Hälta! Någon som är duktig!?

Grängesberg

Trådstartare
Hej!
Då har min ehrlichia drabbade ponny gjort sig illa!
När han äntligen var på gång efter en 3 år lång process med infektionen så händer följande idag!

Han o kompisarna busar hejvilt i hagen, han lägger sig sen för att rulla, hoppar upp, busar lite till och sen ser jag att han är halt! På vänster fram.

Tar in honom i stallet, på vägen in så haltar han lite, men hoppar o studsar som vanligt!

Känner igenom honom, han reagerar inte på något stlle för smärta men man kan se att han avlastar benet lite.

Dock är han av den sortens hästar som gräver i spånet, vilket han också gör nu, med varierat framben, så det verkar inte som om han har så jätteont. Känner ingen värme eller svullnad, men det var ju så nytt då.

Går ner efter en stund igen, då har han blivit varm i hov, kota samt en bit upp på benet! Inte glödhet men ändå skillnad mot det andra. Han är också nu mer halt än han var innan.

Kyler benet och låter honom stå ett par timmar till.
Kollade nyss till honom igen, samma värme fortfarande men ingen svullnad alls. Lindar nu alla 4 som stödhjälp åt honom.

Har någon idéer om vad det kan vara?
Är det en vrickning eller något liknande tror ni?

Avvaktar till i morgon med vet. då jag antar att det inte är mycket mer att göra i kväll.
 
OJ!

Förhoppningsvis har du sån "tur" att det "bara" är en vrickning...
MEN det första JAG kommer ett tänka på när jag läser din beskrivning är hovbensfraktur... :eek: :crazy:
Du kan kolla detta själv faktiskt:
OM han reagerar med smärta = drar åt sig benet, när du pressar ihop trakterna på den hoven så är risken stor att det ÄR en hovbensfraktur... :(
Har du tillgång till visitertång är det det allra bästa, annars får man improvisera och t.ex klämma ihop trakterna med handflatorna eller skänklarna på en "långbent" tång...

Men för att inte skrämma livet ur dig totalt ;) så ska jag upplysa om att prognosen för hovbensfrakturer är MYCKET god! De allra flesta blir helt återställda - fast det är ju flera månaders vila förstås... :crazy:

Och jag håller tummarna att det INTE är det...

TILLÄGG
Börja alltid med att klämma på den friska hoven, så vet du hur han reagerar när det INTE gör ont och har alltså nåt att jämför med...
 
Även jag hade första tanken; hovbensfraktur... Men även om han inte reagerar på visitertången, så KAN dom ha fraktur iallafall...Jag tycker att du ska ta ut veterinär så fort som möjligt, är det en fraktur är det INTE bra att vänta...

Hoppas att det inte är något allvarligt!!

Lycka till!
 
Läser vad ameo skrivit och jag håller tummarna för att det inte är det..!

En hovböld skulle det ju kunna vara, de kan komma "bara sådär"..
 
Hej och tack för era svar..

Han var på lördagen MYCKET halt.. så halt man kan bli utan att hoppa på tre ben, ville inte sätta i trakten när han gick men han var inte något öm alls. Har tryckt o klämt överallt men han reagerar inte.

Tog kontakt med hovslagaren som sa åt mig att göra ett våtvarmt omslag i 2 nätter, vilket jag gjorde på lördag kvällen.

På söndag morgon så var han bättre, dock fortfarande halt men han lade mer tyngd på benet. Jag hade ut honom i hagen för att ha honom inne tror jag skulle förvärra ytterligare, blir ganska orolig. Så han o kompisrana var ute och det gick relativt lugnt till.

Förutom när jag skulle ta in, då brallade den lilla sjuklingen, världens bakutspark.

Han var fortfarande halt(idag måndag) men han stöder mycket mer på benet än tidigare och jag tror att det verkar vara en lätt vrickning.

I och med att jag ganska snabbt kom på det och kunde kyla så kanske det gjorde skadan lite bättre..?

Tror och hoppas att det är så i alla fall, för nu när det går åt rätt håll, och det så snart så tror jag inte att något är trasigt! Men helt säker kan man ju inte vara.., avvaktarnågon dag till innan vet kallas hit.
 
och idag så är han nästintill ohalt, i alla fall i skritten!

Så det verkar ha vart något lättare, tack o lov för jag orkar inte med något mer med den ponnyn!

Vi har haft det tufft nog att ta oss igenom dessa 3 och ett halvt år!
 
Hej igen!

En liten friskhetsuppdatering!!

Jublande glad!
Han är helt ren! Inte ett dugg halt, ens i traven!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 082
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 541
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 333
Hästvård Hej buke! Först och främst, innan någon hinner bli upprörd; vi har självklart haft ut veterinär redan! En av mina hästar, en 18-årig...
Svar
3
· Visningar
1 590
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp