Bukefalos 30 år!

Fy fan för Max och Belindas översittarattityd. Skrek rakt ut flera gånger, de tror verkligen att de är bättre än alla andra. Varför söker man till ett program när man bara konsekvent vägrar deltaga i det inklusive svara på experternas frågor. Även när man får se vad som händer nästa vecka så verkar de totalt skita i veckans tema/övning.
De är riktigt obehagliga båda två.

Fy fan för Max och Belindas översittarattityd. Skrek rakt ut flera gånger, de tror verkligen att de är bättre än alla andra. Varför söker man till ett program när man bara konsekvent vägrar deltaga i det inklusive svara på experternas frågor. Även när man får se vad som händer nästa vecka så verkar de totalt skita i veckans tema/övning.
Ja Herregud, jag blir rädd på riktigt. Vilket powermatchning. Har SVT råkat skapa ett monster? Nästa sektledarpar?

Jag tänker att Urban inte kallar henne vid namn utan "min kvinna" för att han faktiskt inte ser henne som en person, utan hon är en roll. En funktion. Ett tillbehör.

Ja!
Och tanken på att de ska skaffa barn och uppfostra fler små monster 😅

Jag var säker på att Belinda och Max skulle skriva ”lämna” på löftescermonin. För att dom tänker att dom är lite för bra för programmets upplägg och hellre fortsätter själva. Jag fattar faktiskt inte varför dom vill fortsätta? Så himla obehagliga båda två. Det känns som att dom förstärker varandras skeva självbild och världsbild. Men bra matchat förvisso.

Alltså, Urban är ju obehaglig. Men Max (och Belinda med för den delen) är som att titta på en riktigt riktigt creepy skräckfilm. Jag ryser av obehag på samma sätt.

Max mobbar-min när Sara och Gabriel vände på sina lappar... Och sedan hur han ändrade till världens falskaste leende när han insåg att han filmades. Och hans extrema översittarfasoner när experterna försökte prata med honom och Belinda... Hjälp hjälp hjälp. Det stoppar liksom inte vid att han tror att han är otroligt mycket bättre än alla andra i rummet, det känns som något mer, något stört, bakom det. Han och Belinda viskade ju till varandra sedan att varken experterna eller de andra paren gillade dem, och Max verkade så oerhört nöjd över det.

Belinda satt och blundade och såg ut att vilja därifrån när Yasmin pratade om hur viktigt det är för henne med en nära relation till familj och vänner. Belinda och Max sa väl i ett tidigare avsnitt att de inte behöver några andra människor än varandra. Snälla, skaffa inte barn... För jag tror att Max och Belinda kommer att fortsätta vara ett par, de verkar helt fruktansvärda men matchar bra med varandra.

Tror väl tyvärr även på Urban och Olivia... Om inte Olivia kommer till insikt i att hon har en egen vilja och bara har rättat sig efter Urbans åsikter. Alternativt om Urban gör något svinigt mot henne, det skulle inte vara så oväntat.

Tror jättemycket på Sara och Gabriel nu, de är så fina mot varandra och verkar gilla varandra riktigt genuint.

Edin och Julia tror jag tyvärr inte på. De har det bra nu men Edin kommer visa sig vara för "omogen" eller i alla fall för olik Julia när de kommer in i mer vardag.

Yasmin och Felix tror jag inte på, alldeles för olika. Hon vill vara spontan och bo i husvagn och jobba som... Vad är hon? Andningscoach? Medan Felix nog gärna sitter minst halva semestern på kammaren och skapar musik.

Jag var säker på att Belinda och Max skulle skriva ”lämna” på löftescermonin. För att dom tänker att dom är lite för bra för programmets upplägg och hellre fortsätter själva. Jag fattar faktiskt inte varför dom vill fortsätta? Så himla obehagliga båda två. Det känns som att dom förstärker varandras skeva självbild och världsbild. Men bra matchat förvisso.
Precis samma! Jag insåg att om jag vore i deras skor och inte ville dela något med någon så hade jag sett till att vi kom överens om att lämna. Inte varandra, men programmet.

Mycket interessant första löftesceremoni! Och experternas miner var väl nästan det som gjorde mest intryck på mig av allting.... först när Olivia och Urban var framme och ALLA inkl experterna bara såg ut att tappa hakan och inte ens veta vad de skulle säga. Sedan kom den ena experten med typ en "disclaimer" om att detta är inte sunt i ett förhållande... jaha...

Sedan kom Max och Belinda och bara ville inte säga något, det verkade också göra dom ganska handfallna... är det inte psykologers jobb att FÅ folk att prata och öppna upp sig? Inte särskilt impad av dom isf....

I övrigt blev jag inte förvånad över att Urban haft en stökig barndom och blev utslängd hemifrån som 16-åring... otroligt sorgligt, och inget som något barn ska behöva uppleva... men det rimmar att han känt behov av att bygga upp en image som en "tuff och stark man" (evt efter att ha varit i dåliga miljöer pratade han väl om senast), och konflikten med styvmodern kanske kan vara en bidragande orsak till hans misogynistiska "värdegrunder".....

Sedan kom Max och Belinda och bara ville inte säga något, det verkade också göra dom ganska handfallna... är det inte psykologers jobb att FÅ folk att prata och öppna upp sig? Inte särskilt impad av dom isf....
Fast hur enkelt är det att få två (som uppenbarligen redan från början bestämt sig för att vara mer privata) att prata öppet, och dessutom inför kameror och övriga deltagare? Går man hos en psykolog i vanliga fall så vill man förmodligen ändå ha hjälpen, det vill ju inte Max och Belinda.

Jag tycker att det är oschysst att lägga deras beteende på psykologerna.

Jag kommer uppenbarligen inte ihåg de exakta formuleringarna, men ändå.

Urban: "Det är viktigt och naturligt för mig att min kvinna och jag väljer varandra över barnen."
...
Urban: "När jag var tonåring så försökte jag få min pappa att välja mig framför sin fru/min styvmor. Han valde henne. Jag blev förvånad och förkrossad och det förstörde flera år av mitt liv och påverkade dess riktning sedan dess."

Eeeeh.

Urban: "När jag var tonåring så försökte jag få min pappa att välja mig framför sin fru/min styvmor. Han valde henne. Jag blev förvånad och förkrossad och det förstörde flera år av mitt liv och påverkade dess riktning sedan dess."

INGET försvar till Urban här, men det var hans pappa som ställde frågan "Vad tror du blir bäst, att du eller hon flyttar ut?". Och pappan ställde frågan trots att han redan hade bestämt sig för att det var hans 16-åring som skulle ut, oavsett vad svaret skulle bli.

Urban: "Det är viktigt och naturligt för mig att min kvinna och jag väljer varandra över barnen."
...

Eeeeh.

Men detta är ju klassiskt - man (disclaimer, inte alla men många) blir som sina föräldrar, vare sig man gillar det dom gjort under ens uppväxt eller inte.... Det är därför det är en såpass Big deal att bryta generational trauma....

Fast hur enkelt är det att få två (som uppenbarligen redan från början bestämt sig för att vara mer privata) att prata öppet, och dessutom inför kameror och övriga deltagare? Går man hos en psykolog i vanliga fall så vill man förmodligen ändå ha hjälpen, det vill ju inte Max och Belinda.

Jag tycker att det är oschysst att lägga deras beteende på psykologerna.

Jag la väl inte deras beteende på psykologerna? Jag bara reagerade på hur handfallna de verkade när detta paret inte ville prata, och att de inte hade någon bra strategi för att bemöta det... jag upplevde överlag psykologerna som ganska passiva och lite distanserade i möte med flera av paren... men det kanske beror på klippningen, vi får förmodligen inte se allting

Har tänkt lite mera på Max och Belinda under morgonen i dag, och det att dom inte var med på kill-/tjejkvällen med de andra paren, + deras kommentarer om att ingen annan gillar dom, skulle kunna vara en STOR röd flagga för en osund relation där man isolerar sin partner från annat socialt umgänge för att göra den så beroende som möjligt av relationen... "Ingen gillar oss" då som ett sätt att skapa en känsla av att "det är oss två mot världen, jag är den enda som är på din sida"...

Jag undrar om det verkligen är så att de båda är helt överens om att det är så de vill ha det, eller om det är en medveten eller omedveten strategi från den ena av dom.... Jag hoppas verkligen inte det är ett medvetet manipulerande, i så fall vore det iskallt att göra så framför TV kameror och miljontals(?) tittare...

...

Eeeeh.
Jag funderade på om den där historien med pappan ens är sann.

Men detta är ju klassiskt - man (disclaimer, inte alla men många) blir som sina föräldrar, vare sig man gillar det dom gjort under ens uppväxt eller inte.... Det är därför det är en såpass Big deal att bryta generational trauma....

Jag la väl inte deras beteende på psykologerna? Jag bara reagerade på hur handfallna de verkade när detta paret inte ville prata, och att de inte hade någon bra strategi för att bemöta det... jag upplevde överlag psykologerna som ganska passiva och lite distanserade i möte med flera av paren... men det kanske beror på klippningen, vi får förmodligen inte se allting
Jag tyckte snarare att de försökte få Max att öppna sig genom att ställa frågorna på ett annat sätt, be honom utveckla hans korta svar osv. Så jag tyckte de gjorde vad de kunde, men vill man inte gå i terapi så vill man inte och då spelar liksom terapeutens kompetens mindre roll. Verkade mest som att de redan innan bestämt sig för att några frågor om oss tänker vi inte svara på mer djupgående. Det håller vi för oss själva.

Jag funderade på om den där historien med pappan ens är sann.
Jag tänkte i lite liknande banor. Inte om den är sann eller inte, men om det framställs som viktigare än den varit? Det låter lite som att han gjort det till en ”origin story” som förklarar allt?

Jag har en person i min någotsånära närhet som rätteligen beskriver vissa jobbigheter som hänt under hens uppväxt, gällande anknytning och så, men personen nöjer sig inte riktigt där utan är väldigt öppen med dem, berättar återkommande om dem och bygger i stor del sin karriär på dem. Att det yrke hen nu har är på grund av såren från barndomen och på grund av hur hen upptäckt sätt att hantera dem, vilket vem som helst alltså kan läsa om på personens hemsida och i det närmaste känns som en del av personens trademark.

Ur mitt perspektiv så kanske vad Urban beskrev är sant, men det luktar lite origin story; att det kanske getts (och därmed har) större plats än det nödvändigtvis ges av andra som erfarit något liknande?

Jag tyckte också experterna Kändes lite vaga i den rollen, lite som att de bara var experter och inte riktigt tog ansvar för att driva löftesceremonin (typ vara programledare, ha en tanke kring hur de ville driva en agenda, vilket ju uppenbarligen flera av paren hade)?

Stör mig även på när experterna frågar saker så svarar t.ex Oliva ganska fort positivt. Medan Urban alltid säger ett negativ ord i början, som ”nej, nja, jag vet inte” och sen blir han ibland positiv men just hela laddningen att han ska typ hålla henne på halster?

Jag kanske läser in för mycket men de är så många röda flaggor.

@sorbifolia Tänkte också sådär om Max. Isoleringen…

Jag tänkte i lite liknande banor. Inte om den är sann eller inte, men om det framställs som viktigare än den varit? Det låter lite som att han gjort det till en ”origin story” som förklarar allt?

Jag har en person i min någotsånära närhet som rätteligen beskriver vissa jobbigheter som hänt under hens uppväxt, gällande anknytning och så, men personen nöjer sig inte riktigt där utan är väldigt öppen med dem, berättar återkommande om dem och bygger i stor del sin karriär på dem. Att det yrke hen nu har är på grund av såren från barndomen och på grund av hur hen upptäckt sätt att hantera dem, vilket vem som helst alltså kan läsa om på personens hemsida och i det närmaste känns som en del av personens trademark.

Ur mitt perspektiv så kanske vad Urban beskrev är sant, men det luktar lite origin story; att det kanske getts (och därmed har) större plats än det nödvändigtvis ges av andra som erfarit något liknande?

Jag tyckte också experterna Kändes lite vaga i den rollen, lite som att de bara var experter och inte riktigt tog ansvar för att driva löftesceremonin (typ vara programledare, ha en tanke kring hur de ville driva en agenda, vilket ju uppenbarligen flera av paren hade)?
Jag håller helt med!

Liknande trådar

• GVFÖ Australien

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka