Hägna in tomten

LiZH

Trådstartare
Vi har en normal villatomt, ca 800kvm där den allra största delen är gräsmatta. På ena sida finns en ca 100 meter bred äng som avslutas vid en bilväg(30sträcka), andra sidan vetter mot grannens stängsel(de har en dobermann) och nedanför tomten är det ett kolonilottsområde. Vi har inte riktigt planerat klart vår trädgård och har därför inget staket el dyl. Nu ska vi få hem en havanaisvalp och jag funderar över tomten...behöver den hägnas in på en gång? Jag har vuxit upp med olika hundraser i villa med vanlig tomt i ett villaområde och vi hade akdrig staket el dyl. Hundarna var där vi var. Behöver vi hägna in på en gång , tror ni? Valpen kommer aldrig vara ute själv. Den ãr 15 veckor när vi hämtar den.
 
Jag skulle hägna in så fort som möjligt, för min egen skull. För att slippa ha benhård koll på valpen hela tiden. Annars skulle jag ha den i lång löplina. Dom försvinner ju så lätt de små liven :) Alice skulle nog aldrig springa bort från oss, hon är alldeles för osjälvständig, men jag skulle inte våga chansa ändå. Och jag vill kunna koncentrera mig på att påta i rabatterna (om det nu är det jag gör i trädgården) och njuta av det utan att behöva kasta ett ständigt öga på hunden.
 
Tack för svar! ja, lina har jag också tänkt på. Men kanske bäst att hägna in en liten del nu på en gång i alla fall!
 
Valpar kan ju vara så olika, en del lämnar en aldrig medan vissa (som vår) redan från början var sjukt självständig och gärna drog iväg på egna äventyr..
 
Jag har inhägnad tomt för jag tycker det är skönt att slippa hålla koll på hundarna precis varje sekund när de är ute i trädgården. Men mitt behov av stängsel har mest med mina ena hund att göra, hon rymmer gärna. Min andra rymmer aldrig.

Jag hade inte stressat med stängsel i ditt läge utan tagit det när ni vet hur ni vill ha trädgården och staketet eller om det visar sig att nya hunden har mycket äventyrslust som man kan behöva stängsla in ;)
 
Ja hägna in! Jag kände aldrig behovet med vår äldsta hund, hon har i princip aldrig lämnat gårdsplanen utan mig. Valpen, snart 8 månader, är precis tvärt om. Det är inga problem om jag kan ha ögonen på henne hela tiden, sitter och fikar eller liknande. Men det krävs verkligen stenkoll och fullt fokus för det går fort!

Jobbar jag i trädgården/gårdsplanen vilket jag gör fler atimmar dagligen (och då vill jag ju att hundarna ska få vara ute de också, inte ligga inne! Jag är faktiskt ganska sällan, om någonsin, i trädgården och "bara är", jag pysslar alltid med något trädgårdsland, leker med barnen, läser en bok..), så tror jag att jag har koll men trettio sekunder efter att jag senast såg henne i ögonvrån kan hon plötsligt vara puts väck. I regel är hon i fårhagen och badar i kärret (för trots att nu nu väger 20kg så pressar hon sig igenom fårstängsel utan problem) men hon kan lika gärna skutta ner till grusvägen. Trots att det är privat väg så kan det komma enstaka bilar, hundilska hundar och annat potensiellt farligt (plus att hon kan skrämma rädda hundar och människor när hon kommer farande och ska hälsa) Så nu bygger jag staket för fullt. Känns väldigt bra.

Så som vi bor, innebär ett regält staket att hundarna faktiskt kan få vara ute en del helt själva också om de vill 8den äldre vill inte. hon ska vara med matte!) och det är också värdefullt för hundarna med mer utetid, även när man själv måste vara inne. Så bygg, bara bygg! =)
 
Tips:
Hundlucka in till huset, då kan hundarna gå ut o in som dom vill, nu har jag inte min tomt inhägnad, men väl en stor hundgård.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har köpt hus på landet med ganska stor tomt, drygt 6000 kvadratmeter. Större delen är f.d. beteshage, så helt kal och tråkig, men det...
Svar
5
· Visningar
2 399
Senast: calm
·
Trädgård & Växter Vi behöver hägna in tomten mer, för hundSkrällets och mina nervers skull. Nuläge är att inte en sida av tomten ser ut som en annan; det...
Svar
6
· Visningar
1 030
Senast: SaraXX
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 095
Övr. Hund Att bli påflugen av en annan hund... Så jävla typiskt när man lagt ner år på att få Focus att sluta hata andra hanar. Det började med...
2
Svar
31
· Visningar
2 716
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp