Grundvaccination!?

_Sascha_

Trådstartare
Vad är det som räknas till det? Är det 2 ggr inom ett år el. halvår? Eller hur är det?

Jag sitter här och är jättenervös över att jag inte kommer få starta på lördag:p För jag skickade in ALLA papper till dit man nu skulle skicka det och när jag fick tillbaks passet så var inte vaccinationerna inskrivna. (Alltså när jag var tvungen att skaffa pass till hästen). Var ute och tävlade för ca 3 veckor sen och då sa hon bara: så har vi grundvaccinationen där.. okej bra.

Men det är ju bara de 2 senaste vaccinationerna som står inskriva? Båda är gjorde inom ett år (första i januari andra i december) Räknas det som grundvaccination?

Tacksam för svar, tävlingsnerverna spökar!
/Sascha:D

Sv: Grundvaccination!?

De ser väll på datumet att din häst är vaccinerad. Och man kan väll inte vaccinera vanligt, utan att ha grundvaccinerat först.
Lr vad menar du med grundvaccination? Jag tolkade det som den man gör på unghästar, lr andra hästar som aldrig vacinerats tidigare, lr om man missat ett vacdatum ngn gång, och måste börja om med en grundvaccinering-tre sprutor.1 och 2 sprutan med ngra veckors mellanrum, och den sista med ngra månaders mellanrum (kommer inte ihåg exakta tiden mellan de tre sprutorna.)

Ja men det är dom 3 sprutorna jag menar, men om de inte står i passet tänkte jag? Eller de kanske inte behöver ha grundvaccinationen i passet?

Ja men det är dom 3 sprutorna jag menar, men om de inte står i passet tänkte jag? Eller de kanske inte behöver ha grundvaccinationen i passet?

Grundvaccination enligt TR ska vara först en spruta, sen andra sprutan tidigast efter 21 dagar o senast efter 92 dagar, därefter inom 1 år.

Har du inte detta i passet el kan visa på annat vis (löst vacc intyg) då låter dom dig inte starta..

Grundvaccination enligt TR ska vara först en spruta, sen andra sprutan tidigast efter 21 dagar o senast efter 92 dagar, därefter inom 1 år.

Har du inte detta i passet el kan visa på annat vis (löst vacc intyg) då låter dom dig inte starta..

fast ärligt talat så är inte de flesta så kinkiga med att grunden skall vara med eftersom det är så många som har fått strul med sina pass och överförningar av vaccinationer. Självklart så skall man egentligen kunna visa det men har man en godtagbar förklaring och hästen har senare vaccinationer att visa upp så brukar jag släppa igenom det iallafall..

fast ärligt talat så är inte de flesta så kinkiga med att grunden skall vara med eftersom det är så många som har fått strul med sina pass och överförningar av vaccinationer. Självklart så skall man egentligen kunna visa det men har man en godtagbar förklaring och hästen har senare vaccinationer att visa upp så brukar jag släppa igenom det iallafall..

Då är nog du ett undantag... De flesta tävlingsarrangörer är väldigt noga med vaccinationsintyget (vilket jag tycker är rätt).

Då är nog du ett undantag... De flesta tävlingsarrangörer är väldigt noga med vaccinationsintyget (vilket jag tycker är rätt).

...och ändå har jag bara behövt visa vaccinationsintyg kanske tre av tio tävlingar. Visar man är det i de tre fallen max en gång som det tittas på grundvaccinationen. Varken sekretariat eller veterinär bryr sig om det. Tråkigt nog.

Senast ändrad:

Vaccination ÖKAR risken för smittspridning enligt all forskning och sunt förnuft - det ökar förstås också veterinärernas och läkemedelsföretagens intäkter - inget av det känns speciellt viktigt för mig!

- För hästarnas skull så borde vaccinationskravet tas bort!
Ruskigt egentligen att läkemedelsföretagens lobbying kan ha så stor genomslagskraft!:crazy:

Men eftersom dom sa att jag skulle skicka in ALLA papper jag hade på henne så gjorde jag det, men kan dom inte skicka tillbaks dem då om de inte vill skriva in dem?

För den här tävlingen är petig och inget ont om det, det är superbra men om hon ändå är grundvaccinerad så känns det lite onödigt att göra det igen..

Men de kan inte ha någon markering/stämpel som visar att hästen är grundvaccinerad?
För på andra tävlingen sa hon bara att det var bra att hon såg grundvaccinationen :confused: medans jag bara blev lättad typ :D och gick därifrån.

Vaccination ÖKAR risken för smittspridning enligt all forskning och sunt förnuft - det ökar förstås också veterinärernas och läkemedelsföretagens intäkter - inget av det känns speciellt viktigt för mig!

Ruskigt egentligen att läkemedelsföretagens lobbying kan ha så stor genomslagskraft!:crazy:

De travhästar som dog i sett av de senare A2utbrotten hade i alla fall behövt vaccin.

Vilka hästar tror du det är som blir mest sjuka? Antagligen dem som inte är ordentligt vaccinerade.
Om man är på en tävling, hästen blir smittad av något, och sen kommer hem till ett stall full med ovaccinerade hästar så är det klart att det blir sjukdomar i stallet.

Jag tror inte ett dugg på att vaccinet skulle göra smittan värre :crazy:

Man måste ju kunna visa upp grundvaccinet. Man ska aldrig skicka in originalet till de som ordnar med pass ;)
Eller så ska man alltid ha kopia på sakerna kvar hemma.

På alla de tävlingar jag varit på har de kollat så grundvaccinet stämmer.

Om du inte får tillbaka pappren, så prata lite trevligt med din veterinär och hoppas du får ett nytt utan att behöva göra om :p

Grundvaccinering:
1 spruta
4-6 veckor senare:
Spruta nr 2

6 Månader senare spruta nr 3

Innan datumet för 1:a sprutan skall dom ha sin "årsspruta"
Sen varje år innan datumet för föregående årsspruta om det skall gälla.

/mvh spirit som missade årssprutan & fick göra om allting igen :crazy:

Som jag skrev, man skall egentligen kunna visa upp grunden men de flesta av oss vet att det har varit mycket strul med passen och överförningar av vaccinationer. Jag tycker också att det är noga med vaccinationer men i undantagsfall så får man vara lite smidig också...

Ajdå jag tror jag ligger ruskigt risigt till nu :( Min mamma var väl inte så smart och tog kopia på papprena och skickade in orginalen.. Sen har hon typ sumpat papprena.. Gud vilken ångest jag har.. vill ju verkligen tävla imorgon :(

Som jag skrev, man skall egentligen kunna visa upp grunden men de flesta av oss vet att det har varit mycket strul med passen och överförningar av vaccinationer. Jag tycker också att det är noga med vaccinationer men i undantagsfall så får man vara lite smidig också...

Jag hade sån tur att det var samma veterinär som gjort grunden + andra vaccinationer så han skrev bara över dem i passet.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 486
Senast: Edla
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 8 9 10
Svar
187
· Visningar
25 582
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia... 32 33 34
Svar
677
· Visningar
14 842
Senast: Madalitso
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
9 065
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka