Hälta/konstigt sår.

S

Smultron92

Ska försöka beskriva allt så grundligt som det går.

För cirka 1 månad sen så upptäckte jag 2 små "bullor" på höger bakbal. Såg ut som små vårtor på ett ungefär, trodde det berodde på det blöta vädret. Så brydde mig inte så mycket om det. Försökte bara hålla tort & sådära. Inget mera med det. Så det gick ca 3 veckor och nu förra veckan när jag kom till stallet så haltade hon kraftigt på höger bak, ville helst inte stödja alls på hoven/benet.
Tog in hon och kollade över benet och såg en ganska kraftig svullnad över kotan. Avvaktade 1 dag,.Hovslagaren kom ut för att se så det inte var en hovböld. Han sa att hon hade så hårda hovar så det var svårt att se om det var det. Men han hittade inget. Han sa att vi skulle avvakta några dagar. dagen efter ringde vi ut dstr. veterinär som kollade över hon. Även hon letade efter hovböld men kunde inte hitta någonting. Hon trodde på en vrickning/sträckning i benet. vet. satte hon på vila och finadyne i 4 dagar och sa om hon inte blev bättre/ eller sämre så skulle vi ringa igen. På andra dagen så märkte vi en stor skillnad, Hon haltade knappt något och stöde nu nästan helt på benet. Hon rätade även ut kotan, som hon tidigare inte velat göra helt. I förgår när jag var ute så haltade hon inget, va pigg & förstod inte alls varför hon inte fick springa.
När jag kratsade hoven så märkte jag att den lilla bullan på balen hade blivit ca 2x2 cm stor och var aldeles slajmig. Petade lite på bulan och så sprack den och så ran det ut lite var, luktade även apa.
gjorde rent "såret" och fick ta bort en död hudremsa som suttit över bulan. Såg då att bulan hade gått ner så nu sitter den prec. i hovens början, När jag "drog" det lite uppåt så kunde man se in under huden nedanför balen, Lite svårt att förklara men endå.
Åkte och köpte koksaltlösning & jodopax som vi tvättade med. Såg idag att hon har börjat halta lite igen. inte alls lika mycket som när vet. var ute, Men litegran.
kollade även på de andra hovarna och upptäckte då att hon ahde 2 likadana "bullor" höger fram, men dessa var platta & huden runtom hade inte börjat lossna eller något.
Det jag reagerade på var att när vet. undersökte hon, så var just detta ställe på höger bak som hon hade reagerat lite på.
En annan ponny i stallet bredvid hade liknande "bulor" men dessa försvan igen.
Tyvärr så glömde jag att ta kort idag, men kan fixa kort imorgon om ni vill se.
Så vad tror ni detta kan vara, eller känner ni igen denan beskrivning eller så?
 
Sv: Hälta/konstigt sår.

ja böld var det ju ivf... du kanske ska ringa ut vet igen? såret/bölden kanske går långt ner så det behöver en rejäl ursköljning. många distriktvets är inte så jättehemma på hästar så kolla om du kan få råd av en riktig hästvet.

själv fick jag en som satte diagnos brutet hovben eller svår hovböld och det visade sig va en liten stukning.
 
Sv: Hälta/konstigt sår.

Jag skulle ringa veterinären igen och berätta precis det du skrev. Det låter ju som att det smittar.

Men ring absolut veterinären igen. Bättre att vara på säkra än osäkra sidan.
 
Sv: Hälta/konstigt sår.

hej. tack för svaren.
ja, om det smittat det kan jag inte svara på, kanske, kanske inte.
För dessa 2 hästar har inte haft någon helst kontakt med varandra. men hovis kommer ialf. ut på torsdag, vet. tyckte vi först skulle höra med vad han sa. får väll göra så då.
 
Sv: Hälta/konstigt sår.

hej. tack för svaren.
ja, om det smittat det kan jag inte svara på, kanske, kanske inte.
För dessa 2 hästar har inte haft någon helst kontakt med varandra. men hovis kommer ialf. ut på torsdag, vet. tyckte vi först skulle höra med vad han sa. får väll göra så då.

Men det kan ju ha smittat även fast hästarna inte haft någon kontakt, tyvärr. Men va bra att hovis kommer och att du har pratat med vet.
Hoppas att det löser sig snart!
//Charlotte :cool:
 
Sv: Hälta/konstigt sår.

Ja, får hoppas det. Jo, iofs. tänkte inte riktigt så långt.
Vill bara få veta vad det är så hon kan bli frisk snart.:(
 
Sv: Hälta/konstigt sår.

hej,min häst hade lika dana typ vårtor på ballen nu när det var så blött länge, hon blev med halt men det gick bort när det blev torrare ute. Det är typ vatten valkar som kan bli av för mycket väta ute. ..
 
Sv: Hälta/konstigt sår.

Jaha okej. Det var något nytt. Får hopaps att det var såna vattengrejer då.
Ringde iafl. vet igår igen. Hon som kom de senaste gångerna jobbade inte & fick istl. prata med en annan tjej. Ville helst ha samma tjej menmen. Denna va inte till någon större hjälp. Sa typ bara. Att jag skulle hålla såret rent & fin så skulle det läka.
Sa att det tar ju mer än några dagar för ett sår att läka. Sa att hon ahde haft det i 2 veckor & hon var fortf. lite svullen i kotan. men skulle endå bara hålla rent det.
Känns inte så bra,men ska ialf. vänta tills mitten av nästa vecka & ahr det inte blivit någon skilnad så ringer jag igen & hoppas på en anna vet.
 
Sv: Hälta/konstigt sår.

Det tog tre veckor för min hästs såna(vatten valkar/vatten blåsor) att läka men då smörjade jag tjockt med skillingarydsalva var dag och tjärade resten av hoven undertill.Jag vet flera som fått dem nu i vätan.
 
Sv: Hälta/konstigt sår.

Efter mkt. krångel med veterinär & hovslagare, så bestämde vi oss för att min häst skulle få verkas av hovslagaren som tog issisarna p.gr av att min var skadad. På mindre än ca 20 min. hittade han 2 hovbölder i båda bakhovarna. Öppnade upp de & slog på skor. Tänk att det var svårt att ta reda på detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 694
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
2 037
Senast: mily
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 434
Senast: Sirap
·
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
1 007
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp