Sv: gummimattor i boxen
Jag är också intresserad av gummimattor och skulle vilja ha tips på var man kan få tag i sådana! I föredetta stallet fanns mattor i uteboxarna, samt i lilla stallet (där stallägaren hade sina, det stallet låg lite längre bort från torvförrådet o de hade inte lika mkt strö som övriga).
Men det är grymt praktiskt med mattor och jag kan rekommendera de varmt! Fanns ingen golvbrunn o så i de boxarna, utan de hade ändå ett par cm strö ovanför mattorna som sög upp kisset och som mockades ut. Vissa hästar hade även nästan normalströmängd ovanpå ändå, själv tycker jag ändå man bör strö rätt rejält ovanpå på vintern spec. om man har kallstall / uteboxar, för har man t.ex. torv eller strö ovanpå fryser det ju liksom fast o blir hårt på mattan.
Halm funkar dock bra. Nackdelen på vintern när hästarna har snöstyltor o dyl. under fötterna är också att det kan bli lite halt för dom precis när de kommer in på mattorna, så antingen bör man ta ur ev. styltor innan hästarna går in i boxarna eller så ska man av den andledningen strö över mattorna ett par cm över hela mattan så inte hästarna riskerar att sträcka sig pga. mattan.
Annars bara positivt om mattor enligt mig! Väldigt praktiskt, blir mjukt och skönt för hästarna att ligga på. Krävs inte lika mycket strö. Speciellt om man har flera hästar borde gummimattor vara väldigt bra , även fast de är dyra i inköp så borde det ju jämna ut sig kostnadsmässigt efter ett par år eftersom man inte alls behöver strö lika mycket när man har mattor.
Det man ska tänka på är också att man behöver ta ut mattorna och göra rent under dom samt spola av dom någon gång om året i af, annars kan det nog bli lite äckligt.. och just detta, med att ta ut dom o så , kan nog vara lite tungt.
Annars bara positiva erfarenheter som sagt!
Skulle själv vilja ha gummimattor till min häst.