Grovfodret i år....

Såklart. Men att påstå att de får fång för att de äter 2 kg/ts...
Nej det har väl ingen påstått. Det jag påstår är att den fodergivan, för en stor andel av hästarna som lever i det här landet, medför fettma. Fettma är en stor riskfaktor för just fång. Det finna även andra välkända problem med fettma. Det du faktiskt gör när du propagerar för denna fodergiva som ett minimum är att du sätter hästägare i en situation där de måste välja mellan magsår eller övervikt. Risken att de blundar för övervikten som dina råd medför är då rätt stor. Jag tycker fortfarande att det är oansvarigt att komma med sådana här utfodringspekpinnar i en tid då övervikten hos våra djur skjuter i höjden (och nej övervikten beror inte bara på kraftfoder).
Jag väntar för övrigt fortfarande på källa på det där med minst 2 kg TS/100 kg kroppsvikt som någon bad om tidigare.
 
Nej det har väl ingen påstått. Det jag påstår är att den fodergivan, för en stor andel av hästarna som lever i det här landet, medför fettma. Fettma är en stor riskfaktor för just fång. Det finna även andra välkända problem med fettma. Det du faktiskt gör när du propagerar för denna fodergiva som ett minimum är att du sätter hästägare i en situation där de måste välja mellan magsår eller övervikt. Risken att de blundar för övervikten som dina råd medför är då rätt stor. Jag tycker fortfarande att det är oansvarigt att komma med sådana här utfodringspekpinnar i en tid då övervikten hos våra djur skjuter i höjden (och nej övervikten beror inte bara på kraftfoder).
Jag väntar för övrigt fortfarande på källa på det där med minst 2 kg TS/100 kg kroppsvikt som någon bad om tidigare.
Du kan ringa Köpenhamns universitet samt kan jag ordna ett nummer till Australien. Som jag skrev till den andra, jag har inte numret i huvudet.

Jag sätter inte någon i skiten, jag återberättar utbildningarna jag har varit på.
 
Vi fick slita lite för att få in allt vi behöver till våra tre + inackorderingen. Blev 22 balar torrt hösilage och sen drygt 300 småbalar vanligt torrhö. Vi tar alltid in runt 9 ton småbals hö men det blev inte alls så mycket i år och just när vi skulle ta in var vädret osäkert så vi fick hit en kompis som plastade storbalar istället. Köpte till 4 extra hösilagebalar för att vara säker. Analyserna jag gjort var mycket bättre än jag trodde de skulle vara. Mina islandshästar och min shettis behöver inget extra förutom lite mineraler. Islandshästarna kommer äta 7-8 kg hö och shettisen 3 kg.
 
Ja alltså jag förstår att det inte är så bara. Blir lite förvånad när man sätter gränsen på 7kg till ponny, men det kanske helt enkelt inte finns mer att fodra av. Som sagt hö tar ytterligare plats och finns det säg tre d-ponnyer som alla lär ha tag i eget grovfoder utöver det som ingår så behövs större förvaringsutrymmen. Vad är maxgivan för storhästar? Där jag står ingår 14kg men då köper jag till 1-2 kg/dag, som tur är finns den möjligheten.
Men stråmängden bör utgå ifrån hästens normala vikt, inte från överviktig. Därefter bör näringsintaget beräknas utifrån analysen av grovfoder.
 
Men stråmängden bör utgå ifrån hästens normala vikt, inte från överviktig. Därefter bör näringsintaget beräknas utifrån analysen av grovfoder.
Ja i dagsläget får man vara glad över ev stråfoder. Men som en av dem som kan glädja sig, är jag beredd på att komplettering kommer att kosta.
 
Eftersom jag fortfarande inte har tillräckligt med hö/hösilage hemma för att känna mig helt lugn - även om jag löser det om det kniper (vi har en del hö, en pall lusern, håller på att bunkra betfor, samlar lövkärvar och kan fälla träd att gnaga på, finns runt hagarna) - så ligger min köpesannons från tidigt i somras kvar på blocket.
Och faktum är att jag får svar på den nästan varje dag! Det verkar alltså finnas både halm, hö och hösilage att få tag i. Jag har dock valt att avstå från det jag blivit erbjuden eftersom jag inte är tillräckligt desperat för att betala både det höga kilopriset och dessutom transportkostnad för 30-60 mil.
 
Här har det nu regnat i ca 3 veckor och nu ser det ut att bli lite varmare ca en vecka framöver. Hagarna har blivit gröna igen, och vi hoppas på en väldigt sen andraskörd i mitten/slutet av september. Målet hade varit 20 balar, för att trygga hela vintern, om något händer. Får vi in mer funderar vi på att sälja av överskottet till någon som behöver det bättre.
 
Här har det nu regnat i ca 3 veckor
*klippte lite i ditt inlägg*
Vi fick vårt första ordentliga regn (sen snösmältningen) i slutet av förra veckan, då det föll drygt 50mm mellan torsdag-lördag
I den bästa av världar kan grannarna skörda lite till ensilage om några veckor. Det kanske kan göra att jag får möjlighet att köpa några torrare balar från i somras från dem...

Men det viktigaste just nu är nog ändå att regnet gör att det faktiskt börjar se grönt ut på marken här nu igen. Vilket i sin tur förlänger betessäsongen en hel del...
För, i år kommer mina pållar få gå ute och skava på rötterna så länge det är möjligt innan jag börjar ge grovfoder. Jag har delat upp dem så det går få hästar på större yta, i flera hagar, för att betessäsongen ska bli så lång som möjligt.
(halvblod + d-ponny går på 2 ha, 4 shetlandsponnyer på 2½ ha, fullblod + shetlandsponny på 1 ha, och just nu i en liten hage hos grannen, som behövde betas lite...)
 
I medryttarhästens stall ser det ut att bli en liten andraskörd. De ska kolla med grannbonden om han känner någon som vill ta det då hästarna har så det räcker :)
 
Vi har tagit en mindre andraskörd för några veckor sedan och som det ser ut just nu finns goda odds för att det blir en tredje.
Givetvis pratar vi mindre mängder, men det är ändå mycket värt !
 
Jag står inackorderad med hästen, vi har så vi klarar oss till slutet April, och stallägaren skall ta en andraskörd som bör inbringa tillräckligt med balar för att vi skall klara oss tills nästa betessäsong. Men vi har fått kraftiga restriktioner, från fri tillgång så har vi fått uträknat hur många kilo vi får ta utifrån vikt på hästen. Min häst får äta 8kg hösilage om dagen, han brukar få 13 kilo 😳. Nu går dem ute på gräs om dagarna, men det är inte mkt att äta i hagarna, dom är relativt små och han delar med en kompis.

Jag har fått tag på småbalar hö, för 6.50 kilot, men har ingen plats att förvara, kan ställa 2 åt gången i stallet och ha kanske 4-5 i mitt förråd. Så för att kunna ge åtminstone 2 extra kilo om dagen blir det ett hemskt åkande (ca 10 mil tur och retur) och kånkande. Är det ens värt? Kommer ändå troligtvis få komplettera med mer kraftfoder. Han får ca 1kg TS per 100kg på det han får från stallet. Kan tilläggas att han är fin i hullet idag, hyfsat lättfödd MEN superkänslig mage som ballar ur för minsta lilla och därtill fångkänningar för några år sedan, så måste vara noga med låg stärkelse i allt kraftfoder.
Kan också tillägga att han idag då som sagt går på gräs dagtid, och äter sina 8 kg redan nu, varav 2 ute och resten inne, har även börjat ge 2,5 dl melssfri lucernpellets om dagen, samt kanske 0,5 kg lågsocker müsli och mineraler.
 
Jag står inackorderad med hästen, vi har så vi klarar oss till slutet April, och stallägaren skall ta en andraskörd som bör inbringa tillräckligt med balar för att vi skall klara oss tills nästa betessäsong. Men vi har fått kraftiga restriktioner, från fri tillgång så har vi fått uträknat hur många kilo vi får ta utifrån vikt på hästen. Min häst får äta 8kg hösilage om dagen, han brukar få 13 kilo 😳. Nu går dem ute på gräs om dagarna, men det är inte mkt att äta i hagarna, dom är relativt små och han delar med en kompis.

Jag har fått tag på småbalar hö, för 6.50 kilot, men har ingen plats att förvara, kan ställa 2 åt gången i stallet och ha kanske 4-5 i mitt förråd. Så för att kunna ge åtminstone 2 extra kilo om dagen blir det ett hemskt åkande (ca 10 mil tur och retur) och kånkande. Är det ens värt? Kommer ändå troligtvis få komplettera med mer kraftfoder. Han får ca 1kg TS per 100kg på det han får från stallet. Kan tilläggas att han är fin i hullet idag, hyfsat lättfödd MEN superkänslig mage som ballar ur för minsta lilla och därtill fångkänningar för några år sedan, så måste vara noga med låg stärkelse i allt kraftfoder.
Kan också tillägga att han idag då som sagt går på gräs dagtid, och äter sina 8 kg redan nu, varav 2 ute och resten inne, har även börjat ge 2,5 dl melssfri lucernpellets om dagen, samt kanske 0,5 kg lågsocker müsli och mineraler.

Ställ in dig på att fodra mycket större mängder mellassfri lucern som komplement nu direkt och framöver . Lusern är grovfoder - inte kraftfoder.
Muslin hade jag skippat helt . Det är kraftfoder och innehåller mycket mer stärkelse.

Det borde vara tvärtom att du ger mer än några dl lusern, och tar bort halvkilo muslin.
 
Ställ in dig på att fodra mycket större mängder mellassfri lucern som komplement nu direkt och framöver . Lusern är grovfoder - inte kraftfoder.
Muslin hade jag skippat helt . Det är kraftfoder och innehåller mycket mer stärkelse.

Det borde vara tvärtom att du ger mer än några dl lusern, och tar bort halvkilo muslin.
Muslin äter han året runt i varierande mängd, och består till stor del av lucernhack, fibermix och lite majsflingor, innehåller även lite olja och rapskaka. Så jag anser inte att den är något problem och den har funkar väldigt bra med hans mage. Han är inte heller piggaste kusen om man säger så, så den extra energi han får den vägen behövs.
Men såklart, mer lucern! Och så snart jag har analys så skall hag räkna på foderstaten. Jag vet att det extra höet jag kan köpa är så värt för hans psykiska välmående, men kan jag ge nåt annat istället för att ge sysselsättning?
 
Ställ in dig på att fodra mycket större mängder mellassfri lucern som komplement nu direkt och framöver . Lusern är grovfoder - inte kraftfoder.
Muslin hade jag skippat helt . Det är kraftfoder och innehåller mycket mer stärkelse.

Det borde vara tvärtom att du ger mer än några dl lusern, och tar bort halvkilo muslin.
Känner inte att behovet att öka så mycket på lucernen finns redan nu, utan när han går av gräs, då han gått på 9 kg hö i sommar och klarat sig fint med det lilla bete som finns i hagen. 1 kg hö mindre skall inte näringsmässigt behöva ersättas med så mycket mer lucern tänker jag, eller har jag helt fel? Rätta mig gärna isåfall 🙈
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 513
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Jag har en unghäst, 3.5 år, arab och sto. Hon är väldigt liten i maten och faller ur lätt. behöver alla tips jag kan få. Märkte redan...
Svar
12
· Visningar
1 489
Senast: lovehorses
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 515
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag vet, det går inte att veta vad man ska fodra med utan en ordentlig analys. Och jag vet, det går inte att ge några råd om foderstat...
Svar
14
· Visningar
1 429
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp