Hackat hö.

M

merman

Det hö vi har till hästarna är hackat.
Bonden vi köper av har höt på skullen obalat ända fram till den dagen vi ska hämta mer. Då balar han det vi vill ha och hans balmaskin hackar höet så att det blir kortare strån.

Jag har inte haft några större bekymmer med detta, har tyckt att det varit så bra ändå med tanke på att höet ligger obalat osv.
Nu fick jag höra att det inte är bra för hästar med hackat hö, det ska bara ges till kor, stämmer detta?
Och i så fall varför?
Stråna är idag runt 15 cm (ibland lite mindre men oftast mer).
Tacksam för info. från nån´som vet.

merman
 
Det finns ju stora luzernbalar till häst som är hackat och Kraffts Luzern strå och mix. Så själva strålängden i sig är väl ingen fara bara det inte blir alltför kort och bossigt. Nackdelen är nog att det förkortar hästens ättid och blir mer lättuggat. Men det beror också på vilken struktur stråna har.

Har du hört med bonden om han inte kan koppla bort hacken innan balning? Det är kanske inte så svårt.
 
Hacken går inte att koppla bort, om jag har fattat det rätt. Jag har ju själv andrig uppfattat detta som ett bekymmer fram tills att jag hörde att det var inte bra för hästarna?? Skulle det vara farligt på något sätt så skulle säkert någon här inne känna till detta så därför känner jag mej lugnad av att tråden inte är full med inlägg :D.

merman
 
Långt strå ger hästen tuggtid som den behöver. Ren pellets eller müsli käkar hästen upp på nolltid även om fiberinnehållet kan vara bra. Korthackat behöver inte vara dåligt. Det är svårt och hantverksmässigt att göra bra helstråfoder, därför försöker man industriellt kopiera det med hack och pellets. Det hästen behöver är ättid, får den det funkar det mesta.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 625
Senast: Lhas
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 589
Senast: Gunnar
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 193
Senast: Karamello30
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 903
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp