gummimattor i boxen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare carran
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 333
C

carran

Funderar på att köpa gummimattor till boxarna, någon som provat och vill säga vad ni tycker? Kollat lite i engelska hästtidningar och enligt en del tillverkare behöver man inget strö alls med mattorna. Men då undrar jag om man måste ha lutning så att kisset rinner ner i ngn form av golvbrunn eller, annars blir det ju grisigt i boxen. Hur gör ni som har mattor? tunt lager strö för att suga upp kisset eller? Har ni dessutom tips på inköpsställen blir jag glad.

carran

Sv: gummimattor i boxen

Har för mig att HANSBO har ngt sådant!

Jag är också intresserad av gummimattor och skulle vilja ha tips på var man kan få tag i sådana! I föredetta stallet fanns mattor i uteboxarna, samt i lilla stallet (där stallägaren hade sina, det stallet låg lite längre bort från torvförrådet o de hade inte lika mkt strö som övriga).

Men det är grymt praktiskt med mattor och jag kan rekommendera de varmt! Fanns ingen golvbrunn o så i de boxarna, utan de hade ändå ett par cm strö ovanför mattorna som sög upp kisset och som mockades ut. Vissa hästar hade även nästan normalströmängd ovanpå ändå, själv tycker jag ändå man bör strö rätt rejält ovanpå på vintern spec. om man har kallstall / uteboxar, för har man t.ex. torv eller strö ovanpå fryser det ju liksom fast o blir hårt på mattan.
Halm funkar dock bra. Nackdelen på vintern när hästarna har snöstyltor o dyl. under fötterna är också att det kan bli lite halt för dom precis när de kommer in på mattorna, så antingen bör man ta ur ev. styltor innan hästarna går in i boxarna eller så ska man av den andledningen strö över mattorna ett par cm över hela mattan så inte hästarna riskerar att sträcka sig pga. mattan.

Annars bara positivt om mattor enligt mig! Väldigt praktiskt, blir mjukt och skönt för hästarna att ligga på. Krävs inte lika mycket strö. Speciellt om man har flera hästar borde gummimattor vara väldigt bra , även fast de är dyra i inköp så borde det ju jämna ut sig kostnadsmässigt efter ett par år eftersom man inte alls behöver strö lika mycket när man har mattor.

Det man ska tänka på är också att man behöver ta ut mattorna och göra rent under dom samt spola av dom någon gång om året i af, annars kan det nog bli lite äckligt.. och just detta, med att ta ut dom o så , kan nog vara lite tungt.

Annars bara positiva erfarenheter som sagt!
Skulle själv vilja ha gummimattor till min häst.

euwww säger jag för gummimattor med inget eller lite spån:crazy: hästarna blir riktigt äckliga av kisset och det luktar rent ut sagt APA *spysmiley* köpte min häst från ett stall där det används, dels fick han bada 5 ggr innan vi tog hem honom och dels tog det cirkus 6 månader för kissefläckar på knän och haser att gå bort (iof är han vit)
funderade flera gånger på spårvagnen dagen efter ridlektion vem det var som var så pinsam och verkligen STANK häst, tills jag kom på att det var mina egna händer:o (som jag skrubbat, tvättat flertalet gånger och dessutom duschat)
iochförsig kanske dom var lite väl snåla med spånet(spiltor med ränna bakom så något borde de väl luta..?), men jag hade nog inte kunnat använda mig av mindre än vad jag gör idag även om gummimatta fanns

Senast ändrad:

Inget strö alls kan man säkert ha, men hur kul är det för hästen? Varför använder man t.ex. spån i en transport? 1. För att hästen inte ska halka på det golvet och 2. för att hästar oftast inte gillar att kissa på golv då det skvätter upp på benen osv...

Gummimattorna lär bli rätt hala efter att hästen har kissat också...

Det låter ju som om dom inte skött mattorna efter ordning.
Men om man som sagt håller efter dom, ser till och skölja dom och göra rent under mattorna minst en gång om året, samt ha tillräckligt mkt strö över hela mattan för att dels kisset ska sugas upp och dels för att det inte ska bli halt för hästen, så funkar det über bra! :)

är fortfarande skeptisk till "mindre spån än vanligt" för det blir ju sådär äckligt blaskigt spånet väldigt fort..
och en sak till som kanske ska nämnas är att väldigt många utav hästarna ställde sig och kissade så fort de kom ut till manegen:crazy:

eller kanske hade jag kunnat tänka mig det om jag haft ett sto som varit renligt av mig, alltså kissar ut från mitten och kanske lägger sina högar prydligt, men inte med valacken som leker hela havet stormar, varje natt:p

Njaee, jag tycker i alla fall inte det. Jag har i alla fall väldigt rejält med strö i vanliga fall, ett Vääldigt tjockt lager. Så strö mängden blir markant mindre en vanligt med matta, utan att det blir äckligt. Man ska ju som sagt ha tillräckligt för att kisset inte ska skvätta på benen på dom, för att det ska kunna sugas upp ordentligt och för att det inte ska bli halt för dom. Samt att man håller efter i vanligt som boxen samt sköljer av mattorna (bägge sidor) samt kollar under, årligen. Håller man efter enligt konstens regler, så håller det sig också fräscht därefter.

Har vart på en ridskola som har gummimattor med bara något skyffelblad spån ovanpå i siona spiltor och det ser förjävligt ut rent sagt. Knappast behagligt att stå/ligga på stööre delen av dygnet.
Gummimattan i sig hart jag inget emot men det ska ändå ligga ett ordentligt lager strö på!

Exakt !

Vissa påpekar just att hästarna endast behöver ha pyttelite , eller inget strö alls för att de har mattor och det anser jag inte direkt vara lämpligt , för det blir äckligt och eftersom de kan halka kan det t.o.m vara en skaderisk för dom. Men om man håller efter så det är fräscht, samt strör tillräckligt mycket så är mattor bra.

Jag har haft gummimatta i boxen. Men hade trots det ett ordentligt lager spån och halm.
Stora fördelen är att man slipper riskera att hästen kommer ner på hårt golv om dom "möblerar om" i boxen.

Men dom är skitjobbiga att ta ut och rengöra! :eek:

Liknande trådar

Anläggning Ja vet inte hur jag ska beskriva det bättre... Har begåvats med två travare som varje natt bygger mysiga gropar mitt i boxen, ända ner...
Svar
9
· Visningar
1 255
Hundhälsa Ja, det här med Bruce förmåga att inte hålla tätt inomhus börjar bli en följetång nu, men har dessvärre nått den grad att jag börjar... 13 14 15
Svar
289
· Visningar
25 123
Senast: Duplo
·
Anläggning Är lite nyfiken på hur ni anväder er av stallmattor i boxarna! Funderar på en 40 mm tjock gummimatta i boxen ISTÄLLET för strö. Tänkte... 2
Svar
29
· Visningar
9 610
Senast: Jerseyite
·
Hästvård ni som har halm som strö till era hästar - hur mycket går det åt normalt i veckan eller månaden för er häst om vi utgår från att den... 2
Svar
22
· Visningar
2 334
Senast: aprilia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka