Hackamore?

kollade igår med vår hovslagare (eftersom hästtandläkarn bor så långt härifrån och är JÄTTEdyr!) och hon hade inga problem med sin mun. Det kändes skönt att få besked om det eftersom jag varit :crazy:orolig för det eftersom hon kämpat så emot bettet!
Vad innebär ponnyhack är det skillnad i hävstångseffekt? :confused:
 
Jag rider på hackamore. Har en häst som gärna lägger sig på bettet och drar iväg men på hackamore är hon väldigt känslig och lättmanövrad trots att jag rider på ett snällt ponnyhackamore. Upplever inte att hon knäpper av i nacken. Jag kan rida henne framåt nedåt i formen utan problem...
 
Rider min pålle på ponnyhack hemma vid uteritt numera. Han är lite krånglig i munnen men har trots detta två bett som ligger anatomiskt bra enligt tandis(dressyr/hopp) och passar honom vid dessa tillfällen. Dock trivs han mkt bra med sitt hack till vardags. Han lyssnar väldigt mkt på sitsen och är väldigt lyhörd så jag tycker att det fungerar utmärkt. Om jag vill rida ett riktigt seriöst dressyrpass så får han gå på sitt vanliga bett. :)
 
Ponnyhack är ett hackamore med korta skänklar och nosdel (och vanligtvis även remmen under hakan) i läder. Det är väl den snällaste varianten på hack.
 
Finns med både läder och kedja (jag har dock tunnel på kedjan :)). De andra hacken ser i mina ögon hiskeliga ut. fast det beror ju på ryttaren men anyway :crazy: Är mkt längre skänklar och smalare nosdel (flätad rund läderrem oftast, har även sett kedja med gummi på)..
 
Tillägg:
Funderar lite på eftersom hon i dag gärna tar bettet och blir totalt "stum" i munnen och bara springer. Har jag ett hackamore- skulle hon bara springa utan att jag kunde påverka något alls då?

Det verkar vara mer en skolningsfråga än en bettfråga egentligen. Trivs inte hästen med ridstilen kan den rusa även på ett hackamore...

Att rida ordentligt på hackamore är sen svårare än det verkar. Ska du kunna jobba hästen rätt i form på ett hackamore gäller det att främst kunna göra detta med ett vanligt bett också, och till och med i enbart grimma.
 
jag har provat att rida henne i enbart grimma och det går faktiskt bättre än med bett! :p Alltså känns det som om det är bettet som är problemet, kanske skulle en annan ryttare kunna rida henne bättre med ett vanligt bett det vet jag inte. Men nu är det ju jag (och min ridstil) som rider henne så då får jag försöka hitta något som passar oss. Vi rider regelbundet för instruktör och på så sätt borde det bli så bra som det kan bli.. :o
 
En hovslagare har inte utbildning i tandvård,
går du till fotläkaren när du har problem med tänderna?
nej, men så dyrt kan det inte vara , min tandläkare tar
400 spänn när han kommer. :smirk:

Ja ponnyhack har inte så "lång" hävstångseffekt,
utan är snällare.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 860
Senast: villhöver
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 868
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 055
Senast: Bri
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
397
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp