Blir rätt märkligt att du tror att de endera är svårfödda eller tränas extremt hårt osv.

Det är - som sagt - inte så svartvitt .
 
Sen är det det där med vad hård träning är
Lätt träning är rida lite i skog och mark och några pass på ridbanan varje vecka
Hård träning gör nästan bara elithästar, travhästar och galopphästar (finns fler men kom inte på nu)
I hård träning kan de flesta äta fri tillgång
Mina travare hade fri tillgång dvs 16-25kg hö om dagen
Vi hade egna vallar så hade koll på gödsel mm
Var bara en som inte fick fri tillgång men denna kunde heller inte äta kraftfoder
Då fick han mugg
Upptäcktes när han fick fång
Var dock inte i träning då
 
Sen är det det där med vad hård träning är
Lätt träning är rida lite i skog och mark och några pass på ridbanan varje vecka
Hård träning gör nästan bara elithästar, travhästar och galopphästar (finns fler men kom inte på nu)
I hård träning kan de flesta äta fri tillgång
Mina travare hade fri tillgång dvs 16-25kg hö om dagen
Vi hade egna vallar så hade koll på gödsel mm
Var bara en som inte fick fri tillgång men denna kunde heller inte äta kraftfoder
Då fick han mugg
Upptäcktes när han fick fång
Var dock inte i träning då

Ja det är ett konstaterat problem ang ämnet och hästarnas hälsa att folk har totalt fel bild av vad hårt arbete är och i kombo med det utfodring osv.

Bra inlägg 👍
 
Här har nu kommit så pass mycket regn så att det grönskar ordentligt i sommarhagen! Bönderna har varit snabba med att lägga på gödsel och jag tror ganska många kommer att få en andraskörd. Lite sen kanske men bättre än inget.
Själv har jag fått tag i tillräckligt med hö, tror jag, skulle vilja ha ett par extra storbalar för säkerhets skull. Det finns storbalar att köpa i trakten, mest importerat men även svenskt. Men det kostar 5 kr kilot och jag tycker det är i mesta laget så jag har lite is i magen just nu. Tänkte se om priserna går ner lite. Får se om jag ångrar mig sen.
 
Nu är det ju inte enbart feta hästar som får fång, jag tror att väldigt många hästar överutfodras av diverse kraftfoder som pytsas hej vilt utan varesig foderprogram eller analyser. Det är tyvärr många år sedan det gick mode i att blanda ihop både det ena och det andra utan större koll på vad det var, i synnerhet som många hästar har en begränsad utevistelse i hage med andra hästar.
Nej men de som är feta är en mycket stor andel av de insjuknade. Givetvis finns det andra orsaker till fång men av de hästar jag känner som fått fång de senaste 10 åren (tidigare känner jag inte till förhållandena) så har de gått till övervägande del/helt på grovfoder. Det eventuella kraftfodret har varit ytterst lite. De flesta har även fått fången utanför betessäsong.
 
Ser att tråden spårat iväg en del sen den startades, men tänkte ändå svara. Vi finns i Närke och har både fått ta lite eget från en bekant som har mark i träda, samt har fått köpa av vår vanliga hö/silageleverantör. Silaget kostar 2.50 kr/kg som tidigare år, och höet landade på 3 kr/kg. Vi har så pass att vi kommer kunna erbjuda dräktiga ston och föl/unghästar fri tillgång som de vanligtvis har.
Det enda som blivit märkbart dyrare är lusern, som vi fått hem två pallar av. Priset hade gått upp med 2 kr/kg, men då våra analyser ser rätt bra ut i år så kommer vi klara oss med de två pallarna.
 
Men så bra att det funkar för dig men du vet din häst är inte mallen för alla hästar.
För övrigt tror jag inte ett ögonblick på att din häst var lättfödd om den kunde äta 2 kg TS/100 kg kroppsvikt om du inte fodrade den med ren halm eller hittade ett extremt energifattigt hö. Ett hö som i normal odling inte existerar.

Känns ju inte så himla meningsfullt att lägga tid och energi på att svara om du ändå tror att jag ljuger.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 557
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 500
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 523
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 435
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp