Hade ni gått på Nobelfesten om ni hade fått möjlighet?

Hade du gått på Nobelfesten om du hade fått möjlighet?

  • Ja absolut älskar stora fester och glitter och glamour

    Röster: 42 24,0%
  • Kanske gillar fest men hade övervägt om det varit värt pengarna

    Röster: 48 27,4%
  • Nej absolut avskyr stora sammanhang och fester och Nobelfesten verkar vara en trist historia

    Röster: 81 46,3%
  • Varit med tidigare och vill absolut gå igen

    Röster: 3 1,7%
  • Varit med tidigare och en gång räcker

    Röster: 1 0,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    175
  • Omröstning stängd .
Det känns som det är två frågor här.

I omröstningen som frågar om jag hade gått saknar jag ett svar :p Jag hade gått för att få uppleva det. Jag avskyr egentligen stora krystade fester, superuppklätt, att sitta och samtala och behöva bry mig om vett och etikett. Men! Jag gillar att uppleva nya saker, och jag upplever gärna vissa saker även om jag känner att det kan bli så att jag vantrivs. Det är lite som att utvidga upplevelseregistret.
Så även om jag jättegärna skulle gå, så är det inte för att jag älskar glitter och glamour.

Om jag hade behövt betala för att gå? Nej, då hade jag inte gått. :)
 
Angående kostnaden.
Om jag hade varit ung student så hade jag absolut gått på Nobel-festen om jag hade fått en möjlighet.
Det hade varit en enormt god investering för framtiden och internationella relationer.
Som svensk i utländska affärer hade det naturligtvis varit en enorm tillgång att ha Nobelfesten i sitt privata CV.
 
Angående kostnaden.
Om jag hade varit ung student så hade jag absolut gått på Nobel-festen om jag hade fått en möjlighet.
Det hade varit en enormt god investering för framtiden och internationella relationer.
Som svensk i utländska affärer hade det naturligtvis varit en enorm tillgång att ha Nobelfesten i sitt privata CV.
Men va? Skriver folk att de har gått på nobelfesten i sitt cv? :confused: 😅
 
Ja eftersom det inte direkt går att köpa biljett till nobelfesten hur som helst?
Det är ju inte som en konsert där alla kan köpa biljett bara de hinner först.
Nej precis, men det lät ändå lite löjligt. När man är student dessutom. Så de vinner äran att få köpa en biljett. Det känns som att man lurar studenter på hur betydelsefull Nobelfesten är.
 
Men va? Skriver folk att de har gått på nobelfesten i sitt cv? :confused: 😅
Nej inte skriver utan det är ju privat och litet hemligt.
Något som man drar fram vid behov.
Och när man jobbar internationellt så behöver man ha allt som man kan för att profilera sig.
Och då menar jag precis allt.
Det är en speciell värld.
Liksom den världen där det är normalt att gå på Nobelfesten typ varje år.
 
Nej inte skriver utan det är ju privat och litet hemligt.
Något som man drar fram vid behov.
Och när man jobbar internationellt så behöver man ha allt som man kan för att profilera sig.
Och då menar jag precis allt.
Det är en speciell värld.
Liksom den världen där det är normalt att gå på Nobelfesten typ varje år.
Så långt från min värld så det låter bara absurt ;)
 
Nej precis, men det lät ändå lite löjligt. När man är student dessutom. Så de vinner äran att få köpa en biljett. Det känns som att man lurar studenter på hur betydelsefull Nobelfesten är.
Jag gissar att studenterna som anmält sig till lotteriet har full koll på att de behöver betala för sin biljett och vad det kommer kosta. Nobelfesten är ju betydelsefull, det går inte att komma undan. Jag skulle personligen inte betala så mkt för att gå men det tar ju inte bort det faktum att det är en väldigt betydelsefull tillställning.
 
Jag gissar att studenterna som anmält sig till lotteriet har full koll på att de behöver betala för sin biljett och vad det kommer kosta. Nobelfesten är ju betydelsefull, det går inte att komma undan. Jag skulle personligen inte betala så mkt för att gå men det tar ju inte bort det faktum att det är en väldigt betydelsefull tillställning.
Ja så kan det vara. Jag hade inte själv viljat vara med i ett sådant lotteri och betala, för mig känns det löjligt. Även att den skulle ge en någon social stämpel som ger en tillgång till kontakter i den internationella världen tycker jag är absurt. Bara för att man var där? Nej tack. Till viss del håller jag med om att tillställningen är viktig, men den är även överskattad i mina ögon.
 
Ja så kan det vara. Jag hade inte själv viljat vara med i ett sådant lotteri och betala, för mig känns det löjligt. Även att den skulle ge en någon social stämpel som ger en tillgång till kontakter i den internationella världen tycker jag är absurt. Bara för att man var där? Nej tack. Till viss del håller jag med om att tillställningen är viktig, men den är även överskattad i mina ögon.
Det är väl upp till var och en att avgöra om man vill gå eller inte. Jag tycker också det låter helt absurt att det liksom skulle vara någon slags merit att ha varit där, men bortsett från den delen så kan jag absolut förstå att många människor tar chansen att gå på nobelfesten om de har möjlighet. Att man själv inte skulle vilja gå betyder ju inte att festen är överskattad.
 
Nej inte skriver utan det är ju privat och litet hemligt.
Något som man drar fram vid behov.
Och när man jobbar internationellt så behöver man ha allt som man kan för att profilera sig.
Och då menar jag precis allt.
Det är en speciell värld.
Liksom den världen där det är normalt att gå på Nobelfesten typ varje år.
Vilka människor tänker du på här? Jag har jobbat mycket i andra länder, har mycket kompisar som också gör. Har ALDRIG hört någon nämna att det skulle vara en fjäder i hatten att ha gått på nobelfesten…
Med det sagt hade jag absolut gått om jag fått möjlighet, verkar både intressant och kul :)
 
Åfytusanj... Självklart hade jag gått!
Det är ett himla spektakel - men ett sånt spektakel det är ändå. Blev lite snorig framför TVn igår över ekonomipriset, och hade gärna varit där och skålat in person.

Kanske sökt upp den Ömmande Modern som kan trolla med symaskin för att styra upp en av de balklänningarna som sytts - det kanske behöver läggas ut en söm här och där - men hade sannolikt hellre gått i frack.

Hade obevekligen varit lika upphetsad över maten som Tareq Taylor.
 
Det är väl upp till var och en att avgöra om man vill gå eller inte. Jag tycker också det låter helt absurt att det liksom skulle vara någon slags merit att ha varit där, men bortsett från den delen så kan jag absolut förstå att många människor tar chansen att gå på nobelfesten om de har möjlighet. Att man själv inte skulle vilja gå betyder ju inte att festen är överskattad.
Nej den behöver inte vara överskattad, men jag tycker den är överskattad.
 
Vilka människor tänker du på här? Jag har jobbat mycket i andra länder, har mycket kompisar som också gör. Har ALDRIG hört någon nämna att det skulle vara en fjäder i hatten att ha gått på nobelfesten…
Med det sagt hade jag absolut gått om jag fått möjlighet, verkar både intressant och kul :)
De som är i brancher där Nobelpris spelar roll.
Jag hade definitivt haft nytta av det inom telekom i början på 1990-talet när Svensk teknologi på framkanten skulle säljas in till Amerikanska kunder.
Eller om man äger ett större bokförlag.
Jag har t.o.m. haft nytta av att min mamma hade varit på festen.
För att inte tala om att min farfar hade kontor på Slottet och var personlig vän med några svenska Drottningar.

Det öppnar dörrar som man inte ens visste att de fanns.
Och nu i efterhand så har jag förstått att min karriär till stor del byggde på att jag var socialt säljbar till kund.
Hela min uppväxt var en förberedelse för att fungera i rätt sammanhang.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp