Bukefalos 28 år!

Hade du valt att gå till VC för detta?

Maoam

Trådstartare
Har under en längre tid haft en del diffusa symptom eller vad man ska kalla det. Dock är jag inte säker på om det verkligen är några symptom eller bara egenskaper jag har eller vad man ska kalla det. Det är ju inte så att jag känner mig väldigt sjuk och det kan helt enkelt bara jag som är lite hypokondrisk. Googlar jag dessa symptom så kan man ju ha hur mkt som helst... Känner att det hade varit till hjälp och få en utomståendes syn. Så frågan är om ni hade sökt/gått till VC om ni hade upplevt följande symptom?

Trötthet som inte går över, känner mig aldrig utsövd oavsett hur många timmar jag sover.
Känner mig "dimmig" i huvudet, svårt med minne och koncentration.
Hud som kliar något fruktansvärt, ffa på ben och mage, smörjer mig dagligen men hjälper inte så mkt
Fått torrare och sämre hårkvalite. Blir dock bättre om jag sköter det med inpackning osv
Andfådd väldigt lätt
Blivit frusen, har alltid varit varm av mig och sällan frusit, nu fryser jag hela tiden. Började men vinterjacka i oktober i år
Mage som krånglar från och till, inte alltid och jag kan inte se något samband med kosten.
Ont i musklerna ffa i lårmuskulaturen och överarmarna. Har inte ont så det begränsar mig men det gör ont vid relativt lätt beröring
Har ofta en känsla av att jag håller på att bli sjuk, ni vet hur det känns när man håller på att bli förkyld, lite öm i kroppen, ont i halsen, feberkänsla osv men det bryter aldrig ut något.

Inget av detta är ju någon stor grej i sig och det behöver ju inte bero på någon sjukdom, kanske är jag bara lite hypokondrisk.... Hur hade ni tänkt? Lönt att kolla eller bara gilla läget?
 
När jag prickade in alla de där symtomen så visade det sig att mitt blodvärde (Hb) hade sjunkit ganska rejält på kort tid. Fick börja med järntabletter och svarade bra på den behandlingen så några månader senare började jag må som vanligt igen.
 
Instämmer.
Låter som mitt mående innan jag fick Levaxin.
Lägg till att jag var vinglig också. Balansen var urusel.

Jag går på tablett behandling för hypertyreos nu. Äter samtidigt levaxin för att förhindra hypotyreos. Jobbigt med balansgången nu och det har mer slagit över mot en underproduktion. Har känt av balans/vinglighet senaste tiden förutom andra symptom med då:meh:
 
Jag har mått ganska precis så och gick till läkaren. Visade sig att jag hade kraftig järnbrist (men läkaren trodde initialt att det var sköldkörteln).
 
Instämmer.
Låter som mitt mående innan jag fick Levaxin.
Lägg till att jag var vinglig också. Balansen var urusel.

Har upplevt att jag blivit rätt klumpig och fumlig, har liksom lite kass koordination och går ofta in i saker eller tappar saker jag håller i, har inte tänkt på det som ett symptom men jag var inte så förr....
 
Jag skulle fråga läkaren om sköldkörteln. Det skulle kunna vara gluten intolerans som någon var inte på eftersom det också kan ha väldigt många diffusa symptom men gluten kan också vara symptom på sköldkörtel problem tydligen.

Jag ska utredas nu i Januari :) fast jag har synproblem också (utrett när jag mått så bra jag kan må och synen är inte mycket värre än sist). Äter jag gluten blir jag också sängliggandes i ett par dagar, får problem med talet osv (orden kommer liksom i fel ordning, jag talar sluddrigt osv).

Men har egentligen liknande problem med håret, är lite fumligare än jag tycker är normalt osv. På det stora hela, många diffusa symptom som gör att det iaf för mig känns som att jag nojjar lite för att gå till läkaren.
 
Jag instämmer med dem som säger att du bör kolla dina sköldkörtelvärden. Jag kan pricka av vartenda ett av dina symptom, plus vingligheten som tanten nämner, och jag har hypotyreos. Det är lätt att kolla med ett blodprov och om det skulle vara sköldkörteln är det bra att få veta det så snart som möjligt så att man kan sätta in Levaxin. Om det är autoimmunt - vilket är vanligast - så blir det oftast värre ju längre man går med det, och ju värre det blir desto längre tid tar det att komma upp i rätt dos, eftersom den måste höjas gradvis. Jag har haft min diagnos i fyra månader och det kommer antagligen ta minst lika lång tid till innan jag är i närheten av OK värden.
 
Jag skulle fråga läkaren om sköldkörteln. Det skulle kunna vara gluten intolerans som någon var inte på eftersom det också kan ha väldigt många diffusa symptom men gluten kan också vara symptom på sköldkörtel problem tydligen.

Jag ska utredas nu i Januari :) fast jag har synproblem också (utrett när jag mått så bra jag kan må och synen är inte mycket värre än sist). Äter jag gluten blir jag också sängliggandes i ett par dagar, får problem med talet osv (orden kommer liksom i fel ordning, jag talar sluddrigt osv).

Men har egentligen liknande problem med håret, är lite fumligare än jag tycker är normalt osv. På det stora hela, många diffusa symptom som gör att det iaf för mig känns som att jag nojjar lite för att gå till läkaren.

Tänker som du, bara små diffusa symptom som gör att jag drar mig för gå till läkaren. Hatar att känna mig gnällig och hypokondrisk (egenskap jag ärvt av min mamma som i princip bara går till läkare om hon tror att hon ska dö) så drar mig in i det längsta för att söka....
 
Ring VC! Jag har precis samma symtom men hos mig påstår en läkare stress och en annan funderade på fibromyalgi..

Blodprov är tagna med tanke på hypotyreos (har bara en halv sköldkörtel), vitaminer, järn, Hb osv, men allt ser normalt ut..

Jag har även smärtproblematik vilket kan påverkar måendet.
 
Jag tycker du ska kolla upp det och ta ett gäng blodprov. Kolla om du har brister på något, kolla sköldkörteln. Jag får brister ibland, ligger alltid lågt på d-vitamin, ibland järn och folsyra också.
 
Har under en längre tid haft en del diffusa symptom eller vad man ska kalla det. Dock är jag inte säker på om det verkligen är några symptom eller bara egenskaper jag har eller vad man ska kalla det. Det är ju inte så att jag känner mig väldigt sjuk och det kan helt enkelt bara jag som är lite hypokondrisk. Googlar jag dessa symptom så kan man ju ha hur mkt som helst... Känner att det hade varit till hjälp och få en utomståendes syn. Så frågan är om ni hade sökt/gått till VC om ni hade upplevt följande symptom?

Trötthet som inte går över, känner mig aldrig utsövd oavsett hur många timmar jag sover.
Känner mig "dimmig" i huvudet, svårt med minne och koncentration.
Hud som kliar något fruktansvärt, ffa på ben och mage, smörjer mig dagligen men hjälper inte så mkt
Fått torrare och sämre hårkvalite. Blir dock bättre om jag sköter det med inpackning osv
Andfådd väldigt lätt
Blivit frusen, har alltid varit varm av mig och sällan frusit, nu fryser jag hela tiden. Började men vinterjacka i oktober i år
Mage som krånglar från och till, inte alltid och jag kan inte se något samband med kosten.
Ont i musklerna ffa i lårmuskulaturen och överarmarna. Har inte ont så det begränsar mig men det gör ont vid relativt lätt beröring
Har ofta en känsla av att jag håller på att bli sjuk, ni vet hur det känns när man håller på att bli förkyld, lite öm i kroppen, ont i halsen, feberkänsla osv men det bryter aldrig ut något.

Inget av detta är ju någon stor grej i sig och det behöver ju inte bero på någon sjukdom, kanske är jag bara lite hypokondrisk.... Hur hade ni tänkt? Lönt att kolla eller bara gilla läget?

Klart du ska kolla det där! När jag hade (och delvis fortfarande har), de symtom du räknar upp så visade det sig vara rester efter TBE.

Så gå till VC, och se till att det tar en hel radda med prov, så kommer de nog att hitta något problem, som det också förhoppningsvis går att göra något åt.
 
Jag hade typ alla de symptomen när jag jag gick till läkaren. Jag gick inte dit frivilligt utan det var mina kollegor som tvingade dit mig och det var la tur det eftersom hypotyreosen upptäcktes. Jag trodde iofs att jag antingen var deprimerad eller hade nån vitaminbrist men se, det var det icke. Så knalla iväg med dig, du har inget att förlora :up:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kan vi människor får knäledsinflammation som hästar? Hur känns det? Hur känns det att ha problem med menisken? Är återigen hemma från...
2
Svar
20
· Visningar
2 175
Senast: kryddelydd
·
Kropp & Själ Sista tråden jag någonsin trodde att jag skulle posta men here goes.. Allt började väl i våras, typ maj, skulle jag tippa på. Började...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 168
Senast: sandra87_
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 144
Senast: cirkus
·
Kropp & Själ Jag varnar för lite långt och kanske rörigt inlägg. Jag borde nog vara anonym men orkar inte skapa ett nytt nick just nu. Jag behöver...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 278
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp