Bukefalos 28 år!

Hacka lök utan tårar

Asko

Trådstartare
Hjälp! Jag älskar rödlök i mina sallader men tårarna börjar rinna varje gång! :banghead: Jag har googlat på tips och försöker skölja så mycket som möjligt av löken under vatten plus kniven emellanåt, och efter ett Google tips så hackar jag under spisfläkten som får stå på då. Det hjälpte första gången men häromdagen så började jag gråta ändå :banghead:

Och nej, tyvärr har jag inga simglasögon :cautious:

Har någon annan några bra tips? :arghh:

Mvh
Tårmild rödlökälskare :cry::meh:
 
Min kompis sa att om hon hade kontaktlinserna på sig så började inte ögonen rinna. Så om du har sådana ibland, testa att sätta i dem.
 
Det jag har hört är att man inte ska hacka lök, man ska skära den, däremot märker jag stor skillnad på året vilken sorts lök det är. Vissa lökar gråter jag ingenting av, andra är hemska ur tårsynpunkt.

Jag följer den här, funkar hyffsat, får dock ta en kort paus och gå och tvätta händerna låta ögonen vila lite om löken ger ifrån sig mycket "saft", sen kan jag fortsätta.
 
Det jag har hört är att man inte ska hacka lök, man ska skära den, däremot märker jag stor skillnad på året vilken sorts lök det är. Vissa lökar gråter jag ingenting av, andra är hemska ur tårsynpunkt.

Jag följer den här, funkar hyffsat, får dock ta en kort paus och gå och tvätta händerna låta ögonen vila lite om löken ger ifrån sig mycket "saft", sen kan jag fortsätta.
Jag ska titta på videon :up:
Men vad är det för skillnad på att hacka och skära?
 
Det jag har hört är att man inte ska hacka lök, man ska skära den, däremot märker jag stor skillnad på året vilken sorts lök det är. Vissa lökar gråter jag ingenting av, andra är hemska ur tårsynpunkt.

Jag följer den här, funkar hyffsat, får dock ta en kort paus och gå och tvätta händerna låta ögonen vila lite om löken ger ifrån sig mycket "saft", sen kan jag fortsätta.
Man hackar ju när man skär?

Jag kör med våta händer och våt kniv, vattnet rinnande under tiden. Har jag inte hackat lök på ett tag kan jag känna av det lite mer.
 
Jag har en liten burk, dit lägger jag stora lökbitar, sen drar jag i ett snöre ett par gånger och löken är perfekt hackad och ingen behöver gråta! Köpte den på Coop för typ 59 spänn. Världens bästa grej!
 
Man hackar ju när man skär?

Jag kör med våta händer och våt kniv, vattnet rinnande under tiden. Har jag inte hackat lök på ett tag kan jag känna av det lite mer.
Vattnet rinnande under tiden? Alltså du hackar inte under rinnande vatten men det hjälper ändå?
 
Till övriga om prylar, jag kan tänka mig att köpa någon pryl i framtiden men inte just nu (ingen plats) och så ska jag hacka lök i helgen :cautious:
 
Det jag har hört är att man inte ska hacka lök, man ska skära den, däremot märker jag stor skillnad på året vilken sorts lök det är. Vissa lökar gråter jag ingenting av, andra är hemska ur tårsynpunkt.

Jag följer den här, funkar hyffsat, får dock ta en kort paus och gå och tvätta händerna låta ögonen vila lite om löken ger ifrån sig mycket "saft", sen kan jag fortsätta.
Att låta bli roten lät intressant! (Mobilen ville föreslå roten till allt ont ... vilket känns passande :cautious:)
Det ska jag också prova! :up:
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 414
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
3 922
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Börja rida
  • Hovelände
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp