Bukefalos 28 år!

Ha barnet i koppel..??

Sv: Ha barnet i koppel..??

Men då borde det väl märkas när man pratar med henne? Jag förstår din tanke men jag pratade med tjejen i kanske 5 min o de lekte inpå oss i kanske 20 min så jag tyckte jag fick en viss känsla ändå. Har träffat ganska många autistiska barn då de har en speciell mottagning för dem o deras föräldrar i anslutning till en vårdcentral jag jobbat på o jag vågar tro att hon inte var autistisk. Men det är klart, det kanske finns "lättare" fall av autism som inte jag har koll på och som inte märks utåt om man inte känner barnet.

Dock är det ju intressant isf- ska ett barn då gå i koppel resten av livet om det är autistiskt? Även när det inte finns några synliga faror inom ca 500 meter? Jag har som sagt träffat ett gäng o ingen av dem- runt åtta-tio eller runt 50 år- har gått i koppel. Men jag har verkligen dålig koll så jag är mest undrande, har svårt att sätta mig in i det. :) Skulle kunna bli ett långt sidospår känner jag, stort ämne..
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

varför tror du att hon hade koppel?

varför frågade du inte henne när du pratade med henne i fem minuter?
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

varför tror du att hon hade koppel?

varför frågade du inte henne när du pratade med henne i fem minuter?

Antagligen för att hon tycker det är smidigt/bra, vad tror du? Om jag hade varit säker hade jag väl inte startat tråden..? Sånt frågar jag inte främmande människor, det tycker jag är lite ohyfsat och om det skulle finnas nån diskussion hemma hos dem ang just kopplet vore det väl synd att spä på det hela, just in case. Sen var det mest dottern jag pratade med som var så nyfiken på min hund, mamman sa inte så mkt.

Jag är mest nyfiken på hur folk tänker som använder detta, därav tråden. Har aldrig sett nåt liknande där jag kommer ifrån. Uppenbarligen överlever folk ändå. Jag kan såklart förstå att det finns skäl o det är de jag är nyfiken på.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Jag gick i sele som liten.



Ang att fråga tycker jag man kan göra det, frågar man bara snällt och glatt så tar nästan ingen illa upp.
Jag frågar om allt i princip, hellre än att titta och undra. Det verkar ofta mer ohövligt.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

De enda förklaringar jag kan tänka mig är att barnet tyckte att det var kul och att de lekte nån lek, tex häst eller hund, alternativt att det var nån sorts stödsele eftersom barnet hade något handikapp. För ett par år sen lanserades en läragåsele av nåt designföretag så hade barnet varit yngre så hade jag gissat på en sån. Men med ett enda barn som är över 3-4 år så kan jag inte tänka mig att det finns en enda anledning att ha sele på det under normala omständigheter.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

varför tror du att hon hade koppel?

varför frågade du inte henne när du pratade med henne i fem minuter?

Jag undrar som du. Varför inte tala med människor istället för om människor?

Vi har haft sele och koppel på ett av våra barn. Det berodde på att barnet som var runt två år skulle gå med till det större syskonets förskola. Av olika skäl kunde vi inte använda vagn och vägen till platsen var för trafikerad. Barnet ville inte heller hålla handen utan protesterade med att rusa iväg eller sätta sig på asfalten. Att gå "själv" gick bra, men då ville vi ha ett koppel för säkerhets skull.

Mamman i den här parken som TS pratar om kanske gick till parken under samma omständligheter?

Oavsett, så blir denna tråd bara spekulationer. Jag utgår ifrån att en förälder överväger sina beslut och gör det som han/hon tror är bäst för sitt barn.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Jag undrar som du. Varför inte tala med människor istället för om människor?

Vi har haft sele och koppel på ett av våra barn. Det berodde på att barnet som var runt två år skulle gå med till det större syskonets förskola. Av olika skäl kunde vi inte använda vagn och vägen till platsen var för trafikerad. Barnet ville inte heller hålla handen utan protesterade med att rusa iväg eller sätta sig på asfalten. Att gå "själv" gick bra, men då ville vi ha ett koppel för säkerhets skull.

Mamman i den här parken som TS pratar om kanske gick till parken under samma omständligheter?

Oavsett, så blir denna tråd bara spekulationer. Jag utgår ifrån att en förälder överväger sina beslut och gör det som han/hon tror är bäst för sitt barn.


Den frågan har jag redan besvarat, varför ställa den igen?

Jag anser dessutom att jag flera gånger i tråden tydligt skrivit att jag absolut kan förstå tanken när det gäller små barn runt två år (som i ditt exempel) särskilt när det är trafik osv runt om (som i ditt exempel). Hade du haft ett eget exempel på en sexåring du lekte med i en park i koppel hade jag förstått din tanke, men det är ju inte alls samma sak.

Mino
Ja en lek kan det ju faktiskt ha varit, så enkelt kan det ju faktiskt vara :) Konstigare saker har man ju lekt som liten!
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Kan inte varit så att de lekte häst? Eller hund? Mina barn kopplar gärna på sig grimskaft och leder runt varann eller vill att jag går med dem eller longerar! :laugh:
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

*Knapp lån*
Spontant kan jag känna att hellre barn i koppel/sele än stora barn i barnvagn... Ibland kan man ju se barn i 5-6 års ålder som sitter i vagn, för att då kan föräldrarna hålla koll på dom.:crazy:
Sen är man förvånad över att barn inte orkar gå minsta lilla bit...
( och ja! jag känner föräldrarna, så jag vet att det är sant.)

Sen får ju koppel/sele inte bli ett jobbigt tvång, men som jag kunde förstå så gillade just det här barnet ts skrev om att vara kopplad?

* Jenny *
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Blev ju extra populärt ett tag efter mordet på en treåring i England. Men det är väl ett tiotal år sen nu.

Ja men sele/koppel är fortfarande poppis i England :crazy: och var det långt innan James Bulger mördades.

Det har ju mer eller mindre dött ut i Sverige och Tyskland (det var hyfsat vanligt när jag var liten på 60 & 70-talen minns jag då min kusin i Tyskland hade det) förutom vid specialbehov som redan nämnts i tråden. Dessa behov är ju en annan sak men i England har var och varannan koppel på barnen och ofta just i de lägre samhällsklasserna så där är det tydligt att det inte handlar om några speciella behov utan mer en bekväm vana :crazy:
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Spontant kan jag känna att hellre barn i koppel/sele än stora barn i barnvagn...
Nej, alltså allvarligt talat, har du verkligen (haft) ett barn i den åldern själv? Aldrig i livet att jag skulle sätta på min fyraåring koppel men däremot är det helt ok att hon åker med i syskonvagnen om hon är trött efter dagis och det tror jag att jag kommer att tycka när hon är 5 också. Personligen tycker jag att sele med koppel är integritetskränkande på barn från nånstans runt när de börjar prata. Jag skulle inte heller sätta munkorg på ett barn som bits, för mig är det ett alldeles för instrumentellt sätt att lösa problem på och det är inte så jag vill ha relationen till mina barn.
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

När jag var liten i början på 60-talet så hade alla mammor sina barn i selar. Jag har tom sett kort på mig när jag var fastbunden i ett träd. Nöjd och glad ser jag ut på kortet. Give it a break!

Även om det funkade på 60-talet så är jag glad att utvecklingen gått framåt...
 
Sv: Ha barnet i koppel..??

Jag hade sele några gånger när jag var liten, när vi var bland folk, på marknad tex. Men i en folktom park skulle min mamma aldrig drömma om det. Växte visserligen upp på landet och fick order om att gå ut och lära mig ha koll på kroppen :angel:

Men efter att jag försvann på en marknad på Solvalla så fick jag ha koppel i liknande situationer tills jag lärt mig att hålla handen vid liknande tillfällen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 052
Senast: Farao
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 285
Senast: jemeni
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 308
Senast: Cocos
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 575
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp