Bukefalos 28 år!

Hacka lök utan tårar

Jag ska titta på videon :up:
Men vad är det för skillnad på att hacka och skära?
Man hackar ju när man skär?

Jag kör med våta händer och våt kniv, vattnet rinnande under tiden. Har jag inte hackat lök på ett tag kan jag känna av det lite mer.
Vad jag förstått så ska man låta kniven göra jobbet, dvs den skär igenom löken och kniven bör vara vass. Värsta man kan göra med lök är att "hacka" den, dvs när den ligger på skärbrädan och man helt random hackar med kniven i olika riktningar (bokstavligt talat hackar).
 
Att låta bli roten lät intressant! (Mobilen ville föreslå roten till allt ont ... vilket känns passande :cautious:)
Det ska jag också prova! :up:
Roten till allt ont, huh? Den va bra. 😂🤣
Jag har provat, men får inte till det riktigt bra, gör säkert något fel. Däremot tycker jag att ögonen tåras mindre än om jag inte gör det, så får testa vidare helt enkelt.
 
Vad jag förstått så ska man låta kniven göra jobbet, dvs den skär igenom löken och kniven bör vara vass. Värsta man kan göra med lök är att "hacka" den, dvs när den ligger på skärbrädan och man helt random hackar med kniven i olika riktningar (bokstavligt talat hackar).
Vass kniv kan ev behövas här också :cautious::o
 
Jag har en sån där som man ska använda för att vässa knivar men har aldrig riktigt använt en. Vill inte råka sabba knivarna :o
Tror det är svårt att sabba knivarna. Jag har en från Fiskars, brukar dra kniven mot mig. Vet dock ej om det är ”rätt”, men det känns mer rätt än att dra kniven fram å tillbaka.

3E551FF3-AA41-4F5C-9E2F-4B3FEA8AC524.jpeg
 
Tror det är svårt att sabba knivarna. Jag har en från Fiskars, brukar dra kniven mot mig. Vet dock ej om det är ”rätt”, men det känns mer rätt än att dra kniven fram å tillbaka.

Visa bifogad fil 34251
Det är inte en sån där, utan en typ stång. Om det går att fatta? :o Jag har något minne av någon tv-kock på tv som använde en liknande och var blixtsnabb. :cautious: Men får använda det minnet och se om jag kan få fram något :angel:
 
Jag har linser på mig och jag kan hacka hur mycket lök som helst utan att gråta! Det är bara att införskaffa lök-linser att stoppa i när det är dags för lökhackning. :idea::angel:
Jag känner mig faktiskt motiverad att införskaffa ett par sådana "lök-linser" :laugh: Jag kan inte ens titta på en lök utan att ögonen rinner (möjligtvis någon millimeter överdrivet :angel: )
 
Jag skar lok som Gordon visar ... och jag lamnar in mina knivar for professionell slipning ett par ganger per ar men slipar med en "stang" emellanat nar det behovs. Om jag inte kan skara lok, till example, vet jag att det ar dags for nasta slipning.
Jag har inte tankt pa det men det ar nog sedan jag slutade hacka lok som min mamma larde mig (for mycket lange sedan) genom att halla i knivspetsen och hacka fram och tillbaka som jag inte grater nar jag hanterar lok. 🤔
 
(kock-)Kusinen påstod någon gång när jag var yngre att det hjälper att ha en sockerbit under tungan medan man hackar. Osäker på om det var just det som hjälpte, vi hade i alla fall kul när vi prövade och grät inget den gången.
 
Hjälp! Jag älskar rödlök i mina sallader men tårarna börjar rinna varje gång! :banghead: Jag har googlat på tips och försöker skölja så mycket som möjligt av löken under vatten plus kniven emellanåt, och efter ett Google tips så hackar jag under spisfläkten som får stå på då. Det hjälpte första gången men häromdagen så började jag gråta ändå :banghead:

Och nej, tyvärr har jag inga simglasögon :cautious:

Har någon annan några bra tips? :arghh:

Mvh
Tårmild rödlökälskare :cry::meh:

Jag investerade i ett billigt cyklop enkom för att kunna hacka lök utan rinnande ögon. Funkar perfekt och är väl värt pengen. När man bara andas genom munnen så irriterar inte de skvättande lökdropparna det minsta. Och ja, grannarna KAN undra vad man håller på med..
 
(kock-)Kusinen påstod någon gång när jag var yngre att det hjälper att ha en sockerbit under tungan medan man hackar. Osäker på om det var just det som hjälpte, vi hade i alla fall kul när vi prövade och grät inget den gången.
Min mun kommer att vara full - en sockerbit under tungan och en metallsked i munnen :cautious: Sen får jag väl skaffa simglasögon och sätta på mig en silverfolie hatt och lök-looken är komplett! :idea:
 
Det är inte en sån där, utan en typ stång. Om det går att fatta? :o Jag har något minne av någon tv-kock på tv som använde en liknande och var blixtsnabb. :cautious: Men får använda det minnet och se om jag kan få fram något :angel:

Ett skärpstål :) Om jag minns rätt så vässar de normalt sett inte utan rätar ut eggen inför vässning, men en rak egg gör säkert att kniven skär bättre eftersom man ser kockar använda dem frekvent. Finns säkert stänger som slipar också, vad vet jag.

Kör för övrigt själv med att skära löken med roten kvar. delar den på mitten ner mot roten, men inte helt igenom. Sen vänder jag löken så snittet är parallellt mot bänken och skär uppifrån med spetsen åt rotens håll, men lämnar några millimeter så allt sitter ihop ännu. Sist vänder jag löken igen och skär som om man skulle göra lökringar. Brukar faktiskt inte ha några större problem med rinnande ögon.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ett skärpstål :) Om jag minns rätt så vässar de normalt sett inte utan rätar ut eggen inför vässning, men en rak egg gör säkert att kniven skär bättre eftersom man ser kockar använda dem frekvent. Finns säkert stänger som slipar också, vad vet jag.

Kör för övrigt själv med att skära löken med roten kvar. delar den på mitten ner mot roten, men inte helt igenom. Sen vänder jag löken så snittet är parallellt mot bänken och skär uppifrån med spetsen åt rotens håll, men lämnar några millimeter så allt sitter ihop ännu. Sist vänder jag löken igen och skär som om man skulle göra lökringar. Brukar faktiskt inte ha några större problem med rinnande ögon.
Som i Gordon Ramseys video på första sidan i tråden alltså?
 
Det är inte en sån där, utan en typ stång. Om det går att fatta? :o Jag har något minne av någon tv-kock på tv som använde en liknande och var blixtsnabb. :cautious: Men får använda det minnet och se om jag kan få fram något :angel:
Du behöver inte vara det minsta snabb eller speciellt skicklig för att använda ett knivstål - det blir bra ändå :) . Jag har sett min pappa (som är fd styckare) vässa knivar många gånger och HAN är sådär supersnabb med stålet. Jag är däremot väldigt klumpig - och inte det minsta snabb - när jag vässar mina knivar men det blir mycket bra ändå..... :)
 
Du måste ha en vass kniv som skär genom löken, inte pressar genom den. En slö kniv trycker ut löksaften, med en vass kniv stannar den kvar i löken istället. Därför ska du använda en skärande rörelse med en vass kniv när du hackar/skär lök och inte bara pressa ner ner kniven genom löken. Mindre löksaft = mindre tårar.

Jag har nyss hackat en stor lök till middagen, inga tårar. :)
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 605
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
3 934
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp