"Gympadojjor" endast bak?

Bellafjella

Trådstartare
Snälla ni som har erfarenhet av såna där "gympadojjor" till pållen, typ såna de har på Hööks eller liknande- Min pålle var skodd på alla fyra men trampade ständigt av sig någon av framskorna.

Då provade vi att låta honom vara barfota bak och det hjälpte - han trampade inte längre av sig skorna :)

Men säg den glädje som varar länge! :mad: Det gick bra i början, han var inte alls öm men sen flyttade vi honom till ett annat stall och vägarna häromkring är som sandpapper och med stora stenar så det går bara inte att rida ut för han blir jätteöm :cry:

Vi provade sätta på skor igen där bak men nu har han trampat av en framsko igen! Suck!!!

Nu undrar jag: Kan man ha skor fram och sen sätta på såna där "dojjor" bak när man ska ut på grusvägarna? :confused:

Sv: "Gympadojjor" endast bak?

Japp!
Var bara noga med att de passar som de ska
:)

Sv: "Gympadojjor" endast bak?

Okidoki men en sak undrar jag över: man mäter ju hoven för att få rätt storlek men hoven ändrar sig ju genom att växa. Alltså:
När man ska hitta rätt storlek, ska dojjan passa precis då eller ska där finnas lite "spelrum" så att hoven kan växa? :confused:

Och när hovis varit där och verkat - hur sjutton får man hoven i exakt rätt storlek igen???? Kanske korkade frågor :o men jag fattar inte riktigt hur man kan vara säker på att dojjorna passar igen och de är ju rätt så dyra.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 415
Senast: Miingla
·
Hästvård Ja, min fråga är då hur man märker om hästen är öm i bakhovarna? Hästen är ett 7-årigt halvblod som aldrig har haft skor bak. Han hade...
Svar
12
· Visningar
2 435
Senast: Aionee
·
Hästvård Ja, för första gången upplever jag att ffa ena hästen tycker att ridbanan är för hård. Han är barfot, men jag upplever inte att han... 5 6 7
Svar
129
· Visningar
15 701
Senast: skuggi
·
Hästvård Hej! Nu har jag tröttnat.. HUR får man skorna att sitta på hästen?? Min pålla är grym på att trampa av sig skorna, hon skoddes i... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka