Guldfasanerna

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 934
  • Visningar Visningar 188 939

Bukefalos 30 år!

Fasanerna mår fortsatt bra förstås (annars hade jag berättat!) men Mr Robin verkar vara helt försvunnen. Jag kommer inte ihåg om han försvann en tid ifjol också och kom tillbaka till vintern eller inte... vi får väl se!
Flickorna har slutat värpa helt och alla har börjat rugga, så snart kommer de alla att se riktigt ruggiga ut och jag kommer att få en massa besvärliga frågor. 😅 .

Jag tittade på en naturdokumentär nu ikväll på mobilen (medan de andra tittade på något annat oviktigt) och där dök det upp en Prakttragopan-hane som började flirta med en hona.

Efter hanen fått lite scenskräck så dök det plötsligt upp en Guldfasantupp och började flirta med hönan (trots att hon var av "fel" ras) och jag kan ha skrämt slag på delar av familjen genom att upphetsat påpekat:
"ÅHH, TITTA, DÄR ÄR DET JU EN SÅN GULDFASANTUPP SOM @Sel HAR, DEN SOM HON SKRIVIT SÅ MYCKET OM I DEN DÄR LÅNGA TRÅDEN PÅ BUKEFALOS!!!

Ingen av dem förstod min upprymdhet över det hela?! Udda familj jag bor med! 😁

Jag tittade på en naturdokumentär nu ikväll på mobilen (medan de andra tittade på något annat oviktigt) och där dök det upp en Prakttragopan-hane som började flirta med en hona.

Efter hanen fått lite scenskräck så dök det plötsligt upp en Guldfasantupp och började flirta med hönan (trots att hon var av "fel" ras) och jag kan ha skrämt slag på delar av familjen genom att upphetsat påpekat:
"ÅHH, TITTA, DÄR ÄR DET JU EN SÅN GULDFASANTUPP SOM @Sel HAR, DEN SOM HON SKRIVIT SÅ MYCKET OM I DEN DÄR LÅNGA TRÅDEN PÅ BUKEFALOS!!!

Haha, och jag såg en sån på museum igår och tänkte yttra mig inför familjen. Kom sen på att de kanske inte har något större intresse av det :rofl:

Mycket märklig ickereaktion från dem måste jag säga! :eek: :D

En av mina kollegor ver på långresa i kina och det första han ville visa mig när han kom hem var ett foto på "vilda" guldfasaner han sett i en nationalpark. Han var så nöjd! :D:heart

Flickorna har förresten lurat mig totalt! Jag trodde att de slutat lägga ägg för ett bra tag sedan, men nähä! För typ tre daar sedan kom inte Dandelion och sprang när jag ropade på morgonen så jag började leta förstås. Tror ni inte hon (och förmodligen Daffodil) har smyglagt ägg och nu lagt sig på dem. Uppskattningsvis tio (!) ägg ligger hon på. :cautious:😂

När jag sedan kom ut i eftermiddag har Daffodil också smugit in, lagt sig bredvid och stulit ägg... så nu ligger de där och stjäl ägg av varandra. Så fort en kliver upp är den andra där och norpar dem. 😅

Inget att se här.... :angel:

20260617_163405.webp

Senast ändrad:
Du får sälja fjädrar till flugfiskare
Bara för det fick jag förfrågan från både en flugfiskare och en dam som tydligen gör bokmärken, idag. :D De fick varsin selektion av fjädrar, och jag erbjöd bokmärkesdamen ormskinn också om hon vill ha. Det känns som en grej en bokmärkesmänniska skulle gilla. Tror jag?
Via andrahand alltså, jag har inte pratat med någon av dem.

Jag tror det! Jag ska bara surra lite med vår Groundskeeper när han kommer tillbaka från semester så att jag vet att de är villiga att hjälpa till om det behövs vid något tillfälle.
Just nu ligger hon på runt tio ägg dock, jag undrar om inte det är lite många. 😅
Ni får bara inse att det redan är ett beslut fattat om detta som du och groundkeeper inte haft något inflytande över. :)
När är BF?

Liknande trådar

• Ägg, kycklingar och färg

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur