Grupper ställs nu mot varandra

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/L0GQEP/fler-flyktingar-gor-oss-inte-mer-medmanskliga

Såna inlägg som detta är precis Susanne frågor som jag tycker skall diskuteras i flyktning diskussionen.

"
I Sverige kostar en flykting flera tusen kronor per dygn de första åren. I flyktinglägren lever man på några kronor. Över hälften av Sveriges arbetslösa har i dag utomeuropeisk bakgrund. Många av dessa skulle kunna göra en stor insats i flyktinglägren och vara med att bygga upp sina hemländer när väl konflikterna där är över. För många etniska minoritetsgrupper i ett och samma land är heller inte bra, då det kan skapa onödiga konflikter och blir en grogrund för rasism.
Miljöpartiets hållning i flyktingfrågan är varken rättvis, effektiv eller långsiktigt hållbar. Vill man överleva valet i höst och på längre sikt krävs ett rejält nytänk."
 
För att ha en konstruktiv diskussion måste vi börja med att reda ut vad som är rasism. Rasism är inte bara NMR, järnrör och att somalier stjäl och bara vill gå på bidrag. Rasism är oändligt mer subtilt. Rasism är rädsla när du ser en man som ser ut som han ursprungligen är från Mellanöstern med en ryggsäck och du omedelbart blir rädd att det är en terrorist. Rasism är fördomar, att likställa en minoritet med extremistiska individer. Jag är svensk och medlem i kyrkan. men det betyder inte att jag är medlem i NMR, eller AFA. Eller att jag skulle ansluta mig till Knutbypastorns församling. Det är´inte heller någon som tror det när jag säger att jag är svensk och iofs ateist men medlem i svenska kyrkan.

Rasism är att välja bort Abdul Mohammed och anställa Kalle Svensson trots att Abdul har bättre meriter. Rasism är att döma någon utifrån var hen bor, att göra skillnad på om du bor på Strandvägen eller i Rinkeby.

Rasism genomsyrar idag vårt samhälle. Tyvärr är det många, framförallt de som tillhör majoriteten som inte ser det. Ofta tar man så för givet att min norm är samhällets norm och att alla andra ska underkasta sig det. Ungefär som män som inte förstår #metoo eftersom de aldrig blivit utsatta för det.
 
[QUOTE="Loons, post: 18579751, member: 132564"
Miljöpartiets hållning i flyktingfrågan är varken rättvis, effektiv eller långsiktigt hållbar. Vill man överleva valet i höst och på längre sikt krävs ett rejält nytänk."[/QUOTE]

flyg.jpg
 
[QUOTE="Loons, post: 18579751, member: 132564"
Miljöpartiets hållning i flyktingfrågan är varken rättvis, effektiv eller långsiktigt hållbar. Vill man överleva valet i höst och på längre sikt krävs ett rejält nytänk."

Visa bifogad fil 15601[/QUOTE]
Dessutom har MP nu gått till val på att höja flygskatten :laugh:. Varför höjde dom inte flygskatten INNAN dom införde den
 
Och då bör organisationen se till att barnet får uppföljning på VC där tid mer troligt finns. Eller tom hos skolan som har en skolsköterska (delad eller egen).

Nej, till dig också :)
Den typen av behandling ska följas upp på behandlande klinik.
För tänk om det inte bara flyter problemfritt på.
Elise är på vårdcentralen för uppföljning av den behandling man satt in på barnkliniken.
Effekten blir fel, eller det finns biverkningar.
Kunskapen om behandlingen finns inte på vårdcentralen.
Hur ska man då sköta uppföljningen?

Jag blir nyfiken: vad är det som gör att man tror att allt lämligen görs via vårdcentralen?
Ca 16% av Sveriges läkare jobbar på vårdcentralerna. Ca 80% av alla öppenvårdsbesök hos läkare sker på vårdcentralerna.
Är det inte rimligt att vissa saker faktiskt fortsätter att skötas inom sjukhusklinikerna, där ändå drygt 80% av läkarna finns, och där det finns spetskompetens inom flera områden (finns, eller ska finnas)?
 
Nej, till dig också :)
Den typen av behandling ska följas upp på behandlande klinik.
För tänk om det inte bara flyter problemfritt på.
Elise är på vårdcentralen för uppföljning av den behandling man satt in på barnkliniken.
Effekten blir fel, eller det finns biverkningar.
Kunskapen om behandlingen finns inte på vårdcentralen.
Hur ska man då sköta uppföljningen?

Jag blir nyfiken: vad är det som gör att man tror att allt lämligen görs via vårdcentralen?
Ca 16% av Sveriges läkare jobbar på vårdcentralerna. Ca 80% av alla öppenvårdsbesök hos läkare sker på vårdcentralerna.
Är det inte rimligt att vissa saker faktiskt fortsätter att skötas inom sjukhusklinikerna, där ändå drygt 80% av läkarna finns, och där det finns spetskompetens inom flera områden (finns, eller ska finnas)?
Nej.
Vårdcentralerna följer inte upp den typen av behandlingar. Normalt sett.

Nu var det väl vikt och blodtryck man skulle kontrollera ofta. Det krävs väl ingen spetskompetens för att göra?
 
Nu var det väl vikt och blodtryck man skulle kontrollera ofta. Det krävs väl ingen spetskompetens för att göra?
nej, men vad ska man göra med resultatet?
Hur ska man besvara alla de frågor Elises föräldrar kan tänkas ha utifrån resultatet på undersökningarna?

Nej, det får allt finnas något slags rimlighet i att behandlande klinik också följer upp behandlingen, vilket ju är så man tänker sig att göra i Elises fall.
Även om det självklart är jättetrist att resurserna brister så att man inte har möjlighet att utföra uppföljningen.
Den resursfrågan läggs lämpligen på behandlande klinik att lösa, hellre än att skyffla över resursbristproblemet till någon annan verksamhet.
 
Därför är det bara 6 st plan som flyger inom Sverige (enligt bilden) pga flygskatt
Nej pga att vi lever i en avkrok av världen.
Angående flygskatt så vet jag inte vad jag tycker. Jag kan se en poäng med den. Ibland måste några gå före för att andra ska följa efter. En flygskatt i Sverige för att rädda klimatet är däremot rätt fånig.
 
Arenan drar in pengar och den ägs bla av Svenska Fotbollsförbundet och dom samarbetar med tex barncancerfonden

Praktiskt taget alla de stora arenorna går med väldiga förluster. Friends med, 2013 med 269 miljoner i förlust. 2017 får jag bara uppgift om att det verkar svårt att täcka förlusterna IOM en försäljning.
 
som jag ser det är det definitivt ett regeringsproblem. Inkompetente är första ordet, which comes to mind. FK har stramat åt något helt rejält- det i sig är jo sjukt. - Så resurser är inte här, tvärtom, mindre hjälp. Sjukvården är att skratta åt. Detta som enligt mig en röd regering bord vara raka motsatsen till, allt det offentliga "should flourish", men det gör det inte, det är tvärtom värre och värre överallt. Jag tycker den regering som suttit nu har trampat MYCKET på dom som behöver hjälp- Jag har alltid sett mig själv som röd (jag är dansk) men efter jag bott i Sverige ett tag, inte längre....

Det är nog sant som @sjoberga skrivit: vi använder väldigt stora resurser till "välfärden".
Det som gör att det krisar är att allt fler människor ska "ha del av kakan" och många människor behöver en större bit.

Många människor upplever nedsatt arbetsförmåga, och ska dela på de pengar som FK har att betala ut. Ju fler personer - desto mindre till var och en. Ju högre summa per person - desto färre räcker medlen till.
Jag har förstås ingen lösning på problemet men en del av sjukpenningen skulle nog kunna åtgärdas genom ännu större arbetsgivaransvar när det gäller arbetsrelaterad problematik där många stressymtom ligger. Arbetsgivarna behöver ha större incitament att undvika att pressa sönder personalen.

Vad gäller vården: svensk vård är i grund ganska bra, sett internationellt. Men det målas ut en väldigt negativ bild.
Och vi har en demografi med fler äldre och sjukare människor i Sverige, där vården blir dyrare per individ och det är fler individer som får mer vård längre tid (längre överlevnad vid hjärtsvikt, fler icke-dödliga hjärtinfarkter och strokes, längre överlevnad i cancer för att nämna några exempel).
Människor lever längre tid med fler kroniska sjukdomar.
Fler yngre människor söker vård för fler problem, fler människor söker vård - och får vård - för psykiska symtom.
Fler äldre multisjuka människor behöver insatser från kommunen, under längre tid (igen, eftersom vi blir äldre och äldre) vilket också innebär högre kostnader.
Så kakan behöver vara större nu, för att räcka till fler personer.

Resurserna är stora, men behoven har ökat och kommer, utifrån demografin, att öka ytterligare.
det är en väldigt svår nöt att knäcka, oavsett om man är en röd eller blå regering.
 
Det är nog sant som @sjoberga skrivit: vi använder väldigt stora resurser till "välfärden".
Det som gör att det krisar är att allt fler människor ska "ha del av kakan" och många människor behöver en större bit.

Många människor upplever nedsatt arbetsförmåga, och ska dela på de pengar som FK har att betala ut. Ju fler personer - desto mindre till var och en. Ju högre summa per person - desto färre räcker medlen till.
Jag har förstås ingen lösning på problemet men en del av sjukpenningen skulle nog kunna åtgärdas genom ännu större arbetsgivaransvar när det gäller arbetsrelaterad problematik där många stressymtom ligger. Arbetsgivarna behöver ha större incitament att undvika att pressa sönder personalen.

Vad gäller vården: svensk vård är i grund ganska bra, sett internationellt. Men det målas ut en väldigt negativ bild.
Och vi har en demografi med fler äldre och sjukare människor i Sverige, där vården blir dyrare per individ och det är fler individer som får mer vård längre tid (längre överlevnad vid hjärtsvikt, fler icke-dödliga hjärtinfarkter och strokes, längre överlevnad i cancer för att nämna några exempel).
Människor lever längre tid med fler kroniska sjukdomar.
Fler yngre människor söker vård för fler problem, fler människor söker vård - och får vård - för psykiska symtom.
Fler äldre multisjuka människor behöver insatser från kommunen, under längre tid (igen, eftersom vi blir äldre och äldre) vilket också innebär högre kostnader.
Så kakan behöver vara större nu, för att räcka till fler personer.

Resurserna är stora, men behoven har ökat och kommer, utifrån demografin, att öka ytterligare.
det är en väldigt svår nöt att knäcka, oavsett om man är en röd eller blå regering.

Jag återkommer till det här med förväntan om vad en människa ska klara av, både från individ, samhälle och arbetsmarknad. Den som finns idag från alla håll och kanter att alla ska sätta ribban på 100% förvärvsarbete och alla oförmågor att nå dit ska betraktas som sjukdom eller lathet och betalas av någon annan, är skadlig och ganska tokig.

Många kanske bara orkar jobba 80% och det är verkligen inget fel att försörja sig genom att arbeta deltid och kunna må bra.

Jag ser det inte som automatiskt sjukligt utan en del av individuella variationer inom spektrat ”frisk”.

Förväntan på välfärden är väldigt, väldigt stor, framförallt förväntan på nivå, och villigheten att betala för den betydligt mindre.
 
Jag återkommer till det här med förväntan om vad en människa ska klara av, både från individ, samhälle och arbetsmarknad. Den som finns idag från alla håll och kanter att alla ska sätta ribban på 100% förvärvsarbete och alla oförmågor att nå dit ska betraktas som sjukdom eller lathet och betalas av någon annan, är skadlig och ganska tokig.

Många kanske bara orkar jobba 80% och det är verkligen inget fel att försörja sig genom att arbeta deltid och kunna må bra.

Jag ser det inte som automatiskt sjukligt utan en del av individuella variationer inom spektrat ”frisk”.

Förväntan på välfärden är väldigt, väldigt stor, framförallt förväntan på nivå, och villigheten att betala för den betydligt mindre.

Det där med förväntningar är nog ett nyckel-ord.
Och det som är så svårt är att vi ofta tror att det är "samhället" som ställer krav. Vi ser liksom inte att vi själva springer med i vilka förväntningar vi har.
Vi vill själva orka "allt och lite till" - och när vi inte orkar det så måste det vara något som är fel. Någon eller något som bär skulden, någon eller något som har ansvaret. Inställningen är så sällan att "jag mår bäst av att jobba 80% för då orkar och hinner jag med min hobby och mina barn" utan "jag orkar bara jobba 80% om jag ska orka och hinna med min hobby och mina barn så jag måste vara sjuk och då ska jag ha ersättning från samhället".

Enorma krav på "välfärden" och på att samhället ska tillse att alla får pengar för allt som understiger heltidsanställning.

Själv jobbar jag för dagen 90% för då orkar jag härja så mycket jag vill med hästarna (men överväger att gå ner på 80% för det vore bättre) och så orkar jag återhämta mig för att jobba hela veckan i ett mentalt relativt krävande yrke.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp