Bukefalos 28 år!

Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Casteloro

Trådstartare
Jag fick igår hem en snäll och trevlig häst som dock inte känner mig eller stallägaren som tar in och ut vardagar. Jag vill känna att jag kan lämna ifrån mig ansvaret och inte låta någon annan fostra "min" häst, d.v.s att jag vill kunna känna att hästen är trygg med mig och då framförallt till och från hagen. Även i andra situationer också förstås, men främst till och från hagen eftersom hästen skall ridas ute så småningom och inte ledas.

Snäll att hantera, men min bubbla och hennes bubbla går in i varandra lite för mycket. Visst, jag kanske inte ska sätta så stora krav från början och det är inte tanken heller. Jag vill dock kunna få och visa en ömsesidig respekt i hanteringen, vilket jag inte tycker är för mkt krav.

Jag tänker på basic's som att stanna och hon stannar, backa om jag vill att hon ska backa och komma fram när jag bjuder in till det. Jag vill kunna leda henne lugnt och stillsamt utan att ha ögon i nacken. Dock vill jag inte göra en massa ledarskapsövningar i onödan, men bara så att hon känner att vi båda är att lita på. Visst, hästar är alltid hästar men jag vill kunna ha det samspelet som alla i princip eftersträvar. Inget NH-trams i onödan, då hon är så pass välhanterad sedan innan och inte direkt har några "problem".

Bara helt vanlig hästhantering där man lite snabbare kan lita och respektera på varandra.

Har tittat och lyssnat på en del tips från olika tränare. Tobbe Larsson nu senast eftersom det är aktuellt med 'Ponnyakuten'. Jag vet hur man visar de tre grundläggande men jag vet inte hur jag ska hantera situationen om mina signaler är för svag. Då blir jag genast osäker och hon går vinnande ur "striden" (som inte är en strid dock), vilket måste vara till hennes fördel, inte min.

Hur gör jag då? Om jag stannar och hon t.ex. fortsätter och stannar först efter mig. Ska jag så fort jag stannar och inte får någon reaktion reagera snabbt och kycklingdansa för henne så att hon då backar? (:D) Nej men seriöst, tittade på ett klipp på Hippson om detta när hästen skulle backa, vilket den också gjorde. Backade den inte enbart av att människan backade så satte människan händerna i sidan och flaxade lite - och hästen backade. Fick dock ingen förklaring på hur man bör/ska göra om hästen inte stannar när människan stannar.

Det är väl reaktionen från mig som måste vara snabbare? Och sedan när hästen väl lyssnar, bör jag låta hästen vara, ge en godis, klapp/smekning som eftergift/beröm? Vet ju att hästen måste få veta att den gjort rätt, men hur gör man det för bästa effekt?

För min del så blir det lite om hästen går framför mig och forcerar igenom min "bubbla" så känns det som att jag måste gå fram framför huvudet för att få någon reaktion, vilket inte kan vara rätt. I det fallet måste det ju vara jag som släpper efter på hästens vilkor liksom?

Kanske borde jag lägga ned mer tid på att googla frågan, men det är inte min starka sida och jag känner att jag har så mycket följdfrågor liksom. Och sen så tycker jag inte att NH är trams i sig, men att börja med en massa lekar och övningar med en häst som inte har några problem mer än i ledarskapsfrågan med ny människa och ny miljö till och från hagen ser jag bara som onödigt. Särskilt om hästen i fråga är ett sto som inte vill bossas omkring i onödan, liksom. Hoppas någon förstår vad jag menar och inte dömer ut mig om jag är dålig på att förklara. :cool:
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Du kan sätta krav. Det MÅSTE du göra, annars blir det bara värre. Om hästen inte respekterar din "bubbla" så måste du säga åt hästen, även om den är ny. Det spelar ingen roll, och det kommer inte bli bättre med tiden.

Om du stannar och hästen inte stannar eller går in i dig så får du helt enkelt göra en förstärkning och visa vad du vill. Gör en kyckling dans om det behövs. Hästen ska hålla sig på "sin sida".
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Jo, det är ju det jag vill ska fungera direkt. Alltså inga krav, men somliga tycker att man bör göra si och så med ny häst och dessa somliga kan ibland tycka att det är för mkt krav att redan börja andra dagen. Jag tycker att man tar tag i "problemet" direkt. Problemet för mig är nog dock det att jag är för försiktig och saknar kunskap som gör mig säker på mitt sätt att hantera den nya hästen. Jag vill inte sända dubbla signaler och tro att jag gör rätt, om jag inte gör det, jag vill känna mig säker utan att jag ska behöva ge mig på grund av min osäkerhet. Får ursäkta mitt svammel om det uppfattas som så, men jag vill bara att det blir rätt.

Det hela borde väl ändå handla om att mina signaler blir starka och säkra, att jag är snabbare i min reaktion samt att kunna känna av i tid om hästen inte respektera min sida? Att vara förutseende liksom.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Du måste bli mer säker på dig själv och vad du vill sända ut för signaler sas. Jag strävar alltid efter att med så små signaler som möjligt, med allt ja gör. Men ibland så krävs det att man blir större, kanske får ta till mer kroppspråk mer energi, tills hästen fattar att den ska lyssna. "jaha, ville DU nått?!" är hästen mer fokuserad på människan istället för allt annat är de mkt lättare att få med sig den i vad man än ber den om.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Rider du den?
hoppas det.
att den är avrastad är en förutsättning för att den ska vara lugn o trevlig.

om den går förbi dig- gör om- gör rätt.Var mer vaken o tydligare.
Du ska inte hålla på o hoppa framför en välhanterad märr- om du vill den väl.

Den ska heller inte behöva backa annat än om det finns behov- inte som dominanshandling.

Var snäll o rättvis med hästen o den blir din vän. Beröm när den gör rätt, men framför allt.. RID den.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Hon kom igår eftermiddags, så jag har inte hunnit rida henne. Skulle ta en promenad med henne i omgivningen idag (efter trådens start) men kände att hon var alldeles för spänd för att någon av oss skulle ha glädje av det. Kontrollerade dock start och stop på riktigt ner till hagen, först behövdes något häftigare signaler men ganska omgående krävdes bara små, små signaler. Väldigt välhanterad och trevlig att hantera, trots att hon inte var helt avslappnad. Tog en stund innan hon tuggade och slickade sig runt munnen, men kontrollerade bara hur hon reagerade på mina signaler i några minuter. I morgon ska jag ut och skritta henne tillsammans med en annan tjej, men det känns som att så fort hon kommit till ro på nya ställen med nya människor så är jag övertygad om att hon kommer att vara ännu mer avslappnad och uppmärksam.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Hon kom igår eftermiddags, så jag har inte hunnit rida henne. Skulle ta en promenad med henne i omgivningen idag (efter trådens start) men kände att hon var alldeles för spänd för att någon av oss skulle ha glädje av det. Kontrollerade dock start och stop på riktigt ner till hagen, först behövdes något häftigare signaler men ganska omgående krävdes bara små, små signaler. Väldigt välhanterad och trevlig att hantera, trots att hon inte var helt avslappnad. Tog en stund innan hon tuggade och slickade sig runt munnen, men kontrollerade bara hur hon reagerade på mina signaler i några minuter. I morgon ska jag ut och skritta henne tillsammans med en annan tjej, men det känns som att så fort hon kommit till ro på nya ställen med nya människor så är jag övertygad om att hon kommer att vara ännu mer avslappnad och uppmärksam.


Lugna ned dig ett par varv... är mitt enkla tips. Du har ju (när frågan ställs) inte haft hästen två dygn ens. Du har märkt att den är väluppfostrad och lättsam - varför i hela världen ska du får den att tugga och slicka sig kring munnen?

Håll inte på och försök bevisa en massa saker - var lugn och tydlig emot hästen, hantera den så som du kommer att göra även hädanefter. Går den för nära så vifta bort den lite försiktigt då, varför stanna och backa och greja?
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Begär du inte lite väl mkt?

Ska den vara helt avspänd i ny miljö, med ny människa o i blåsigt väder.

Njae.

Tugga o slicka är inget som den gör när den är avspänd, mer stressad inombords
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Får jag låna tråden lite?

Jag har kommit på att jag med flera hästar har problem med att upprätthålla mitt utrymme i sidled. Nu har jag de senaste månaderna hanterat ett sto som gärna går väldigt nära. Då hon skvätter en del och är lite av en bulldozer så vill jag av rena säkerhetsskäl inte ha henne så nära. Det verkar dock inte som om jag gör mig förstådd. När jag känner att hon kommer nära så rätar jag upp mig, höjer handen närmast henne en aning och petar undan henne med ett par fingrar strax ovanför/framför bogen, längst ner på halsen. Flyttar på henne tills jag har en armslängd, släpper trycket och berömmer.

Så långt allt väl. Hon flyttar villigt och enkelt. Problemet är att jag inte får henne att förstå att hon ska gå kvar där. Det tar fem-tio steg och så är hon tillbaka med huvudet i princip i armhålan på mig. I nuläget har vi promenader där hon går i sick-sack i 45 minuter :( Det är inget jätteproblem, hon är i grund och botten en snäll och väluppfostrad häst men det är en frustrerande detalj.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Ta ett Toy;)

din häst vill ju sitta i knät- se det som att den ser upp till dig

fortsätt att flytta den men säg det oxå så räcker det med rösten sen.

den är inte självständig o kommer att bli tuffare med tiden.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Varför ska den tugga och slicka? det gör de när de försöker processa eller smälta ngt, dvs det kan i ditt fall efter att börja styra och analyser med en helt ny häst i ny miljö, troligtvis vara ett tecken på att det är för mycket information och styrande samtidigt och hästen försöker frenetiskt ta in det.

varför gör du ett problem av ngt som inte är det?

ang. dina frågor om start och stopp. I min erfarenhet behövs inget annat än kroppsposition och timing. Hästar vill vara till lags och är uppmärksamma på ditt kroppsspråk.Jag leder ALLA hästar, oavsett vart jag står eller vilka hästar det är, på slakt grimskaft, med position strax framför vid bogen. om hästen börjar ånga på gör jag ett snabbt tryck i grimskaftet som direkt lättar, samtidigt som jag bestämt trampar till i min gång dvs stannar upp en sekund. tryck och eftergift med andra ord. första gången kan en taggad häst vara sen i reaktionen, men den rörelsen och positionen med kropps språket får den uppmärksam. Positionen är den viktiga för är du för sen och hamnar efter hästen kan du inte agera på detta sätt, då är det för sent. Men rätt position och snabb tryck/eftergift: Hästen stannar upp och vänder hela uppmärksamheten mot mig. upprepar jag samma sak några sekunder senare, så är hästen med på noterna och har fattat poängen. en häst som behöver en tredje gång är vid detta laget så uppmärksam att stannar jag upp på stället och tar ett steg bakåt, så följer hästen med och imiterar mitt språk, dvs den tar ett halvt steg bakåt, fortfarande med uppmärksamheten på det jag säger med detta, och sen lunkar vi på framåt med en häst som har all uppmärksamhet mot nästa gång jag säger ngt.

en intressant observation jag gjort under åren är att alla dessa mängder hästar, med mängder av olika hanterare osv, svarar likadant på detta språk, dvs de blir uppmärksamma och mkt trevliga att leda in och ut.
de som haft problem med samma hästar, är de som tror att man leder hästar via styrka och längden (läs kort längd och tryck) i grimskaftet. ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Ta ett Toy;)

din häst vill ju sitta i knät- se det som att den ser upp till dig

fortsätt att flytta den men säg det oxå så räcker det med rösten sen.

den är inte självständig o kommer att bli tuffare med tiden.

Jo, visst är det mysigt ibland att gå med hästen under armen. Mindre mysigt när hon kliver mig på tårna dock... :p

Jag använder "undan" som kommando mest hela tiden men då jag inte hanterar hästen mer än ett par-tre gånger i veckan så blir det lite som det blir. Självfallet även med hanteringen.

Just denna dam är bara en tillfällig bekantskap men då jag märkt av samma "problem" med flera hästar så känns det som det är något i min hantering som gör att hästarna gärna går lite väl nära.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

När jag leder en häst som beter sig så brukar jag ha ett spö i ena handen som säkerhetsåtgärd.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Nu blåste det inte, men du har rätt i övrigt vilket jag också beskriver. Överanalyserar dock allt med mig själv, efteråt. Angående det här med att tugga och slicka sig runt munnen, det är bara något jag har fått lära mig av utbildade NH-tränare. Det är mycket möjligt att jag kommer ihåg fel förstås, men det plus att sänka huvudet och frusta lite ska ha betytt att hästen åtminstone svarat på något som händer. Som sagt, jag kan förstås minnas helt fel och då är det med rätta jag blir tillrättavisad.

Delvis knapplån.

Samt vill jag förtydliga att jag tycker att det är trams att hålla på med detta med lekar och ledarskapsövningar om man INTE kan. Jag kan inte, därför vill jag inte och har inget behov av det. Jag ville bara vara på det säkra med att min häst är uppmärksam på mig, vilket hon också var. Hon stannade när jag stannade, backade när jag backade och gick på lagomt avstånd utan att jag gav henne kommandon - jag bara gjorde utan krussiduller. Enough said, det räcker så. Tillit är sådant som kommer med tiden när man lärt känna varandra. Jag är dock av natur väldigt osäker på nya hästar som är mina egna och att slippa den osäkerheten från första början var väl inte fel tänk? Eller så var det fel tänk och då var det misstag, men alla är barn i början och vi måste väl få ställa dessa dumma frågor till andra som kan?

Min rubrik är lite provocerande, men det finns alltid de som läser det de vill läsa och det fick jag räkna med. Som jag skrev till svar till HannaZ så säger det mer om dem som blir provocerad än om mig som åtminsone är öppen med tankar och funderingar.

Och som förtydligande nummer två så låter det mer i min text än det var tack vare mina ständiga analyser. Dumförklara mig inte, det har jag ingen lust att ta när jag ärligt vill få svar på mina funderingar.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Och mer exakt hur använder du det? :) Jag har prövat att ha med mig ett spö i "ytterhanden" och petat till hästen bakom mig när den tränger med resultatet att hästen vänder ut baken och kommer ännu närmre med bogen.

Just för att flytta undan, även när de skuttar och far, så tycker jag att det funkar bäst med ett bestämt tryck mot nedre delen av halsen. Det är att bibehålla positionen där ute som är det svåra...
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Ja om man skriver NH-trams i rubriken och 75 rader senare lägger in en brasklapp.... varför dra in NH i diskussionen över huvudtaget? Finns massvis med människor som sysslar med "NH" utan att kalla det NH. Gott ledarskap baserat på det vi vet om hur hästar fungerar helt enkelt. Mitt space är mitt space, hit men inte längre, tydlighet, konsekvens och vänlighet. ALDRIG tränga undan eller springa över matte, alltid promenad i slakt grimskaft, osv osv. Och får man en mer svårhanterlig häst än man klarar av så ta hjälp innan det går över styr.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Har det i ytterhanden och höjer handen så spöet pekar rakt upp. Det brukar få de flesta hästar att reagera och hålla avstånd, på de som inte reagerar kan jag behöva vifta också. Har aldrig någonsin behövt vara närmare en hästs huvud än 50 cm.
Petar alltså aldrig någonsin på hästen med spöet.
 
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Låt hästen landa på det nya stället :D

Ni känner ju inte varandra. Nu menar jag inte att hästen ska få göra som den vill, utan mer att ni måste pejla in varandra.

En sak jag har märkt genom åren är att när folk förutsätter att det ska bli svårigheter och problem, så blir det just det :angel:

Det duttas och ska vänjas, folk gör stora affärer av småsaker (nu menar jag inte specifikt dig ;) ).
Jag kan ta ett väldigt konkret exempel: dagen efter jag hade hämtat min 3-åring skulle jag ta in henne i spolspiltan. Sagt och gjort, vi kliver in, vänder, binder upp och börjar spola benen. Jag fick en del förvånade kommentarer över att det gick så lätt. På det ställe jag stod tillfälligt då var spolspiltan ganska mörk och trång och en del av de som stod där permanent fick inte in sina hästar där utan en massa trassel.
Själv hade jag inte en tanke på att hon skulle krångla, utan det var efteråt när kommentarerna kom, som jag insåg att det som var fullständigt naturligt för mig (att hon skulle följa med och eventuellt trassel tar jag itu med om och när det kommer, och inte i förskott), kanske inte var så självklart sätt att tänka :angel:

Var självklar :devil:

Ovanstående då sagt trots att jag redan har en väldigt skarp, äldre märr med väldigt tydliga åsikter och som kan vara en riktig dramaqueen, men som i praktiken fungerar likadant: förväntar man sig trassel, ja då kommer det som ett brev på posten :D
 
Senast ändrad:
Sv: Grundläggande hästhanering utan NH-trams?

Oj, du har så rätt. Som jag skrev så vet jag nu att det funkar och att hon lyssnar på mig, det behöver inte trixas (:D) något mer på det sättet. När jag köpte min förra valack så fick jag rent ut sagt ett helvete med honom, fast det var inte för att jag förväntade mig problem snarare tvärtom. Det var då jag hade ut den här NH-instruktören för att se om det fanns något hopp för oss, vilket det också gjorde! :love: Dock var jag rädd att det skulle bli samma sak med den här damen, men hon funkar inte så. Visst, vi kan få trubbel på vägen men då får jag lösa det då, nu vet jag bara att det handlar om alla nya intryck och att hon var lite ivrig. Kalla mig dum (eller nej, gör inte det för det vill jag inte ;) ), men det är förstås också självklara saker som jag förstorar och gärna vill analysera tillsammans med andra.

Problemet sitter i tidigare upplevelser med bland annat min valack från början då han gav mig en ganska rejäl törn på både självkänsla och självförtroende. Jag har aldrig tidigare ägt en häst som varit så dominant som honom och det gjorde att jag trycktes rakt ned i stövelskaften, jag var liksom inte beredd på det. Om jag gick in för en sak så gick jag bara in för det halvvägs på grund av min osäkerhet och det resulterade i att min valack alltid gick vinnande ur "striden". Vill/e inte att det skulle hända igen, så dessa grundläggande faktorer vill jag fråga om utifrån mitt perspektiv.

Tack för allt uppmuntrande stöd!

HannaZ: Det är väl just det som är problemet? Att väldigt många människor i dagens läge kallar sig NH-människor utan att veta ett dyft om vad de egentligen håller på med. Vet inte hur mycket jag hört, läser och sett på olika ställen om detta. I många anonnser står det om hur alla håller på med NH med sina hästar och jag tror i ärlighetens namn att många kanske tycker att vifta lite på grimskaftet är NH. Det tycker inte jag. NH är för människor som kan och har erfarenhet oerhört fascinerande! Jag avundas dem för att de har det tålamodet och den kunskapen, för det kommer jag aldrig att få, å andra sidan kan det vara nyttigt att anamma vissa saker som uppenbarligen fungerar om man är osäker, som jag, med nya hästar. Har aldrig problem med tex medryttarhäst eller liknande men det är väl antagligen för att deras miljö inte rivs upp på samma sätt som för en häst som flyttar och byter ägare.

Sen att nämna NH som trams i rubriken hade bara ett syfte, att få folk att vilja läsa vad jag skrivit och inse att det bara var provokativt för att få hjälp och svar. Som jag sa, lite får jag väl skylla mig själv men om folk verkligen kunde läsa hela inlägget så skulle man slippa allt påhopp på människor här och på andra ställen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 488
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 195
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 575
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 075
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp