Bukefalos 28 år!

Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Då vill jag bara som moderator säga, provocerande rubriker känns onödiga när vi alla vet hur såna diskussioner brukar bli/sluta, och som privatperson säger jag som många andra har sagt.

Låt hästen landa, innan du analyserar för mycket.

Mvh och lycka till :bow:

IngelaH
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Håller med dej om att det kan vara onödig rubrik, men nu skrev hon ju faktiskt i första inlägget att hon inte tycker det är trams med NH:)

Hon förklarade meningen med rubriken och hugger någon ändå så är det bara bevis på den personens brist på läsförmåga eller så är det en sån som bara vill "bråka" och då vet man med sej att denne är att ignorera:)

Men som svar då på TS - du verka ha koll, slappna av du och låt hästen få landa. Det är så mycket intryck som behöver smältas och pressar man för mycket så kanske det dyker upp "problem" i onödan.
Ridning tycker jag inte du behöver stressa med, hästen går i hage och promenader lär man känna varandra på oxå.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Med fokus på ledningen, som jag tolkar är det enda som egentligen behöver finslipas.

Jag "kycklingdansar" (dvs stramar upp kroppen, sträcker på axlarna och viftar till med armbågarna) strax innan du märker att den är på väg om dig. Är hästen lydig blir reaktionen "jaha ville du nåt?". När den stannar slappnar jag av och sänker axlarna igen. Sedan bantar jag ner kroppsspråket när hästen har fattat vad jag söker för beteende.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 579
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp