Bukefalos 28 år!

Hacka lök utan tårar

Bra beskrivet! Tack :up: jag ska prova vässa kniven och försöka med mera skärande rörelser :up:
I videon tidigare i tråden är det lite svårt att se när Gordon hackar lök, men om du tittar noga så ser du att han skär med kniven hela tiden.

Visste du att du kan slipa kniven på en kopp? Du kan testa den här tekniken om du tycker det känns besvärligt med brynet. ;)
 
Har ej lästalla inlägg.
Jag hackar lök under spisfläkten. Kör igång på fullt sug. Funkar bra för mig. Inga tårar.
 
Har ej lästalla inlägg.
Jag hackar lök under spisfläkten. Kör igång på fullt sug. Funkar bra för mig. Inga tårar.
Nämnde det i första inlägget :p funkade första gången men sen nyss så började jag gråta trots det :cautious:
 
I videon tidigare i tråden är det lite svårt att se när Gordon hackar lök, men om du tittar noga så ser du att han skär med kniven hela tiden.

Visste du att du kan slipa kniven på en kopp? Du kan testa den här tekniken om du tycker det känns besvärligt med brynet. ;)

Min Mamma slipade knivarna pa spisplattorna ... med stor success.
 
Tusen tack! :love: Det är en sån där jag har tillgänglig, och jag uppfattade det ganska korrekt men det känns skönare med en bekräftelse :p:up: Får prova! Verkar som att det inte behövs så många "strokes" iallafall.
Jag hade själv velat ha en, ser lite häftigt ut när han gör det snabbt. Det är något coolt och professionellt över det, samt att det liknar lite av ett svärd i mina ögon typish. 😂 😂
 
Jag hade själv velat ha en, ser lite häftigt ut när han gör det snabbt. Det är något coolt och professionellt över det, samt att det liknar lite av ett svärd i mina ögon typish. 😂 😂
Cool? Kanske det.

Jag har bara sett det som ett praktiskt verktyg. Jag uppfostrades i att alla knivar ska vara vassa. Man vässar kniven när man tar den. Min satål har jag fått av min far. Det är samma som lokala slakteriet använde. Det plus en slaktarkniv var sådant han tyckte att jag behövde.

En kniv är ett verktyg och om verktyget inte funkar som det ska blir det bara elände :D

Jag slipar med stål men en sådan där Fiskars-manick funkar lika bra.
 
Det var en vanlig gammaldags spis med plattor. Och om hon inte hade en spis med plattor tillganglig anvande hon rostfri stal kanten mellan diskho och slask.
Jag hade nog inte velat använda något av det. Bor i hyresrätt, hade varit en annan femma om jag bodde i helt eget. Känns som det finns risk för repor. 😅🙈
 
Jag kan inte hacka lök, jag är hopplös, jag gråter av purjolök också :cautious:
Sen beror det såklart på hur stark löken är det är ju individuellt för varje lök typ, men jag är jättekänslig.

På jobbet använder jag fryst lök för det mesta.
Klyfta fem kilo färsk rödlök och jag ser ut som himlen har trillat ner 🙄
Pysslar bara med rå lök när jag måste faktiskt.

Så jag letade reda på hackad gul lök på Ica, så det kör jag med hemma också 🙈 sambon retar mej men det är inte dyrt, och jag slipper grina. 😁
 
Hur står nu när ni hackar? Jag har löken på armlängds avstånd, men jag har sett många som står ovanför den och tittar ner medan de hackar, inte så konstigt att löksaften och ångorna når ögonen! 😁
 
!!RAPPORT!!
Inga tårar! Jag kunde hacka en hel lök igår kväll :banana: Ni är grymma, tack för alla tips :bow:
Det sved lite i ögonen då och då men då sköljde jag av kniven under kranen. Annars så slipade jag kniven först, fast jag blev osäker på huruvida mycket det hjälpte och hur mycket man skulle slipa :o:cautious: Men jag tror att det hjälpte då det blev lite slöare mot slutet när jag skar, eller så tappade jag tålamodet :p
Men att slipa kniven och skärande rörelser hjälpte mot tårarna iallafall :up:
Jag tror att tricket från gordon ramseys video att inte skära bort roten (till allt ont :cautious:) hjälpte också, det blev iallafall snyggare och mindre bitar! :p
Hade rinnande vatten men jag stod vid spisen (under fläkten) så det var en liten bit bort, vette 17 om det hjälpte. Jag såg till att skölja av kniven mera ofta då iallafall.

Jag provade även att ha en sked i munnen :rofl: men känns inte som att det gjorde så mycket :D
 
Jag har typ alltid schalottenlök och det blkr det minimalt med tårar av ^_^.
Rödlök brukar jag max använda en halv åt gången så blir inte några tårar av det heller.

Hackar jag mycket lök använder jag en matberedare ^_^
 

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
38 604
Senast: Korven
·
Kropp & Själ Okej, nu behöver jag er hjälp innan jag placerar en bomb på vårdcentralen ( ;) Jag har haft, vad jag hoppas, otur med läkare. Den...
2
Svar
24
· Visningar
3 934
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp