Hade ni gått på Nobelfesten om ni hade fått möjlighet?

Hade du gått på Nobelfesten om du hade fått möjlighet?

  • Ja absolut älskar stora fester och glitter och glamour

    Röster: 42 24,0%
  • Kanske gillar fest men hade övervägt om det varit värt pengarna

    Röster: 48 27,4%
  • Nej absolut avskyr stora sammanhang och fester och Nobelfesten verkar vara en trist historia

    Röster: 81 46,3%
  • Varit med tidigare och vill absolut gå igen

    Röster: 3 1,7%
  • Varit med tidigare och en gång räcker

    Röster: 1 0,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    175
  • Omröstning stängd .
De som är i brancher där Nobelpris spelar roll.
Jag hade definitivt haft nytta av det inom telekom i början på 1990-talet när Svensk teknologi på framkanten skulle säljas in till Amerikanska kunder.
Eller om man äger ett större bokförlag.
Jag har t.o.m. haft nytta av att min mamma hade varit på festen.
För att inte tala om att min farfar hade kontor på Slottet och var personlig vän med några svenska Drottningar.

Det öppnar dörrar som man inte ens visste att de fanns.
Och nu i efterhand så har jag förstått att min karriär till stor del byggde på att jag var socialt säljbar till kund.
Hela min uppväxt var en förberedelse för att fungera i rätt sammanhang.
Ok! Jag är fortfarande inte riktigt med på att nobelfesten har nån särställning som specialitet betydelsefull, men kan så klart ha fel. Kontakter och ett stort nätverk av ”betydelsefulla” personer är så klart viktigt i många branscher/yrken, det motsätter jag mig inte alls, bara att Nobelfesten skulle vara något alldeles särskilt för att skapa det nätverket…
 
Ok! Jag är fortfarande inte riktigt med på att nobelfesten har nån särställning som specialitet betydelsefull, men kan så klart ha fel. Kontakter och ett stort nätverk av ”betydelsefulla” personer är så klart viktigt i många branscher/yrken, det motsätter jag mig inte alls, bara att Nobelfesten skulle vara något alldeles särskilt för att skapa det nätverket…
Jo det är en markör för Sverige som ett framgångsrikt land.
Nobelpriset har hög status utomlands.
Så ju närmare det som en medarbetare är ju bättre anses företaget som medarbetaren arbetar i vara.
Vilket ger både personlig fördel, företag vill ha dig, och fördel till företaget.
Ibland så kallas det stjärnglans.
 
Jag tänker att de som anmäler sig till lotteriet har gjort det för att de är villiga/har möjlighet att betala för biljetterna om de skulle vinna?
Jo exakt, det står (stod) tydligt när man anmäler sig till lotteriet :)

(minns inte om jag anmälde mig eller inte (tror inte jag hade ngn kavaljer) när det kom upp en gång. Tror inte det alltid går ut till alla universitet att man kan anmäla sig till lotteriet utan det går runt.)
 
Ni som är inne på att det är scam i tråden själv håller jag inte med om det eftersom det är tydligt annonserat vad det innebär om man vinner att få köpa biljetter. Då det är en privat fest sätter de ju själva upp reglerna. Sen är det valfritt som student att delta i lottdragningen. Jag håller inte med om att detta bara är en sak för överklassen i förhållande till kostnaden. Visst är det en stor kostnad men inte oöverstiglig enligt mig.

Jag tänker också att en del jobbar extra under terminerna för att till exempel ha råd att ha häst, andra kanske väljer att delta i ett sånt här lotteri och lägga undan pengar till eventuell biljetter eller göra andra saker som sätter guldkant på vardagen.

Jag hade kompisar under studietiden som till exempel åkte utomlands en vecka på sommaren och åkte skidor på vintern på någon ort i Sverige en vecka utan att för den skull vara rika eller ha sponsrande föräldrar. De valde att jobba ihop pengar under terminerna och sommaren och lägga undan pengar så de kunde unna sig det.
 
Jo det är en markör för Sverige som ett framgångsrikt land.
Nobelpriset har hög status utomlands.
Så ju närmare det som en medarbetare är ju bättre anses företaget som medarbetaren arbetar i vara.
Vilket ger både personlig fördel, företag vill ha dig, och fördel till företaget.
Ibland så kallas det stjärnglans.
Jag förstår fortfarande inte alls vad du menar? Du menar att om jag går på nobelfesten som student får jag stjärnglans och blir mer anställningsbar? Jag tvivlar på det du skriver, känner verkligen inte igen att det skulle vara särskilt meriterande att gå på nobelfesten en gång. Sen verkar det kul, absolut.
 
Jag förstår fortfarande inte alls vad du menar? Du menar att om jag går på nobelfesten som student får jag stjärnglans och blir mer anställningsbar? Jag tvivlar på det du skriver, känner verkligen inte igen att det skulle vara särskilt meriterande att gå på nobelfesten en gång. Sen verkar det kul, absolut.
Ja jag menar så.
Och om du inte tror på det så är det ju så.
 
Men hjälp vad det har blivit dyrare! Jag minns det som att det kostade knappt 2000:- på "min tid". Och SÅ länge sen är det inte. Ca 10 år sedan. Och studenterna får ju ändå sitta längs bort halvt i ett annat rum och knappt se någonting :p

Nobel night cap hade jag lätt betalat för! Festen blir betydligt bättre när tv-kamerorna och journalisterna försvinner ;)
 
Ja jag menar så.
Och om du inte tror på det så är det ju så.
Jag misstror dig inte, men för mig känns den världen så skev och långt ifrån vad jag själv skulle tycka var meriterande. Jag hade nog aldrig satt det på cv:t eller nämnt det vid en anställning för att "öppna dörrar". Det låter som en tråkig värld måste jag säga, där ens sociala kontakter och pedigree är det som gör en viktig eller betydelsefull i sociala omkretsar. Sen tror jag att om man varit där som framlottad student, att det nog inte är så meriterande ändå. Det hade varit en annan sak om man är specifikt inbjuden till arrangemanget.
 
De som är i brancher där Nobelpris spelar roll.
Jag hade definitivt haft nytta av det inom telekom i början på 1990-talet när Svensk teknologi på framkanten skulle säljas in till Amerikanska kunder.
Eller om man äger ett större bokförlag.
Jag har t.o.m. haft nytta av att min mamma hade varit på festen.
För att inte tala om att min farfar hade kontor på Slottet och var personlig vän med några svenska Drottningar.

Det öppnar dörrar som man inte ens visste att de fanns.
Och nu i efterhand så har jag förstått att min karriär till stor del byggde på att jag var socialt säljbar till kund.
Hela min uppväxt var en förberedelse för att fungera i rätt sammanhang.

Jag har umgåtts med ministrar och ledande EU-kommissionärer, varit på galamiddag med kungaparet (som hedersmarsalk) och gjort ett par aktiviteter tillsammans med kronprinsessan och hennes närmsta team.

Det är inget jag skriver i mitt cv direkt, snarare en intressant upplevelse i sin helhet. (Mest för att jag fått en väldigt positiv bild av kronprinsessan och hennes medföljande personal, både hon och hennes adjutant var betydligt mer pålästa och ställde mer relevanta och ifrågasättande frågor än många "i branschen". Likaså de höga EU-personerna, rätt stelt och helt meningslöst att bara skaka hand på en konferens, men väldigt intressant om man får en mer privat pratstund på en båttur tex.)

Skriva det i cv:t? Absolut inte. Vill man googla mitt namn kommer man hitta det. Att försöka namedroppa sig till ett jobb har sällan gjort mig speciellt intresserad när jag rekryterat, om det inte faktiskt är aktiva arbetskontakter. (Det jag har rekryterat till har varit högre tjänster på universitetet. Det är rätt relevant om en blivande professor har bra kontakt med andra ledande forskargrupper. Det är inte alls relevant vilka middagar de har ätit tillsammans.)
 
Jag förstår fortfarande inte alls vad du menar? Du menar att om jag går på nobelfesten som student får jag stjärnglans och blir mer anställningsbar? Jag tvivlar på det du skriver, känner verkligen inte igen att det skulle vara särskilt meriterande att gå på nobelfesten en gång. Sen verkar det kul, absolut.

Äsch såklart inte.
Om man som student får möjligheten att gå på Nobelfesten och där och då lyckas knyta kontakter som man sedan kan använda sig av i sin karriär så är det ju absolut en bra möjlighet och tillfälle. Nobelfesten och Night cap är ju ett enda stort smörgåsbord av glada människor som kan vara betydelsefulla för ens framtida vetenskapliga karriär.

Men att det faktum att man vid ett tillfälle skulle ha befunnit sig på Nobelfesten i sig skulle ge en fördelar, knappast. Det enda det betyder är att man är medlem i en studentorganisation, vann ett lotteri, och betalade entrén. Som en av väldigt många studenter. Knappast imponerande ;)

"Meriterande" är väl mer då om man varit en del av arrangemanget, fanborgen eller liknande. Men då behöver man ju inte direkt betala lotteribiljett.
 
Jag misstror dig inte, men för mig känns den världen så skev och långt ifrån vad jag själv skulle tycka var meriterande. Jag hade nog aldrig satt det på cv:t eller nämnt det vid en anställning för att "öppna dörrar". Det låter som en tråkig värld måste jag säga, där ens sociala kontakter och pedigree är det som gör en viktig eller betydelsefull i sociala omkretsar. Sen tror jag att om man varit där som framlottad student, att det nog inte är så meriterande ändå. Det hade varit en annan sak om man är specifikt inbjuden till arrangemanget.
Ja det är en märklig värld.
Där efternamn och uppväxt spelar roll.
Jag sympatiserar inte med den men har hamnat i den av födsel.
Och även om jag faktiskt har försökt så kommer jag inte ur den.
Bäst var när jag körde buss för då fanns den inte och jag fick vara som alla andra.
 
Så jävla fult att dela ut ett pris till studenter som bara överklassen har råd att faktiskt hämta ut

Fast vadå råd att hämta ut?
Det är ett lotteri och det framgår väldigt klart och tydligt om man väljer att vara med i lotteriet vad syftet med det är, och att vinnande lott får möjlighet att köpa biljett till Nobelfesten och vad den kostar. Lotteriet är ju knappast en tävling eller en prisutdelning, utan bara ett sätt att fördela den kvot av biljetter som finns till studenterna.

Sen kan man ju vara av åsikten att biljetterna ska vara gratis. men det har ju väldigt lite med "tävlingen" att göra.
 
Äsch såklart inte.
Om man som student får möjligheten att gå på Nobelfesten och där och då lyckas knyta kontakter som man sedan kan använda sig av i sin karriär så är det ju absolut en bra möjlighet och tillfälle. Nobelfesten och Night cap är ju ett enda stort smörgåsbord av glada människor som kan vara betydelsefulla för ens framtida vetenskapliga karriär.

Men att det faktum att man vid ett tillfälle skulle ha befunnit sig på Nobelfesten i sig skulle ge en fördelar, knappast. Det enda det betyder är att man är medlem i en studentorganisation, vann ett lotteri, och betalade entrén. Som en av väldigt många studenter. Knappast imponerande ;)

"Meriterande" är väl mer då om man varit en del av arrangemanget, fanborgen eller liknande. Men då behöver man ju inte direkt betala lotteribiljett.
Absolut, håller helt med, klart man kan knyta kontakter man har nytta av. Men det kan man ju med lite tur göra på massa andra ställen också! Opponerar mig bara mot att ”Har varit på nobelfesten”skulle vara något väldigt speciellt :)
 
Jag har umgåtts med ministrar och ledande EU-kommissionärer, varit på galamiddag med kungaparet (som hedersmarsalk) och gjort ett par aktiviteter tillsammans med kronprinsessan och hennes närmsta team.

Det är inget jag skriver i mitt cv direkt, snarare en intressant upplevelse i sin helhet. (Mest för att jag fått en väldigt positiv bild av kronprinsessan och hennes medföljande personal, både hon och hennes adjutant var betydligt mer pålästa och ställde mer relevanta och ifrågasättande frågor än många "i branschen". Likaså de höga EU-personerna, rätt stelt och helt meningslöst att bara skaka hand på en konferens, men väldigt intressant om man får en mer privat pratstund på en båttur tex.)

Skriva det i cv:t? Absolut inte. Vill man googla mitt namn kommer man hitta det. Att försöka namedroppa sig till ett jobb har sällan gjort mig speciellt intresserad när jag rekryterat, om det inte faktiskt är aktiva arbetskontakter. (Det jag har rekryterat till har varit högre tjänster på universitetet. Det är rätt relevant om en blivande professor har bra kontakt med andra ledande forskargrupper. Det är inte alls relevant vilka middagar de har ätit tillsammans.)
Nej inte bokstavligen skriva det på cv:t.
Ni tar det så ordagrant.
Men att det går att googla fram gör att det finns.
Självklart så googlar man på presumtiva medarbetare.
Jag är övertygad om att det gör dig intressant som person.
Mig ger det informationen att du är en socialt kompetent person som kan föra dig i alla salonger så att en arbetsgivare aldrig skulle behöva oroa sig över att du skulle göra bort dig och därmed företaget.
Det gör att du förutom din yrkesmässiga kompetens skulle fungera utmärkt vid representation med kundföretagens beslutsfattare.
En extra knorr på förmågor som kan väga en vågskål åt rätt håll vid en rekrytering.
 
Nej inte bokstavligen skriva det på cv:t.
Ni tar det så ordagrant.
Men att det går att googla fram gör att det finns.
Självklart så googlar man på presumtiva medarbetare.
Jag är övertygad om att det gör dig intressant som person.
Mig ger det informationen att du är en socialt kompetent person som kan föra dig i alla salonger så att en arbetsgivare aldrig skulle behöva oroa sig över att du skulle göra bort dig och därmed företaget.
Det gör att du förutom din yrkesmässiga kompetens skulle fungera utmärkt vid representation med kundföretagens beslutsfattare.
En extra knorr på förmågor som kan väga en vågskål åt rätt håll vid en rekrytering.
Hur googlar man fram att någon varit på nobelfesten? Om man är inte är där som redan ”betydelsefull” person…
 
Nej inte bokstavligen skriva det på cv:t.
Ni tar det så ordagrant.
Men att det går att googla fram gör att det finns.
Självklart så googlar man på presumtiva medarbetare.
Jag är övertygad om att det gör dig intressant som person.
Mig ger det informationen att du är en socialt kompetent person som kan föra dig i alla salonger så att en arbetsgivare aldrig skulle behöva oroa sig över att du skulle göra bort dig och därmed företaget.
Det gör att du förutom din yrkesmässiga kompetens skulle fungera utmärkt vid representation med kundföretagens beslutsfattare.
En extra knorr på förmågor som kan väga en vågskål åt rätt håll vid en rekrytering.

Varför skulle det ge dig den informationen?

Man kan ju ha varit där för att man vann ett lotteri.
Eller för att man är gift med någon som donerat pengar
Eller som helt i övrigt inkompetent släkting till en pristagare.

Eller för att man är en kvällpigg person som äger frack 🤷‍♀️
 
Men hjälp vad det har blivit dyrare! Jag minns det som att det kostade knappt 2000:- på "min tid". Och SÅ länge sen är det inte. Ca 10 år sedan. Och studenterna får ju ändå sitta längs bort halvt i ett annat rum och knappt se någonting :p

Nobel night cap hade jag lätt betalat för! Festen blir betydligt bättre när tv-kamerorna och journalisterna försvinner ;)
Nobel Night cap har jag varit på. Det var det häftigaste fest jag varit med om! Alla pristagare med familjer var där, kungafamiljen var dock inte där. Det fanns trerätters sittning med middag (frivilligt såklart), otaliga rum med fantastiska utsmyckningar, barer av alla teman och slag, många olika dansgolv, liveband, man blev serverad hors d'oeuvres och champagne var man än vände sig om..

Och angående maten berättade de som kom från Nobelmiddagen att samtliga shuttlebussar hade kört deltagarna genom McDriven innan de kom till efterfesten, just för att man får så lite mat (samt över så lång tid..) på Nobelmiddagen :p
 
Hur googlar man fram att någon varit på nobelfesten? Om man är inte är där som redan ”betydelsefull” person…
Det inlägget handlade inte om Nobelfesten.

Men om du får frågan "Kan du åka till kunden och representera?"
Då är svaret "Visst absolut, jag har varit på Nobelfesten och lyckats att uppföra mig." ett bra svar.
Jag som inte ville resa blev skickad i stället för kollegor som ville resa för att jag kan koderna som behöver kunnas.
Och för mitt efternamn då.
Jag trodde att jag blev skickad för min kompetens men det var som reklam jag arbetade.
Det tog en ganska så lång tid att begripa det.
Namnet fungerar f.ö. fortfarande för nästa generation.

Livet är verkligen inte rättvist.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp