Hade ni gått på Nobelfesten om ni hade fått möjlighet?

Hade du gått på Nobelfesten om du hade fått möjlighet?

  • Ja absolut älskar stora fester och glitter och glamour

    Röster: 42 24,0%
  • Kanske gillar fest men hade övervägt om det varit värt pengarna

    Röster: 48 27,4%
  • Nej absolut avskyr stora sammanhang och fester och Nobelfesten verkar vara en trist historia

    Röster: 81 46,3%
  • Varit med tidigare och vill absolut gå igen

    Röster: 3 1,7%
  • Varit med tidigare och en gång räcker

    Röster: 1 0,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    175
  • Omröstning stängd .
Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor totalt, då får man alltså gå två personer. Ville de gå på students night cap efteråt fick de betala ytterligare 2098 kronor för två. Sen finns ju klädkod som fördyrar ytterligare frack för herrar och långklänning för damer.

Hade du tyckt det varit värt pengarna? Eller har du rent av varit med på Nobelfesten någon gång?
Så jävla fult att dela ut ett pris till studenter som bara överklassen har råd att faktiskt hämta ut.
 
Så jävla fult att dela ut ett pris till studenter som bara överklassen har råd att faktiskt hämta ut.
Det blir lite drygt 5000:- per skalle. Visst är det mycket pengar för en stunden, men det är ju långt ifrån överklasspriser.

De flesta studenter kan nog låna en aftonklänning och frack av någon de känner, ty det är tämligen vanligt i studentföreningar att ha. För mig är det lite av once in a life time, så jag hade gladeligen spenderat de pengarna.
 
Jag hade helt klart gått på middagen, night cap om jag blivit bjuden (inte riktigt min typ av festlighet). Har varit på liknande tillställningar med flera timmar av underhållning och brist på toapauser så bör överleva Nobelbanketten också! Precis som annars så hoppas man ju att man blir placerad med någon vettig och rolig människa, annars går timmarna låååångsamt..
 
Jag hade gärna gått, vilken upplevelse! Jag gick på ett tjugotal frackfester under studietiden, så jag gillar konceptet och hade inte behövt köpa klänning, skor eller smycken speciellt för det här tillfället.
 
Det blir lite drygt 5000:- per skalle. Visst är det mycket pengar för en stunden, men det är ju långt ifrån överklasspriser.

De flesta studenter kan nog låna en aftonklänning och frack av någon de känner, ty det är tämligen vanligt i studentföreningar att ha. För mig är det lite av once in a life time, så jag hade gladeligen spenderat de pengarna.
En vanlig hyra för ett rum är typ 5000. Så det är 10 000 den månaden bara borta. Plus telefon, internet osv osv.

Då måste man ha sparkonto eller föräldrar som kan gå in och sponsra. Det är rätt många som inte har det. Så jo. Jag vidhåller att det är jävligt fult.
 
Jag vet inte om jag velat betala så mycket pengar, men annars hade jag tyckt att det vore en rolig grej. En vän till mig gick flr några år sedan. Hennes partner är typ avlägsen släkting till Alfred Nobel och varje år får några ur den stora släkten chans att gå på festen. Har för mig att de uppskattade hela grejen 😊
 
Med all respekt för alla som önskar gå och framförallt de som dedikerar sina liv till allt det som uppmärksammas och delas ut priser för så är det en miljö jag formligen skulle vantrivas i. Kan komma på miljoner saker jag skulle göra som inte passar in, typ dra ett dåligt tajmat skämt eller så (alla skämt är nog dåligt tajmade där när jag tänker efter) så jag håller med @Bison, skulle inte gå om det var gratis, knappt om jag fick betalt ärligt talat.

Min sambo är med i nåt slags ordensällskap och ibland har de några fruktansvärt stela sammankomster när respektive skall med. Har ångest en halv evighet innan för tycker det är så tråkigt och jobbigt.

Återigen, respekt åt pristagarna och givetvis skall de få sina pris.
 
Så jävla fult att dela ut ett pris till studenter som bara överklassen har råd att faktiskt hämta ut.
Den som hyr ut stallplatser till studenter, har den då överklassen som kundkrets? Och studenter som har häst är överklass?

Det är märkligt på Buke, att i flera ämnen som diskuteras ska det skammas och delas ut nedvärderande kommentarer utan att det reflekteras över hur den gemensamma nämnaren för många på forumet - hästvärlden - faller in. För nog är det större krav på god ekonomi att hålla häst som student än att betala en engångskostnad för en fest.

Så nej, jag tycker inte det är fult. Beträffande sakfrågan känner jag att jag gjort mitt på den typen av tillställningar, men jag skulle gärna testa menyn.
 
Ikväll hålls Nobelfesten. De studenter som vann i lotteriet 2022 till att få köpa parbiljetter till Nobelfesten fick betala 8190 kronor totalt, då får man alltså gå två personer. Ville de gå på students night cap efteråt fick de betala ytterligare 2098 kronor för två. Sen finns ju klädkod som fördyrar ytterligare frack för herrar och långklänning för damer.

Hade du tyckt det varit värt pengarna? Eller har du rent av varit med på Nobelfesten någon gång?
Alltså mitt svar finns inte med.
Jag är inte intresserad av att göra mig det besväret.
Den festen gör sig jättebra på TV med guidning och intervjuer.
Min mamma har varit med som partner till en forskare på ett svenskt universitet.
Det var ju litet roligt då hon passar bra i sådana sammanhang.
 
Min bordsherre var en höjdare i fastighetsbranschen, som ägnade hela middagen åt att skryta över sina besök på olika operahus runtom i världen.
Men det kan man ju se som en möjlighet att få en bra beskrivning både av byggnaderna och olika operor och deras uppsättningar.
Men då kanske man behöver vara intresserad av opera.
Jag älskar opera och hade frågat ut vederbörande om precis alla detaljer.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp