Gubbar på internet

Bukefalos 30 år!

Capybara

Trådstartare
Delvis lite sprunget ur tråden om Pride, men i grunden mycket mer allmänt än så. Jag vill lyfta samhällsproblemet kommentarsgubbar på internet ("gubbar" kan här vara av alla kön, men det är i enligt min bedömning åtminstone 75 procent av fallen just manliga medelålders plus-cishetgubbar.)

Klicka på valfri nyhetstråd på FB, och gubbar måste tycka saker. Två saker de alltid måste tycka saker om är klimatet och Pride, det är hundra procent obligatoriskt. Andra saker som är obligatoriskt är gråtskrattsmajlys och att uttala sin negativa åsikt eller åsikten att alla andra har fel.

Varför är det så här? Har det alltid varit så här? Har internet skapat gubbkommentatorerna eller har de bara tagit klivet ut på internet? Kommentarsgubbar får gärna svara men er åsikt kommer inte att räknas extra och ni kommer att få mothugg.

Jag tror de tagit klivet ut på nätet och med åren kommer allt fler yngre att gubba till sig och sprida sina åsikter, eftersom de kan och vill.
Ah, jag tror nästan tvärtom? Att det kommer att ses som/redan ses som töntigt att ösa ur sig sin oombedda åsikt precis överallt, av åtminstone vissa ungdomar?

Medan gubbar triggas direkt att gråtskrattsmajla om lokalradion lägger upp en klimatnyhet.

Delvis lite sprunget ur tråden om Pride, men i grunden mycket mer allmänt än så. Jag vill lyfta samhällsproblemet kommentarsgubbar på internet ("gubbar" kan här vara av alla kön, men det är i enligt min bedömning åtminstone 75 procent av fallen just manliga medelålders plus-cishetgubbar.)

Klicka på valfri nyhetstråd på FB, och gubbar måste tycka saker. Två saker de alltid måste tycka saker om är klimatet och Pride, det är hundra procent obligatoriskt. Andra saker som är obligatoriskt är gråtskrattsmajlys och att uttala sin negativa åsikt eller åsikten att alla andra har fel.

Varför är det så här? Har det alltid varit så här? Har internet skapat gubbkommentatorerna eller har de bara tagit klivet ut på internet? Kommentarsgubbar får gärna svara men er åsikt kommer inte att räknas extra och ni kommer att få mothugg.
Jag tänker mest att alla det där trista tanterna och gubbarna som satt hemma och surade plötsligt har fått en megafon där de kan hojta ut sitt missnöje över saker och dessutom kan de liksom samlas kring detta. Istället för att som i ett samtal med människor man har en relation kring där deras åsikter bemöts av personer som de kanske inte vill såra eller vara otrevliga mot av andra anledningar. Det ger dessa personer en möjlighet att lufta sina faktabefriade åsikter och få med håll av likasinnade.

Jag tänker mest att alla det där trista tanterna och gubbarna som satt hemma och surade plötsligt har fått en megafon där de kan hojta ut sitt missnöje över saker och dessutom kan de liksom samlas kring detta. Istället för att som i ett samtal med människor man har en relation kring där deras åsikter bemöts av personer som de kanske inte vill såra eller vara otrevliga mot av andra anledningar. Det ger dessa personer en möjlighet att lufta sina faktabefriade åsikter och få med håll av likasinnade.
Och det är ju otroligt synd i såna fall. Det hade ju kunnat bli så att de använde internet till att vidga sina vyer.

Jag tycker inte heller det direkt verkar som om de samlas, det är mer som en tvångsmässighet i att vräka ur sig sin benhårda åsikt.

Och det är ju otroligt synd i såna fall. Det hade ju kunnat bli så att de använde internet till att vidga sina vyer.

Jag tycker inte heller det direkt verkar som om de samlas, det är mer som en tvångsmässighet i att vräka ur sig sin benhårda åsikt.
Min uppfattning är att de hänger på de lokala nyhetssidorna och på sånna missnöjessidor typ du vet att du är ifrån eller brott och skadegörelse i xx.

Jag tror också att de fått internet som en megafon plus bekräftelse av likasinnade (och/eller botar...) Vi använder f.ö. verbet "att gubba sig" hemma, skapat av äldsta barnet när vi flyttade in i ett rätt pensionärstätt område. Dvs att en bara måste ha åsikter eller häva ur sig skämtsamma kommentarer till folk en råkar på, oavsett om en känner dem eller inte. En kan alltså "gubba sig" oavsett ålder eller kön. Fast när våra kringboende gubbar sig handlar det om glada kommentarer om vad mina barn gör eller hur det går när jag hantverkar utomhus. Mycket trevligare än ett aggro-kommentarsfältshärjandet som borde ha ett eget verb

Ah, jag tror nästan tvärtom? Att det kommer att ses som/redan ses som töntigt att ösa ur sig sin oombedda åsikt precis överallt, av åtminstone vissa ungdomar?

Medan gubbar triggas direkt att gråtskrattsmajla om lokalradion lägger upp en klimatnyhet.
Nja, tangentbordstroll kryllar det ju av och det är väldigt många som tror de är anonyma bakom skärmen så de passar på att vara otrevliga och ha åsikter om allt, oavsett om någon bett om dem eller inte.

Nja, tangentbordstroll kryllar det ju av och det är väldigt många som tror de är anonyma bakom skärmen så de passar på att vara otrevliga och ha åsikter om allt, oavsett om någon bett om dem eller inte.
Håller med, men jag tycker att det finns en nyansskillnad mellan gubbarna och trollen. Trollen lever på nätet och tar initiativ för att provovcera, ofta anonymt. Gubbarna är vanliga gubbar som har ett Facebookkonto och absolut inte kan låta bli att kommentera DET VAR 35 GRADER I JÄRVSÖ 1955 OCKSÅ på samtliga klimatinlägg (eller motsvarande).

Alldeles för många lider av tangentbordsdiarrè, vet allt och kan allt, speciellt i grupper om teknik, el och fordon på fejjan. Dom bara M-Å-S-T-E synas och dom vet "allt" om fordon och mekanik samt elinstallationer mm. och ger råd som är käpprätt åt h*lvete. Söker man på deras profil är det inte sällan nån som varken har bil eller körkort och aldrig ens jobbat med vad dom påstår sig jobbat med och får dom sanningen upptryckt i ansiktet då blir det cirkus.

Det finns mycket tragiska filurer i cyberrymden.

Jag tror som flera ovan att det har skapats en möjlighet för många att utagera på olika sätt i och med sociala medier. Dessutom tycker jag att det även märks irl i samhället när man rör sig i affärer, köpcentrum, på parkeringar etc att de jag tror utagerar på sociala medier också börjar betee sig mer utagerande i verkligheten. Tänkte på det senast igår när jag såg flera händelser på olika ställen där män uttryckte sig bittert, agressivt och for ut mot personal tex

Jag tror som flera här i tråden att det är för att dessa gubbar fått en megafon (internet), så hittar de dessutom likasinnade ute på nätet som dessutom stärker deras bild av att de har rätt (jfr med konspirationsteoretiker).
Lägg då till en lite okunskap i hur internet fungerar så är soppan klar.
Tidigare har det kanske varit snabba åsikter i en kafferumsdiskussion, där det kan ha kommit lite mothugg om någon varit på humör, för att sedan gå vidare till nästa ämne utan att någon lagt någon större vikt över vem som sa vad och det mest lämnade kvar i det rummet.
Idag är det istället en kommentar man kläcker ur sig på nätet, utan att riktigt begripa att den är där för alltid, vilken spridning det kan få och att "alla" kan se det.

Jag tror som flera här i tråden att det är för att dessa gubbar fått en megafon (internet), så hittar de dessutom likasinnade ute på nätet som dessutom stärker deras bild av att de har rätt (jfr med konspirationsteoretiker).
Lägg då till en lite okunskap i hur internet fungerar så är soppan klar.
Tidigare har det kanske varit snabba åsikter i en kafferumsdiskussion, där det kan ha kommit lite mothugg om någon varit på humör, för att sedan gå vidare till nästa ämne utan att någon lagt någon större vikt över vem som sa vad och det mest lämnade kvar i det rummet.
Idag är det istället en kommentar man kläcker ur sig på nätet, utan att riktigt begripa att den är där för alltid, vilken spridning det kan få och att "alla" kan se det.
Alldeles nyss fick en medlem utan mycket motorkunskap i en grupp på fejjan "rådet" att ventiler på hans fordon justerar man spelet på när motorn går, jag skulle vilja se den som kan hantera en ringnyckel, en skruvmejsel och ett bladmått samtidigt på en vipparm när motorn går utan att antingen kvadda motorn eller, mest troligt, kvadda fingrarna, den som gav det rådet är antingen helt slut i huvudet eller lider av tangentbordsdiarrè.

Inte svar på din fråga men kusinens man som snart fyller 50 sa "världen vore en bättre plats om män över 50 inte hade rösträtt, jag tar lätt en för laget och avstår min om det införs".

Sorgligt att det ligger något det.

Jag tror mycket är utländska trollfabriker som inte vill Sverige väl.

Stora och små trollfabriker men vissa får helt klart betalt.

Regeringen ska väl starta upp verksamhet mot psykologisk krigföring igen nu.

Förresten är det kanske närbesläktat med fenomenet att ge tips om helt andra saker i exempelvis FB-trådar där folk ber om tips om nåt specifikt? Alla har vi en liten gubbe djupt inne i tangentbordet.
Det farliga är ju att vissa ger råd som är alldeles uppåt väggarna men inte tillhör nån trollfabrik utan bara helt enkelt är dumma i hela huvudet, i trådar om matlagning, vilka växter som är ätbara eller alternativmedicin som följs av många där kan dom göra verklig skada.

Jag är med i bla. en grupp om el och elektronik och där kan man läsa helt hårresande tips som, om dom följs, inta bara kan utan kommer att leda till dödsfall och bränder och det är inge betalda troll utan just gubbar utan kunskap.

Jag tror nog att de "alltid" har funnits och att nätet då är en väldigt tillgänglig kanal för gubberiet. Jag tror inte attde samlas, det är inte fråga om en social rörelse, snarare är de rätt ensamma i livet. Sen, särskilt på lokala sidor, kan Gubbe 1 och Gubbe 2 hitta varandra och hålla med varandra om att stockholmare är klimatfjollor som inte ens kan använda en tändkulemotor och att korsningen på Byvägen hade varit mycket bättre om bara de själva fick planera den.

Men jag tror att de tycker att de vidgar vyer. De ser varandra, och de sprider sina Gubb-visdomar i cyberrymden.

Jag tror nog att de "alltid" har funnits och att nätet då är en väldigt tillgänglig kanal för gubberiet. Jag tror inte attde samlas, det är inte fråga om en social rörelse, snarare är de rätt ensamma i livet. Sen, särskilt på lokala sidor, kan Gubbe 1 och Gubbe 2 hitta varandra och hålla med varandra om att stockholmare är klimatfjollor som inte ens kan använda en tändkulemotor och att korsningen på Byvägen hade varit mycket bättre om bara de själva fick planera den.

Men jag tror att de tycker att de vidgar vyer. De ser varandra, och de sprider sina Gubb-visdomar i cyberrymden.
Dom tillhör gruppen "tillhörare" i 99 fall av 100, samma fenomen har alltid funnits och dom bara måste synas och gärna "vara nån med kunskap om ämnet" som vet precis allt fast dom varken jobbat med det eller har den ringaste kunskap om det som frågas om, idag kallas dom "experter".

Sen har vi den rent elaka gruppen som älskar att se andra göra bort sig när dom följer "rådet", det försökte farsan med mig men jag gick aldrig på hans lögner eftersom jag skaffat mig kunskap han inte hade och gissa hur sura såna personer blir när man inte gör som dom säger, då tiger dom efter ett tag och försvinner ut i kulisserna tills nästa gång dom försöker trigga nån att göra bort sig så dom får skratta åt "dåren".:meh:

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Svensk politik 9
  • Hur hitta elektriker?
  • Valvaka!

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat