Hackamore??

S

seagullscotch

Hej! Mitt namn är stina å jag har en fråga angående min häst! Hon är en travare på 17 år och väldigt hård i munnen!
Jag köpte henne för lite över ett år sen av en tjej som har ridit henne på pelhambett i ca elva år. men sen i sommras så köpte jag ett hackamore för att jag inte vill slita mer på hennes mun! Nu har jag fått höra av hennes förra ägare att det INTE ska vara bra att rida en så gamal häst på hackamore. Kan detta stämma? Jätte tacksam för alla svar!
Mvh. Stina :cool:
 
Vad skulle åldern ha med det hela att göra? Det förstår jag inte. Kan inte särskillt mycket om hackamore men om du tycker det fungerar bra så ser jag ingen anledning till att du inte skulle rida på det!

malu
 
Har du kollat med en tandläkare så att hon inte har problem med munnen och provat ut sadlen ordentligt så den verkligen passar?! Varför det inte skulle gå bra att rida en äldre häst på hackamore kan ju inte jag förstå. Jag hade kört på de om pållen trivs på de!
 
åldern behöver du inte oroa dig över, hon som hade sagt detta är nog inte så kunnig. Jag tycker självklart som ovanstående sa att du ska kolla upp hästen först men det kanske du redan har gjort?
Sen tycker jag egentligen inte att man ska rida på hackamore av den anledningen som du sa. Jag rider själv på hackamore med långa skänklar men av en helt annan anledning då min häst inte kan ha bett överhuvudtaget. Om hästen är så hård i munnen så har den blivit felriden med för skarpt bett. Jag tycker du istället ska testa ett vanligt tredelat och rida mycket dressyr så att hon blir lydigare och lyssnar bättre på dig.
 
Jag ser inte hur mycket värre det kan vara att rida en så gammal häst på hackamore som har sprungit runt de sista elva åren med ett pelhambett...

Om hästen funkar fint på det och du har en stadig hand så har du inget att oroa dig för.
 
det är viktigt att du inte bara kör hackamore utan varierar mellan del och bett.. vad rider du på för bett annars?

om din häst enbart blivit riden på pelham i 11 år så låter det inte speciellt bra..
 
Visst kan du rida din häst bettfritt, det har inget med åldern att göra. Du kan variera mellan olika bettfria alternativ om du vill hackamore, sidepull eller bitless bridle.
Rid på det som din häst trivs med och fungerar bra med, det är den absolut bästa lösningen.
 
jag gissar att hästen har typ förhårdnader i mungipan efter alla år med pelham? Jag hade ridit hästen på hackamore, förutsatt att du och hästen trivs bra med det!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 717
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 122
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 876
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp