H**ks nyheter

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare elifet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 262
  • Visningar Visningar 23 922
Sv: H**ks nyheter

KL

Heej
Är det någon som har köpt något av täckena
Thermo Master Rain eller Thermo Master Basic Rain

Vad är det för foder i TM Rain täcket (det gröna) ? Är det samma foder som dom "alltid" haft i dom täckena? Eller är det något nytt?

Jag har två asgamla TM rain, det äldsta är 9 år och still going strong :love:
Det andra är nåt år nyare men samma foder.
Dom är helt guld att ha eftersom det är nåt form av funktionsfoder i dom, gillar inte alla helt ofodrade regntäckena som finns.
Och fleece (som det är i Basic täcket) det gillar jag eg itne heller men det kanske funkar ändå.

Ge mig info? Snälla? :D

vet inte riktigt vad du menar med funktionsfoder men det skulle jag nog inte säga att det är. Bara ett tunt svart glansigt typ om du fattar ;)

eller föresten det är ett annat foder ovanpå som är mindre glansigt, skulle nog kunna föreställa funktionsfoder, känns iaf mycket trevligare än det i nederkant. :D

kl

har saker som ska inhandlas elr ja funderingar om det iaf :p

- crw elite hjälmen om den sitter bra :p
- active stövlarna om dem sitter bra, nån som provat elr har sånna? är dem mjuka ellr styvare stövlar?

Jag har prövat active stövlarna och dom var helt gudomligt sköna!
Jag provade dom bara för att "ha gjort det" när jag var å fördrev lite tid i butiken, dom var faktiskt så sköna att jag funderade på att köpa ett par.

haha okej :p få åka o prova dem då ^^ hoppas dem inte är för vida i skafftet bara stog 35 cm jag ska ha 33,5 till 34 så få se om dem sitter :p

Tror de var likadana. Kollade lite på dem eftersom Horze hade slut på storleken jag skulle ha och även Hööks, men har för mig att de var likadana.

En sak om deras täcken, det ÄR verkligen dåliga täcken man får för det överpriset man betalar för dem och en annan sak att tänka på är att de är MYCKET TYNGRE än många andra täcken, det är inte bra för hästarna!
Här är jag helt behind you (inget snuskigt!), Sorbe.

De är tunga, ger skav, läcker och stänger inne fukt (ja, även svettäckena). Det är nästan en lättnad när de går sönder (vilket brukar vara ganska snabbt iofs) så att man kan få ta sitt förnuft till fånga igen och gå och köpa sig hederliga gamla Rambo. ;)

Föll nästan för frestelsen att beställa ett träns, Delfi är rätt fint tycker jag, men nä - om det blir nytt träns så blir det ett Tolga eller Equipe. Basta!

Själv blev man sugen på lite grejer till ponnyn & en själv :D

åker dit i veckan, men kan tänka mej att det blir :

*Ridstrumpor - 65:-
*Vinterridhandskar - 89:-
*CRW Varseljacka Lumber - 549:-
*Delat Pelham - 319:-
*Pelhamdelta - 55:-
*Rumpvärmare - 129:-
*Transportskydd - 229:-
*Sisalduk - 49:-

Någon som har någon kommentar om de här produkterna ?

Delat pelham är ju förstås ingen hit i en hästmun, oavsett om det är köpt på Hööks eller någon annanstans...

Varseljacka är jag själv väldigt sugen på till vintern. Då slipper man ju sätta dit en del av alla reflexer, det tar ju sån tiiiid! :p

delvis *KL*

Delat pelham är ju förstås ingen hit i en hästmun, oavsett om det är köpt på Hööks eller någon annanstans...

Absolut, och skaffa ett par tyglar till i stället för deltat och rid mmed dubbla tyglar och utnyttja pelhamets HELA funktion och gör hästen gladare...

Har förra modellen av varseljacka, och den älskar jag :love:

Varseljacka är jag själv väldigt sugen på till vintern. Då slipper man ju sätta dit en del av alla reflexer, det tar ju sån tiiiid! :p

Då jag har lånat min ridlärares pelham har det funkat jättebra, hon tyckte att jag skulle köpa ett sånt. Han trivdes bättre med det än sitt vanliga tvådelade.

delvis *KL*

Absolut, och skaffa ett par tyglar till i stället för deltat och rid mmed dubbla tyglar och utnyttja pelhamets HELA funktion och gör hästen gladare...

Har förra modellen av varseljacka, och den älskar jag :love:

Det stod delat, menade hon deltat eller jaa jag blir förvirrad :confused: eller läste du fel? :crazy:

Jag tycker även, som täcken, att deras jackor är överpris. Jag har en refelxjacka från h**ks och en ifrån b*rjes, och den från b*rjes är både billigare och bättre, enligt mig.

Hopponny - sisalduken är värdelös;)

Senast ändrad av en moderator:

Delta är något som vissa sätter på sitt pelham för dom tror att det ska vara så, + att dom tror det är svårt/jobbigt att använda dubbla tyglar. Vilket det inte är... tvärtom... För hästen blir alla tygelhjälper "blurriga" och otydliga med ett delta, viss gånger gissar hästen rätt vad det var du som ryttare menade, andra gånger gissar hästen fel och då får den skäll... Det skället skulle egentligen ryttaren ha som för sin egen bekvämlighet underlåtit sej att lära sej rida med dubbla tyglar. För det är inte svårt att lära sej rida med dubbla tyglar, man får bara öva... Precis som man en gång i tiden fick öva för att kunna rida lätt, eller sitta ner i trav med sänkta hälar och utan att tappa stigbyglarna... Men lärde du dej det, kan du även lära dej rida med dubbla tyglar, svårare än så är det inte...

Sen skulle visst pelhamet dessutom ha en delad mundel, men att inte ha ett rakt, med eller utan böj/port/tungfrihet, stångbett gör att hela effekten/verkan/nyttan med ett stångbett typ pelham försvinner. Dessutom slår det nästan hela tiden upp i gomtaket vid varje tygeltag, + att det kniper om tungan... Och det gör den typen av bett oavsett om det har rätt storlek eller inte.

Är det just att bettet ska ha en enkelledad mundel kan man lika gärna ta ett vanligt tränsbett eller ett enkelledat Baucher-bett.
Då slipper man den farliga kombinationen enkelledad mundel och kindkedja/rem...
För det är där det "obehagliga" för hästens mun ligger...
Spänner du kedjan 1 ring för löst, slår det upp i gommen och kniper om tungan samtidigt som du tar ett tygeltag.
Har du kedjan 1 ring för hårt spänd, kniper det hela tiden om underkäken samtidigt som det står rätt upp i gomtaket... Och det utan att du som ryttare ens har rört tyglarna...

Om du nu absolut måste ha ett ledat skänkelbett, satsa då hellere på ett som är 3d i mundelen, då slipper du åtmindstånde att bettets led slår upp i gomtaket...

Jaa jo förlåt det var inte det jag inte förstod vad deltatygel var, och jag håller till hundra prcoent med dig om detdär med dubbeltygel istället.
Grejen var att hon från börjat skrivit att hon skulle ha ett delat pelham och sen svarades det såhär

Citat: Ursprungligen postat av pinky

Citat: Ursprungligen postat av palle

och då tolkade jag det som att du läste delat som deltat av svaret att döma? men det kanske bara är jag som var förvirrad? :confused: :p

Men hon skrev BÅDE att hon skulle köpa ett delat pelham OCH pelhamdelta.... Det var DET vi reagerade emot... Och som vi försökte tala om att det var bättre att hon köpte ett rakt pelham, med eller utan böj/port/tungfrihet, och även då bytte ut pelhamdeltat mot ett par extra tyglar. För då kunde hon använda HELA pelhamets funktioner till glädje för hästen.

Och det är vi många som hoppas att fler som läst vad vi skrivet börjar tänka på och att även dom läsarna gör som vi har föreslagit, och då får gladare hästar...

Men gud är det sant!
och jag som trodde jag läste noga! :cool: Ber om ursäkt! Jag håller iaf HELT med om allt ni skrev med dubbla tyglöar ist osv. :bow: Jag skulle själv absolut inte rida på delta.

Men gud är det sant!
och jag som trodde jag läste noga! :cool: Ber om ursäkt! Jag håller iaf HELT med om allt ni skrev med dubbla tyglöar ist osv. :bow: Jag skulle själv absolut inte rida på delta.

Men på ponnytävling måste man ha delta.

Men på ponnytävling måste man ha delta.

Ja, och man måste även välja en av de två "sämsta" varianterna av pelhamstång, tvådelat eller gummiklätt...

Pelham är alltså ingen höjdare för hopponnyer över huvud taget, bättre att ryttarna väljer ett helt annat slags bett istället.

Oledat jaktkandar är väl tillåtet? :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 950
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
3 387
Senast: Lavinia
·
Utrustning Nu har h**ks nyheter kommit upp på hemsidan! Vad tycker ni? Jag har blivit helt kär i pullartränset! Inte nog med att det är... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 600
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
12 096
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Shop to you drop, del 4
  • Kattbilder #10
  • Oseriös avel 2023