Hackamore...

the_connemara

Trådstartare
Läst lite bettdiskusioner och det verkar vara väldigt vanligt att rida på hackamore eller ha det som ett alternativ till det vanliga bettet. Och i alla inlägg skrives "det fungerar alldeles utmärkt!", "blev helt annan häst" etc. Vad grunnar ni detta uttalande på? Att hästen är lugn i munnen/att hästen går att stanna bättre/att hästen bjuder mer fram/att hästen hellre jobbar korrekt (inte bara böjer på nacken)/att hästen lättare tar korrekt stöd/att hästen inte hänger i handen? Min fråga är då, rider ni konstant på hackamore eller fungerar det bara ett tag (hur länge/hur ofta, vid någon speciell ridning)? Vilken sort rider ni på? Rider ni med stöd i handen eller på hängande tygel?

Det jag vill veta är främst om det finns hästar som "fungerar alldeles utmärkt" vid vanligt engelsk ridning med stöd på tygeln vid "dressyrarbete" och är därför nyfiken på hur ni rider.

Och, för er som rider som ovan, hur upplever er häst hävstångseffekten? En förhållning på tygeln trycker ju även på nacken, hur mkt påverkas er häst av det? I "vanlig" ridning samlas ju dessutom hästarna ofta genom mjukt förhållande hjälper på tygeln i samband med drivning, tar er häst "förhållningen som samlande" eller tar den nacktrycket och bjuder till en längre-lägre form ist för en högre?

Blir aldrig ert hackamore för skarpt? Dvs får en "fin form" på halsen men det är svårt att aktivera bakbenen och få resning genom undertramp? Och gör mer drivning då bara att hästen vill gå bakom lod/på annat sätt dra sig undan?

Som sagt, svara på dessa nedre frågor om ni "arbetar" er häst på hackamore, inte bara lullar omkring. Lullar ni omkring på räcker det med det första styckets frågor ;)
 
när jag skriver att det funkar bra på sidepull på min häst så grunnar jag det på att jag kan svänga och stanna honom nästan lika bra som på bett och det "duger" då jag bara rider med det i skogen när vi ska bara skritta och trava...

Jag ser inte varför jag ska ha bett i munnen på min häst då när han funkar lika bra på bettlöst MEN dock för det vi ska göra (endast promenera i skogen).
ska vi ut och rejsa eller träna dressyr så blir det bett :smirk:
 
Håller med fullständigt! Min häst har gått på ridskola i tio år = mycket slit i munnen så därför rider jag med hackamore i skogen. Dock tycker han att det är som att ha grimma på sig och bockar gärna när matte inte är beredd :cool: så vet jag att vi ska galoppera på bockvänliga fält osv tar jag bett. Har ridit lite dressyr på det men det fungerar inte så bra, han kan inte koncentrera sig. Konstigt nog skärper sig min häst mer ju "mer" man har i munnen. Tex prövade jag kandar på skoj och då samlade han sig (avslappnat men koncentrerat) nästan utan att jag behövde göra någonting alls. :smirk: Hur kom jag in på detta? :o

Jag tycker iaf att hackamore fungerar bra till det jag använder det: rida ut i skogen! :)
 
Jag har vid ett tillfälle ridit på ponnyhack och jag tyckte inte det var så himla stor skillnad i dressyrarbetet faktiskt.
Den andra hästen jag red på det, gick inte att få stopp på okey att hon har stor galopp men dessa stegen blev säkert 7m långa :D
 
Jag grundar mitt uttalande på att hästen lyssnar på mina hjälper och går att samarbeta med på ett för båda trevligt sätt. I vissa fall funkar bettlöst bättre än bett, vilket gör att hästen upplever träningen roligare.
Jag rider både ut och dressyrträning med sidepull. Har provat hackamore, vilket i vissa situationer funkat bättre än sidepullet, men då det ej är min häst och ägaren som bestämmer blir det 100% sidepull vid ridning.

"Att hästen är lugn i munnen/att hästen går att stanna bättre/att hästen bjuder mer fram/att hästen hellre jobbar korrekt (inte bara böjer på nacken)/att hästen lättare tar korrekt stöd/att hästen inte hänger i handen?"
Ja, det stämmer ganska bra, allt av det, som argument för bettlöst i mitt fall.

"Min fråga är då, rider ni konstant på hackamore eller fungerar det bara ett tag (hur länge/hur ofta, vid någon speciell ridning)? Vilken sort rider ni på? Rider ni med stöd i handen eller på hängande tygel?"
Som skrivet ovan, så rider jag 100% med sidepull just nu. Jag kan galoppera på åkrar, trava lugnt på vägarna, klättra i skogen och träna t ex dressyr med mitt sidepull. Jag skulle visserligen kunna ha bett när jag tränar dressyr, men just nu händer det så sällan och på så pass "låg" nivå, så jag klarar mig på mitt sidepull. Hästen slappnar ju av bättre och fipplar inte med munnen då. (Planerar att prova rida dressyrlektionerna i framtiden med hackamore...)

Jag tömkör med rakt bett, då detta är ett mycket bra tillfälle för hästen att få förtroende för bettet och bli lugn i munnen. Jag är stabilare i handen då, vilket gör att hon lättare litar på den. Desstuom har hon inte 80kg ryttare på ryggen som stör, utan kan koncentrera sig på det jag kräver.
Om jag kräver att hon ska jobba har jag kontakt med nosryggen hela tiden, men jag varierar kontakten. Jag har inte heller kontakt lika långa stunder som tidigare, vid träning med bettet, då jag vill att hon ska fortsätta tycka att det är kul att träna. Jag jobbar alltså hellre i koratre intervaller. Är mycket noga med eftergifterna.

"Det jag vill veta är främst om det finns hästar som "fungerar alldeles utmärkt" vid vanligt engelsk ridning med stöd på tygeln vid "dressyrarbete" och är därför nyfiken på hur ni rider."
Du får gärna komma ut och studera, då jag inte orkar skriva allt här. Jag är ingen mästare, inte nog ens duktig, men på den här hästen funkar det.
 
Red bara med sitsen när jag red på hack och hästen lyssnade utmärkt på bara det
 
Rider ute och hemma med hack. Arbetar honom lite hemma. Just nu rider jag oftast barbacka kombinerat med hack. Hur som helst så verkar pålle förnöjd med sitt hack. Han kan samla sig och gå i form. Han lyssnar mkt på sitsen så därför försöker jag rida honom så lite genom hand som möjligt. Eftersom hacket har en hävstångseffekt så är ett sidepull på g. Vill se hur det funkar. Skulle tro att det går lika bra.

Många säger att deras hästar blir mer trögsvängda med hacket. Har inte upplevt detta så mkt. Pållen lyssnar när jag lägger tyglarna mot halsen och svänger med sitsen. Ibland undrar jag om han inte kan lite westernkonster :confused:

Nåväl. På det stora hela så är min häst mkt nöjd med denna omväxling. Går annars på rakt tränsbett och tvådelat tränsbett. Har dock lite problem med munnen så när jag kände att det var dags att raspa igen så köpte jag ett hack eftersom jag inte fick ut tandis på en gång. Kommer dock att fortsätta variera med hacket. Tror att det är bra att hans mun får vila och får lite variation. Vi har gjort lite skänkelvikningar och bak och framdelsvändningar med hacket. Inget avancerat alltså. Men det funkar faktiskt. Även om kontakten med munnen inte finns där.

Enda gången när jag funnit hacket som mindre bra är nog när vi varit ute och busat. Då har han faktiskt velat fortsätta springa, mina sitsbromsningar till trots :D I slutänden så lyssnar han dock alltid på mig, men jag märker en något friare attityd och gladare attityd när vi är ute och rider på hacket. Inget som jag inte kan hantera och som är negativt dock. :)
 
jag varvar med hackamoret på min unghäst (4, snart 5 år) och han trivs verkligen med det.
han har en känslig mun och tycker om att slippa ha bett i munnen.
kedjan har jag så löst det går och när jag tar i tyglarna snuddar den bara honom lite grann, så lös är den.
han fungerar lika bra att stanna med hackamore som bett (är aldrig stark) och jag kan rida även i fullt rejs på ängar osv på båda två.
där rider jag även på helt långa tyglar och "släpper honom" och stannar med bara sitsen.
funkar jättebra min snälla lilla pålle :D.

när jag tränar dressyr så rider jag helst med bett, känner att jag tycker det kommer mer ärligt då, för ibland böjer han bara på nacken med hackamoret.

har heller inte märkt att han är mer svårsvängd på hackamoret.
det jag tycker funkar bra på honom med hackamoret är att han är lättare att "korta upp", och jag tycker det kommer bra till pass i hoppningen.
på bettet i hoppningen är han svårare att korta upp och blir gärna lång, och ioch med att han är en unghäst och lite outbildad så är det iofs självklart att han inte kan gå perfekt, men jag känner att det funkar bättre i hoppning (spec. bana) med hacket.

men eftersom jag inte behöver hävstångseffekten alls (använder den ju knappt inte) så ska jag köpa ett sidepull.
men måste hitta ett också.
vi har ett hemma (eller njaej, ett lindell) men det är typ full/x-full och min behöver ponny/cob :(.
 
Jag har prövat hackamore på en häst som ständigt går emot handen och drar upp huvudet när man rider ute. Det blev betydligt bättre, framförallt i galoppen där han inte alls var lika mkt "upp i det blå" med huvudet. Jag vet itne hur det skulle funkat på lång sikt för jag provade det bara.

På min häst rider jag med sidepull (har prövat även det på ovannämnda häst med samma resultat). Jag började med det eftersom jag inte hade ngt bett som han gillade. Så fort jag stoppade in det i munnen började han tugga och gapa och verkade inte alls nöjd. Istället för att köpa ngt nytt bett köpte jag en sidepull.

På honom funkar det perfekt i all sorts ridning. Vid dressyrarbete är det precis som vilken annan betsling som helst. Han går i en bra form, lätt att ställa/böja, lyssnar på förhållningar osv.
Nu rider jag inte ned stöd på tygeln utan jag eftersträvar att hästen bär sig själv så mkt som möjligt men kontakt har jag ju.

När jag prövade att byta till bett för ett tag sen upplevde jag att han gick lite emot förhållningarna men det kan ju oxå bero på att han helt enkelt inte är van vid bett. Iof så har jag det när jag longerar och tömkör oftast.
 
jag red ca 2 månader i sträck eller mer på bara hackamore när min häst fick sina 5årständer + hade slagit i en tand fram på underkäken så det var inflammerat.
han hade då väldigt obehag av bettet.
när allt sen var läkt och bytt så när jag skulle byta tillbaka till bett så ville han inte alls acceptera det eftersom han trivs så med hackamoret.
han ville inte ta förhållningar, gick stelt och spände sig i hela nacken/halsen och slappnade inte alls av.
så jag körde kombinerat ett tag med hack och bett samtidigt och med två tyglar. då slappnade han av bara han hade hacket där ;).
sen gick det bra att rida med bett igen :D
 
Jag provade hackamore på min storing idag när jag red ut. Red på pessoa innan och han hatade det, vanligt träns-bett ute är ingen bra idé eftersom han blir så fruktansvärt tung. Med pessoat bjuder han dessutom noll...
Så jag provade som sagt hackamore idag (ett vanligt, litet ponnyhack) och så fort vi skrittade iväg kändes det att han bjöd fint. Trav gick jättebra, kröp inte bakom någe speciellt och var lätt i fram, verkade trivas för han travade riktigt fint för att vara ute. Galoppen gick också jättebra, lätt att forma åt båda hållen osv. Verkade trivas toppen på hackamore :) Tycker det var så skönt för han ligger ju inte på i munnen då heller och tar inte bettet. För mig funkade det jättebra :)
 
jag rider min pålle på sidepull de få gånger jag rider honom (typ nån gång i månaden). Detta för att han helt enkelt inte trivs med bett. Han har haft vargtänder en längre tid som bettet låg emot (togs bort i somras) men han lärde sig under den tiden att inte tycka om bettet. Tyvärr "kan" jag inte köra med sidepullet, men där har han börjat funka med bett.
När jag bytte till sidepull märkte jag en oerhörd skillnad. Pållen kunde tidigare hänga sig på handen och dra iväg om han blev pigg, det har aldrig hänt på sidepullet. Han reagerar mycket snabbare och för väldigt fina hjälper. Jag rider bara ut i skogen och vi har börjat "träna" lite western, så det är längre tyglar som gäller.
är också nyfiken på dina frågor ang. hackamore. Häromdan såg jag essutom en pålle (travare) på hackamore som skummade i munnen??? :crazy:
 
Jag har och rider fortfarande mycket på hackamore. När jag var hos tandläkaren förra veckan så frågade jag honom varför hästen skummar så i munnen och liksom dreglar. Han svarade då att hästen har svårt att svälja när man rider på hackamore och släpper ut saliven genom munnen i stället. Det lät inte så positivt tyckte jag. Funderar på att prova med sidepull i stället efter det.
 
Får jag svara fast jag Lullar omkring en hel del? :p
Före detta travaren funkar utmärkt på hackamoret. Detta var som en sista lösning för ägaren, han har antagligen dåliga tänder... Pelhamet som han reds på förut ligger gömt på vinden nånstans. Med det gick det ganska bra tills man krävde minsta, minsta lilla, såsom bara ett lätt tygeltag vid en halt. Då blev han orolig, slängde med huvudet och blev rätt stollig. Att sedan arbeta honom på detta bettet var väldigt jobbigt eftersom han inte ville lyda tygeltagen, slängde med hvuudet och taktade. Med hackamoret lyssnar mer på mig, och står stilla i halten (vilket han aldrig gjort förut) och slänger inte alls med huvudet som förr!!!! :D :D jag tycker dte var ett väldigt lyckat byte :D :bump: :rofl: :banana: :bow:
 
Det kan väl inte stämma?

då skulle alla hästar med nosgrimma skumma för att de inte kan svälja, huvva, hemska tanke som jag förvisso inte alls är ovillig att hålla med. bort med nosgrimmorna!
Men ett rätt spänt hack ska vara löst när man inte tar i det, och även om man tar i det är det inte konstant, hästen kan själv reglera trycket genom att föra huvudet tillbaka...
Sidepull är väl bättre i övrigt tycker jag, men just det som tandläkaren sa var nog lite fel ute..
 
jag varierar min häst på flera olika bett. känner inte stor skillnad från hävstångbett
 
Hm...

Ja min häst skummar lite när hon går på hack, men det är knappt något att prata om för att vara henne. :p

När hon går med bett i munnen så brukar hon vara helt vit. :D
Och när hon går med bett så har hon ingen nosgrimma på sig. Så för henne kan det inte vara det. Dessutom behöver inte hästen vidga "munnen" något speciellt för att kunna svälja. Det den behöver göra är att ta upp tungan i gomtaket (precis som för oss). Så det borde inte kunna vara så med ett hack...

Oj blev svar både till dig och h*n du svarade till. :angel:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 051
Senast: Bri
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 464
Senast: liiinnea
·
Utrustning Hej! Jag har lite undringar om era åsikter kring bettlösa träns, vilka varianter ni använder och varför? Jag har en mycket känslig...
Svar
2
· Visningar
1 608
Senast: Yrja
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 253
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp