Grund för att häva köp?

Sv: Grund för att häva köp?

Men nu var det väl en privatperson som köpt av en privatperson så då gäller väl andra regler har jag för mig. Det har ju stått en del om sådant i Ridsport på senaste tiden.
 
Sv: Grund för att häva köp?

Då det inte rör sig om ett konsumentköp gäller köplagen.

I detta fall skulle jag säga att det kan vara möjligt att häva köpet. Undersökningsplikten som ligger på köparen får anses uppfylld iom att besiktning med röntgen är gjord, vilket är så långt man får anse undersökningen sträcka sig, om inte omständigheter som gör att undersökningsplikten vidgas ytterligare föreligger.

Hästen duger inte längre till sitt användingsområde vilket gör att "varan" är behäftad med fel. Är felet av väsentlig betydelse för köparen och säljaren insett detta får köpet hävas. I detta fallet är det uppenbart att det är av sådan väsentlig betydelse och att säljaren insett detta. Finns ett rättsfall som jag direkt kom och tänka på som handlade om en häst som sålts till avel och som ej kunde användas till detta och där köpet pga detta hävdes. Kommer tyvärr inte ihåg vad det heter...

Rätta mig gärna om jag har fel...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 577
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 803
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 037
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik En vän till mig importerade och sålde en 5-åring till kunnig hästmänniska och hennes barn. Hästen var såld redan innan den importerades...
2
Svar
23
· Visningar
3 308
Senast: Kaching
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp