Grovfodret i år....

Muslin äter han året runt i varierande mängd, och består till stor del av lucernhack, fibermix och lite majsflingor, innehåller även lite olja och rapskaka. Så jag anser inte att den är något problem och den har funkar väldigt bra med hans mage. Han är inte heller piggaste kusen om man säger så, så den extra energi han får den vägen behövs.
Men såklart, mer lucern! Och så snart jag har analys så skall hag räkna på foderstaten. Jag vet att det extra höet jag kan köpa är så värt för hans psykiska välmående, men kan jag ge nåt annat istället för att ge sysselsättning?

Som sagt, är det fång du är orolig för i kombo med mindre grovfoder ni fått begränsat i er stallhyra, så satsa på mer grovfoder du köper till - melassfri lusern, och skippa större givor müsli som innehåller stärkelse, samt att innehållet i müsli med små mängder av diverse, är så små att de i sig knappast är avgörande alls. Köp hellre till linfrö separat då billigt och ge . Tex .

För ren sysselsättning så ge grenar i boxen att gnaga på, eller halm i höpåse. Tex.

Näringen i höt är ju en sak för sig . Vet du vad höet ni ska fodra med i begränsad maxgiva 8 kg/dag innehåller ?
 
Som sagt, är det fång du är orolig för i kombo med mindre grovfoder ni fått begränsat i er stallhyra, så satsa på mer grovfoder du köper till - melassfri lusern, och skippa större givor müsli som innehåller stärkelse, samt att innehållet i müsli med små mängder av diverse, är så små att de i sig knappast är avgörande alls. Köp hellre till linfrö separat då billigt och ge . Tex .

För ren sysselsättning så ge grenar i boxen att gnaga på, eller halm i höpåse. Tex.

Näringen i höt är ju en sak för sig . Vet du vad höet ni ska fodra med i begränsad maxgiva 8 kg/dag innehåller ?
Hej!
Tack för alla tips 👍. Jag vet inte vad hösilaget innehåller än, vi har precis gått in i balarna, så inom 3-4 veckor bör vi ha en analys.
Jag är inte så orolig för fång. Jag är mest orolig för magen och för lite tuggtid. Planerar ej att ge mer müsli än jag ger utan det får bli lucern.
Jag får ta det extra jobbet att hämta hö, bara han mår bra
 
Min ponny fick knappt aldrig under 2 kg TS/100 kg häst. Han var väldigt lättfödd. Tror han gick på 60-65 MJ när han motionerads 6 dagar i veckan (lätt träning då, tävlades lätta klasser).
60-65 MJ till en ponny i lätt träning och den är lagom i hull kallar jag knappast svårfödd, snarare tvärt om, även om den är stor d-ponny.
 
Hej!
Tack för alla tips 👍. Jag vet inte vad hösilaget innehåller än, vi har precis gått in i balarna, så inom 3-4 veckor bör vi ha en analys.
Jag är inte så orolig för fång. Jag är mest orolig för magen och för lite tuggtid. Planerar ej att ge mer müsli än jag ger utan det får bli lucern.
Jag får ta det extra jobbet att hämta hö, bara han mår bra
Jag kommer ge melassfri lusernhack blandat med mineraler och lite Kraft Low starch, det innehåller inget spannmål utan baseras på olika grovfoder och är lågt i socker och stärkelse. Då vill hon pilla ut all pellets och sist äter hon hacket vilket tar ganska lång tid. Tänker även ge urlakad betfor och uppblötta lusernpellets. Kommer nog använda två krubbor, en för hack och en för det blöta, för att maximera ättiden. :)

Vi får ev ransonera lite men främst måste min häst banta så jag försöker hitta sätt att ge max fibrer och ättid och minst energi. Har även halm hon kommer få i vanligt hönät och hösilage i småmaskigt nät. Kommer kunna hänga in små granar för underhållning också, hon skulle kunna leva på ris och sly egentligen så lättfödd som hon är...

Ute i hagen hade jag satsat på halm i nät och sly eller granar man kan lägga direkt på backen, om möjlighet finns, om det inte finns nåt annat att pilla med.
 
Jag kommer ge melassfri lusernhack blandat med mineraler och lite Kraft Low starch, det innehåller inget spannmål utan baseras på olika grovfoder och är lågt i socker och stärkelse. Då vill hon pilla ut all pellets och sist äter hon hacket vilket tar ganska lång tid. Tänker även ge urlakad betfor och uppblötta lusernpellets. Kommer nog använda två krubbor, en för hack och en för det blöta, för att maximera ättiden. :)

Vi får ev ransonera lite men främst måste min häst banta så jag försöker hitta sätt att ge max fibrer och ättid och minst energi. Har även halm hon kommer få i vanligt hönät och hösilage i småmaskigt nät. Kommer kunna hänga in små granar för underhållning också, hon skulle kunna leva på ris och sly egentligen så lättfödd som hon är...

Ute i hagen hade jag satsat på halm i nät och sly eller granar man kan lägga direkt på backen, om möjlighet finns, om det inte finns nåt annat att pilla med.

Low starch pellets sväller rejält! Skulle inte vilja ge det torrt. Finns som müsli med nu dock.
 
Jag tänkte prova ett foder som heter All In som komplement. Gillar inte foder som är sammansatt egentligen men tänkte prova till fullblodet (kanske till fånghästen med? Osäker dock på oljan).
Innehåll: Lusern*, torkad drank*, linfrökaka*, aspbark*, kallpressad rapsolja*, torkade morötter, torkade rödbetor, vitaminer*, mineraler* & kelaterade spårämnen
*Svensk råvara

1.5% stärkelse, 3.5% socker. 10 MJ och 150 smrp i muslin, 10 Mj och 146 smrp i pellets.
 
Jag tänkte prova ett foder som heter All In som komplement. Gillar inte foder som är sammansatt egentligen men tänkte prova till fullblodet (kanske till fånghästen med? Osäker dock på oljan).
Innehåll: Lusern*, torkad drank*, linfrökaka*, aspbark*, kallpressad rapsolja*, torkade morötter, torkade rödbetor, vitaminer*, mineraler* & kelaterade spårämnen
*Svensk råvara

1.5% stärkelse, 3.5% socker. 10 MJ och 150 smrp i muslin, 10 Mj och 146 smrp i pellets.

Nyfiken - varför väljer du detta foder ? 😄
 
Jag tänkte prova ett foder som heter All In som komplement. Gillar inte foder som är sammansatt egentligen men tänkte prova till fullblodet (kanske till fånghästen med? Osäker dock på oljan).
Innehåll: Lusern*, torkad drank*, linfrökaka*, aspbark*, kallpressad rapsolja*, torkade morötter, torkade rödbetor, vitaminer*, mineraler* & kelaterade spårämnen
*Svensk råvara

1.5% stärkelse, 3.5% socker. 10 MJ och 150 smrp i muslin, 10 Mj och 146 smrp i pellets.

Vad har du för kg-pris på det?
 
Har precis hämtat hem småbal hösilage att ge när det inte passar med storbal.
35 kilos bal, 5:-/kg vilket är dyrare än vanligt men jag är så glad att fått tag på småbal.

Nu återstår att få hem storbalar hösilage och småbalar med halm så kan jag känna mig säkrad sen.
 
Jag drömde att det var dags att öppna vårt silage, och när vi öppnade de stora balarna så visade det sig att de egentligen var småbal.

Vaknade kallsvettig. :nailbiting:
 
Har fått tag i småbalshalm men betalar 3kr/kg jämfört med mitt hö jag köpt för 2,50kr kg. Som tur är behövs ingen större mängd, min häst har fri tillgång i hagen och äter rättså lagom, nåra kg mer än önskvärt som jag hade velat ge till natten istället. Nu kan jag blanda ut med halm i hagen:)
Satte även hästarna i ny, obetad hage igår. Den kommer räcka åtminstone 3v. Jag hade räknat med att börja stödfodra 1sept men nu kan det hända jag klara mig tills 1 oktober och då börjar det närma sig installning ändå 😃
Känner mig lugn inför vintern och hoppas alla ni andra kommer klara er på det ni fått tag på.
 
Low starch pellets sväller rejält! Skulle inte vilja ge det torrt. Finns som müsli med nu dock.
Oj det har jag missat. Har bara gett 1 dl dock som lite extra pill ihop med annat som hon får tugga rejält och hon vräker inte i sig, vilket är fascinerande för ett sådant matvrak. :laugh: Får testa att blötlägga och i så fall ha det i blöta krubban i vinter. :up:
 
Oj det har jag missat. Har bara gett 1 dl dock som lite extra pill ihop med annat som hon får tugga rejält och hon vräker inte i sig, vilket är fascinerande för ett sådant matvrak. :laugh: Får testa att blötlägga och i så fall ha det i blöta krubban i vinter. :up:

Ja det ståt inget om behöver blöta. Men utefter ingredienserna blev jag skeptisk till torrt och provade blöta för att se. Och som sagt svällde rejält. Så jag ger det blött. Men finns en müsli nu med, med nästan samma värden. Den är kanske ett alt om man vill ge torrt?
 
Igår fick vi analysen på stallets foder.

8,4 mj och 17 smb protein. Det är väldigt kul att stå med digivande sto nu! Alla mineraler låg helfel de med. Uppgiven är bara förnamnet. Jag hade tänkt att hon skulle få fri tillgång på hö i vinter då hon ändå äter så pass lite, typ 6-8 kg/dygn. Men nu begränsar jag nog ännu mer och kompletterar med annat istället...
 
Igår fick vi analysen på stallets foder.

8,4 mj och 17 smb protein. Det är väldigt kul att stå med digivande sto nu! Alla mineraler låg helfel de med. Uppgiven är bara förnamnet. Jag hade tänkt att hon skulle få fri tillgång på hö i vinter då hon ändå äter så pass lite, typ 6-8 kg/dygn. Men nu begränsar jag nog ännu mer och kompletterar med annat istället...

Ojdå:crazy:
 
Idag fick jag hem 8 pallar med hösilagebalar (60 kgs småbalar). Det är vad jag behöver för att klara mig till nästa sommar, känns jätteskönt att jag fick allt jag hade beställt. Men kilopriset är ca 1 kr högre än förra året, så man får väl hicka när fakturan kommer! Jag har beställt ett parti med lågt mj och hyfsat bra proteinvärden - ska bli spännande att se vad analysprotokollet säger (brukar komma tillsammans med fakturan).
Och halmen jag behöver fick jag hem för ett bra tag sedan, så nu känns det lugnt inför vintern.
 
Jag har fortfarande inte fått hem mitt, skulle komma på måndag pga trasig traktor men nu vet jag inte när det kommer + jag trodde jag var ledig idag och skulle åka och hämta halm, men det visade sig när jag kollade telefonen att jag hade sex missade samtal från jobbet och när jag ringde upp skulle jag varit på plats kl 07. :banghead:

Var inne till kl 10, men kommer nu inte att vara hemma innan ca kl 20 och det tar ett par timmar att fixa det primära åt djuren innan jag är klar så jag hinner sova lite innan jag ska upp igen vid 05 i morgon bitti. :(
 
Ja det ståt inget om behöver blöta. Men utefter ingredienserna blev jag skeptisk till torrt och provade blöta för att se. Och som sagt svällde rejält. Så jag ger det blött. Men finns en müsli nu med, med nästan samma värden. Den är kanske ett alt om man vill ge torrt?
Tycker rent av müslin ser trevligare ut, blir nog mer att tugga och så var det aktiv jäst i. :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 498
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 483
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 514
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 429
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp