H**ks syntets dressyrsadel..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tjolahopp
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 27
  • Visningar Visningar 2 625
T

Tjolahopp

Är den okej? Jag har precis fått hem min nya häst och fick ej köpa med hennes sadel så nu måste jag köpa en ny jag har inte så mycket pengar över just nu eller de närmsta månaderna och efter som hon är rätt omusklad vill jag inte köpa någon dyrare efter som hon mest troligt kommer förendras mycket. Har tittad på cladrige sadeln och undrar om det är något som skulle kunna funka i max 6 månader? då har jag hunnit spara i hop en bra slant till en bättre begagnad bra sadel.. nån som har personlig erfarenhet av just cladrige sadlarna?

Sv: H**ks syntets dressyrsadel..

Prova om du kan sitta i den bara och den passar hästen.

Jag kan inte rida i deras syntetsadlar alls :o Sitter som en kratta i dem och får inget stöd nånstans.

Man får vad man betalar för. Jämfört med en lädersadel i samma prisklass är dom trevligare att sitta i men det finns bra mycket bättre syntetsadlar. Om den duger ett par månader går inte att svara på eftersom det beror helt på om den passar hästen över huvud taget. Rent ekonomiskt är det dock en betydligt bättre idé att köpa en äldre begagnad märkessadel som du sen kan sälja för samma pengar du köpte den för när hästen växt ur den. Finns en hel del äldre Stübben, Passier och Kieffer sadlar ute på begagnatmarknaden för ungefär samma pengar som hööks syntetsadlar.

Jag köpte en CH allroundsyntetare till min travare, den låg helt OK på honom i början men huxflux kunde han inte ha den längre, han visade också att han ej ville ha sadeln mer. Denna var för böjd i bommen för hans rygg då han är en väldigt rak rygg.

Annars var väl sadeln helt OK, kanske lite hård i sätet och den knarrade rätt mycket. Men skulle jag köpa en syntetare skulle jag kolla på Wintec istället.

Hade en till min förra foderhäst. Tyckte den var helt okej. Kolla bara så den är jämt sydd och inte sne och så vidare. Har läst om folk som har fått väldigt dåliga exemplar.

Så klart skulle jag aldrig bara släna på en sadel som jag inte trodde skulle passa! Mitt sto har en rätt hög och lång manke och är överbyggd så jag tror den kan ligga ok på henne.
Och det är svårt att hitta en bättre begagnad för 1700 kr som är jämn och fin i stoppningen och hel överlag..
Har en bekant som jobbar i butiken som säger att de fått bra kritik på sadeln och även när man läser recenssionerna på deras hemsida så verkar den ok, förutom att den knarrar lite...

Enligt hööks själva så ska sadeln stoppas om innan användning så tänk på att du får lägga till vad det kostar på summan sadeln kostar.
Jag tror att du får en bättre sadel om du istället köper en begagnad sadel. En kvalitets sadel med några år på nacken med lite skavanker kostar inte mycket. Du får ju tänka på att köper du en hööks syntet så får du inte ut alls mycket för den om du ens får sålt den så då har du förlorat de pengarna. Köper du en begagnad sadel så kan du sälja den för samma pengar sex månader senare om inget händer med den vill säga.

Nä, jag har väl inte skrivit något annat heller? Eller svarade du till fel person?

Såhär såg foderhästens rygg ut
32678384.jpg

32443487.jpg

Och här låg sadeln på henne. Dock har hon breddat sig lite här och sadeln började bli för smal
32567052.jpg

Man hittar nog ingen bättre begagnad SÅ billigt, så bara tillfälligt kan den nog funka. Men som sagt, se till att den här jämna och fina bossor osv. Bättre att köpa på hööks än beställa hem så du ser hur den ser ut.

Haha jag glömde skriva *KL* :p

Efter att ha sett dina bilder är jag ännu mer övertygad om att sadeln kan vara ngt för oss!

MEN som sagt, precis som skrivits i ett tidigare inlägg, så ska sadlen stoppas om innan användning vilket går på 1500-2000 kr. T om Hööks rekomenderar det. Då är du uppe i ca 3700 vilket du kan få en Wintec begagnad för och som är en bättre sadel på alla områden egentligen. :)

MEN som sagt, precis som skrivits i ett tidigare inlägg, så ska sadlen stoppas om innan användning vilket går på 1500-2000 kr. T om Hööks rekomenderar det. Då är du uppe i ca 3700 vilket du kan få en Wintec begagnad för och som är en bättre sadel på alla områden egentligen. :)

Det där skulle jag vilja veta var ni har fått den infon ifrån för det stämmer inte! Har ringt både kundtjänst och pratat med min vän som för övrigt är chef i en butik och jag fick samma info från båda håll att sadlarna behöver INTE stoppas om! Får man en sadel som är sne eller ojämn ska man självklart reklamera och få en ny!

Om vi nu räknar bort passform så tycker jag det är en helt idiotisk ide att köpa en ny billig sadel när du kan få en så mycket bättre beg. syntetsadel. Du kan hitta Wintec, Griffin och Knights sadlar för ungefär de priserna och då får du en bra sadel. Sköter du om den rätt kan du dessutom nästan säkert sälja den för samma pris du köpte den för.

De säger det själva när man står där med en sadel som är använd några gånger och som blivit sned och ojämn i stoppningen. Du får inte reklamera en sadel som blivit sned i stoppningen eftersom de menar att stoppningen är så dålig att den ändå måste bytas ut innan sadeln används.
Jag vet tyvärr flera som känner sig lurade på liknande vis. De har tänkt som du att de köper en billig sadel medans hästen musklar sig. Det har blivit onödigt dyrt i längden.

skitsnack! man har alltid rätt att reklamera en vara som inte håller vad den lovar om om nån sätter sig emot så tar man kontakt med konumentverket!

Jag måste faktiskt säga så här efter som jag själv letar sadel till mitt fullblod just nu vilket inte är det lättaste att OM DU tror att den passar din häst och om det är vad du har råd med just nu så köp den och prova! Hellre en syntets sadel som ligger bra än en kass begagnad lädersadel..jag har provat ett gäng sadlar på min gosse nu och den som låg bäst var en wintec syntets sadel...men som sagt prova du känner ju hästen bättre än någon annan här inne ;-)

Jag hade aldrig köpt den.
Förutom sneda sadlar och knölig stoppning så kan man kolla in sadelstropparnas placering.
Nej, bättre att få tag i beg Griffin el Wintec eller varför inte en gammal stübben beroende på vad som passar hästen.
// Linda

skitsnack! man har alltid rätt att reklamera en vara som inte håller vad den lovar om om nån sätter sig emot så tar man kontakt med konumentverket!

Jo det e sant men inte hos konsumentverket utan reklamationsnämnden.

Kolla runt på H*stnet för en stund sedan och såg bla en Wintec sadel för samma pris. Skulle nog satsat på en sådan istället. Mest så att du inte åker på problem mm med Hööks syntetsadel.

Det där skulle jag vilja veta var ni har fått den infon ifrån för det stämmer inte! Har ringt både kundtjänst och pratat med min vän som för övrigt är chef i en butik och jag fick samma info från båda håll att sadlarna behöver INTE stoppas om! Får man en sadel som är sne eller ojämn ska man självklart reklamera och få en ny!

Denna info har jag iaf fått från personalen i Hööksbutiken i Malmö. Jag var också inne på att köpa en sådan sadel och fick då höra att det bästa var att stoppa om den innan användning då stoppningen som är i från början då de lätt blir sneda när det hänger i affären eller när de ligger på lagerna. Hon gav mig denna infon så hon verkar bry sig om att kunderna skall bli nöjda och det är jag tacksam för. Jag la en tusenlapp extra och köpte mig en begagnad Wintec istället vilket jag tror att jag tjänade på.

Även jag rekommenderar en äldre begagnad "märkes-"sadel, eller en begagnad syntet av bättre märke än CH.

Snabb sökning så kan du få en beg wintec med utbytbara järn för under 2000.- med tillbehör. :idea:

Sen kommer du kunna sälja den för ungefär samma pengar, när du ska köpa nästa sadel.

Men viktigast är såklart att sadeln passar, oavsett inköpspris.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 100
Senast: Thaliaste
·
Utrustning Nu har jag förhoppningsvis lagt upp en bra plan för hur jag ska få köpt en ny dressyrsadel. Efter jul ska jag ta ut en sadelprovare som...
Svar
7
· Visningar
2 194
Senast: MiniLi
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 277
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 939
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka