Gulbrun eller brun??

Status
Stängd för vidare inlägg.

Dottla

Trådstartare
Alla kära färgkunniga! Jag har en fråga till er,nämligen: Vad har min häst för färg?? Enligt passet är hon brun, men njaa..Kolla in dessa bilder! Hennes pappa är isabell och mamman är Gulsvart. Kan man ändra färgen i passet eller har det ingen betydelse?

Detta är taget i sommras.
24825735.jpg

September.
24825782.jpg

och november.
24849603.jpg

Det syns inte lika bra på bilderna, men hon har tydliga gula och röda "slingor" i manen och svansen. Så, gott folk, vad svarar jag när folk frågar vad det är för färg på min häst?:)

Sv: Gulbrun eller brun??

Jag tycker hon är gulsvart ...
Hon är väldigt lik våran Ási i färgerna och han är gulsvart.

Är hon från island står det brúnn/brún i passet och det är desamma den färg vi kallar svart...

Vad har hon för färg på ögonen?
Gul-genen, som gulsvarta hästar har bleker även ögonfärgen, de ser ofta lite ljusare ut i ögonen än en svart häst.
Läs mera här.

/Malin

Är det så?
Hmm.. tycker min lilla svarta har så ljusa ögon... han blir ckså väldigt gulblekt i manen, men kroppen har hållit sig väldigt svart hela året tycker jag...

Hon är svenskfödd med svenskfödd mamma.
Ska kolla in ögonen i kväll när jag åker och fodrar!
Är det någon som vet om man måste ändra färgen i passet? Jag tänker på framtida avel, visning och tävlingsplaner. (Hon är bara tre)

Eventuellt gulsvart eller "bara" svart eller mörkt brun. Gulbruna ser helt annorlunda ut. Gulsvarta har ofta gult i öronen också och såpass mörka gulsvarta kan vara osäkert att veta. Har varit en del diskussioner om Fettsos Kaela och jag tycker att de är rätt lika i färgen faktiskt. Du märker det om hon får avkommor med gula anlag i framtiden om inte annat. :)

Och nej, du måste inte ändra passet, speciellt inte eftersom det är såpass osäkert. Här är vår ljusa gulsvarta på sommaren, så det kan ju vara en del variationer inom färgen:

norrkping08043.jpg

Visserligen otroligt ful bild men man ser ju färgen... ;)

Här är en bild på unghästen jag födde upp som enligt id kontroll var gulsvart.

Första bilden är en sommar bild.

Denna bilden är en bild på henne i vinterpäls bredvid sin mamma som är just gulbrun.

Vad som står i passet nu är inte ändringsbart förrän du avlat fram några avkommor och därigenom är säker på att där är en gulgen om jag förstått det hela rätt.
Dock så kan jag ha fel i detta och ber då om ursäkt.

Jo, precis! Jag tror du har rätt för vår är inte reggad som gulsvart utan bleksvart....

Ja ibland blir man överraskad vad som gömmer sig i hästen, fick ett isabellskäckföl i somras, mamman är musblackskäck och pappan är fux...

På septemberbilden är hon en kopia av min Vera. Vera är islandsfödd och i hennes pass står det brún. Vera har även mörkt bruna ögon utan ngt gult. Vera får också gul/rostfärgade slingor i både man och svans på sommaren.

Den här hästen, om en förälder är isabell, och den andra gulsvart, är det inte troligt att avkomman då bär på gul-gen oxå? Eller hur stor är chansen att den inte fått NÅN gulgen alls? Eller har jag rört till det alldeles nu? Är inte benämningen gulsvart bara nåt som säger att hästen bär på gulanlag, eller ser man på ALLA hästen som är gulsvarta att de faktist har den specifika färgen? Det verkar inte så.. jaja, jag kan inget om fäger, men försöker lära mig!

Den här hästen, om en förälder är isabell, och den andra gulsvart, är det inte troligt att avkomman då bär på gul-gen oxå? Eller hur stor är chansen att den inte fått NÅN gulgen alls? Eller har jag rört till det alldeles nu? Är inte benämningen gulsvart bara nåt som säger att hästen bär på gulanlag, eller ser man på ALLA hästen som är gulsvarta att de faktist har den specifika färgen? Det verkar inte så.. jaja, jag kan inget om fäger, men försöker lära mig!

Att två gula hästar får icke-gult föl är 25 %. Det är också 25 % att avkomman får dubbla gulanlag och därmed 50 % chans att den får ett gulanlag och blir isabell, gulbrun eller gulsvart.

Ja ibland blir man överraskad vad som gömmer sig i hästen, fick ett isabellskäckföl i somras, mamman är musblackskäck och pappan är fux...

Fast det är omöjligt. Fölungens gulanlag måste ju ha kommit från någon av föräldrarna och vare sig musblackskäck eller fux har gulanlag.

Det finns lite olika alternativ hur detta har gått till:

1. Fölungen är inte genetisk isabell utan kanske rödblack? Det är inte alltid lätt att skilja på isabell och rödblack.

2. Mamman är egentligen gulmusblackskäck. Det är svårt att se skillnad på gulmusblack och musblack.

3. Pappan är egentligen inte fux utan isabell.

4. Härstamningen är felaktig.

Skulle vara kul att se bild på fölis (fast den är väl bara en stor ullboll just nu och då är det inte lätt att säga något om färgen...).

*KL*

Att alla har så mycket koll på alla dessa färger imponerar verkligen mig! Jag passar på att ställa en fråga, hoppas det är ok för ts.

Min häst är reggad som bleksvart. Han har en relativt tydlig ål på ryggen plus att han är väldigt ljus i öronen. Vet tyvärr inget om mammans färger, men pappan är också bleksvart.. Kan de ha ål utan att ha blackanlag eller är det troligast att mamman är black? Kanske en dum fråga men det här med alla färger är som en helt ny värld för mig...

Ja det är ok;)! Tycker att det är mycket intressant detta med färger!

Tillägg till min tråd: Hon har ljust hår i öronen och en svag ål.

Men inte är hon brun?? Svartbrun kan jag väl gå med på, men inte brun som d står i passet. Därför fnular jag på om hon var väldigt ljus när hon föddes..

Senast ändrad:

Kan ju tillägga att jag skrev fel på överskriften, menade gulsvart och inte gulbrun:)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Vi ska uppdatera våran databas, har fått uppgiften att lista hästens färger till rullister och ja jag började och insåg hur sjukt många...
Svar
14
· Visningar
5 122
Senast: Zuzzi
·
Avel Har en liten färgfråga, min unghingst som jag köpte i november förra året, har hela vintern haft en jämn rödbrun färg. På bilderna jag...
Svar
4
· Visningar
1 395
Senast: grimman
·
  • Låst
Islandshäst Efter att ha lusläst annonser, kollat uppgifter/färger mm under ett par månaders tid så har jag jag sett en hel del tveksamheter... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 947
Senast: Boj
·
H
Övr. Grenar Hej! Detta är en tråd ang fullblod som jag ägt/äger och övriga medlemmars fullblod! Skulle vara intressant med att se bilder och höra... 2
Svar
24
· Visningar
11 085
Senast: Lillelars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka