Manji

Trådstartare
Är det så att hästar lätt bara "knäpper av" i nacken av det? Alltså, bara kröker nacken och går gärna bakom lodplanet?

Har ridit 2ggr med hack. på min ena häst nu och hon visar tendenser på att göra det. Är väldigt lätt på handen då hästen är känslig i munnen så det kan inte bero på att jag tar mycket i henne...Tro jag inte iaf:crazy:
Kan även tillägga att hon aldrig gjort så här med bett.

Frågade en vän om detta som också rider på hack. och hon sa att de flesta gör det pga trycket på nosryggen, stämmer det?

Sv: Hackamore

jag rider på hack med mitt travarsto. Mest för att med bett så blir hon så himla het och går bara och tjaffsar med det hela tiden.

Jag har aldrig ridit för instruktör och så, så jag vet egentligen inte, men jag tror att min häst många gånger bara "knäpper av". Känns inte som att hon går i en ärlig form, utan bara kröker på nacken för att jag kortar tyglarna.

Jag har bara skogsrdit och vi övar fortfarande på att stanna, trava lugnt och så, så jag har inte riktigt brytt mig om det så mkt, rider ändå mest på långa tyglar.

Lillkumpula skrev:
Är det så att hästar lätt bara "knäpper av" i nacken av det? Alltså, bara kröker nacken och går gärna bakom lodplanet?

ja det är det om inte ryttaren rider fram hästen för skänkeln till handen...

Min läromästare älskare hackamore! Ett sånt där litet ponnyhack med korta skänklar.
Kan göra allting med mycket bättre sug och driv i hästen. Nuv. hästen däremot har inte förstått det ännu men det är å andra siden väldigt lite han förstår.

Tacka för tipset! Hade ingen aning om det, men jag tillhör även den lata gruppen som oftats inte orka söka så;)

Tack alla andra för era tips och erfarenheter!:D

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på... 3 4 5
Svar
94
· Visningar
7 783
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 260
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 462
Senast: Solstig
·
Utrustning Ja ge mig era bästa tips och trix, både på utrustning och tips på hur man lättast lär hästarna (och sig själv!) hur man gör det hela... 2
Svar
20
· Visningar
2 317
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka