Guldfasanerna

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 559
  • Visningar Visningar 132 518
*Blockad!*
20250505_123219.webp

Vad säger man då? Knäcka? Det låter ju också knäppt! 😅
Vi har pratat om det här tidigare.
Man knäcker ett ägg när man bakar, gör pannkakor eller en omelett t ex. Du knäcker alltså skalet.
När man kläcker ett ägg ruvar man det, en fågel gör jobbet eller så har man en äggkläckare. En kyckling kläcks. 🐣

Vi har pratat om det här tidigare.
Man knäcker ett ägg när man bakar, gör pannkakor eller en omelett t ex. Du knäcker alltså skalet.
När man kläcker ett ägg ruvar man det, en fågel gör jobbet eller så har man en äggkläckare. En kyckling kläcks. 🐣
Det gjorde vi nog där i början då det var många olika termer i svängen. :D

Ursäkta dum fråga men... Värsta mardrömmen för mig vore att knäcka ett ägg och ett litet halvfärdigt foster faller ut 😵:nailbiting: Hur kan höns(fasan)ägare vara säkra på att det inte sker?
Kycklingen börjar inte utvecklas förrän inkuberingen påbörjas genom att hönan ligger på dem/man sätter dem i en inkubator. Avbryter man processen genom att plocka äggen händer ingenting, då är ett befruktat ägg bara ett ägg. :)

Ursäkta dum fråga men... Värsta mardrömmen för mig vore att knäcka ett ägg och ett litet halvfärdigt foster faller ut 😵:nailbiting: Hur kan höns(fasan)ägare vara säkra på att det inte sker?
Äggproducenter lyser alla ägg som säljs i handeln. Nylagda ägg, även om de är befruktade, innehåller inga kycklingar men om man vill kan man ju lysa sina egna ägg med. Räcker med en stark ljuskälla, fungerar med lampan i mobilen och att man har en toarulle eller formar handen så ägget blir belyst underifrån och att det är mörkt runt omkring.

1746517696847.webp

Här ser man "blodspindeln", början på fosterutvecklingen och vad som kommer bli en liten kyckling. :heart
Ett obefruktat ägg, eller innan "blodspindeln" syns, har en helt tom gula som ligger inbäddad i vitan.

Äggproducenter lyser alla ägg som säljs i handeln. Nylagda ägg, även om de är befruktade, innehåller inga kycklingar men om man vill kan man ju lysa sina egna ägg med. Räcker med en stark ljuskälla, fungerar med lampan i mobilen och att man har en toarulle eller formar handen så ägget blir belyst underifrån och att det är mörkt runt omkring.

Visa bifogad fil 167003

Här ser man "blodspindeln", början på fosterutvecklingen och vad som kommer bli en liten kyckling. :heart
Ett obefruktat ägg, eller innan "blodspindeln" syns, har en helt tom gula som ligger inbäddad i vitan.
Jag tänkte inte på de ägg man köper, de är jag rätt säker på att de gör sitt bästa för att vara så tidiga som möjligt. Tänkte mera på de som äger egna höns. Hur lång är tidsperioden innan "blodspindeln" utvecklas?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Det här med muskelskador...
  • Atletix
Tillbaka