Bukefalos 28 år!

Hänger i bettet

monica89

Trådstartare
Hej!

Jag har en 4 åring som blir så stark i ridningen. Han blir inte stark på det sättet att han vill springa snabbare, utan ökar bara när jag ber honom om det, men han är svår att sakta av och svänga då han blir väldigt tung i handen. Får lite känsla av att man typ rider i grimma, att han inte känner så bra. Hoppas ni förstår hur jag menar. Jag har tränat mycket mycket övergångar men det hjälper inte, har ridit på två och tredelat, funderar nu på att kanske testa ett rakt.
Han är kollad i munnen, drog ut vargtänder i höstas.
 
Sv: Hänger i bettet

Har du testat att rida på något med D ringar så att du får en mild hävstång? Kan tipsa om mitt favoritbett Sprenger Dynamic RS! :love:

Eller varför inte ett ploppbett med sötmalm och ringar i mitten så att dom inte kan bita fast, finns ju massa sånna varianter! :)

Och jag hade nog ridit ut och byggt honom ännu mer, förmodligen lägger han sig på bogarna och blir tung och bekväm som dom gärna gör i den åldern när dom hittar ett bra läge! :) Mycket tempoväxlingar i naturen brukar få dom lite lättare och mer bakåt-uppåt eller hur jag skall beskriva! :)
 
Sv: Hänger i bettet

Ska testa massa olika bett nu tänkte jag, inte skarpare utan bara annat. Testa rakt äppelbett igår, lyssnade bättre på förhållning med det men blev lite svår att få i bra form.

Han är väldigt bra byggd med bakbenen under sig så ligger ovanlig lite på bogarna för sin ålder.
 
Sv: Hänger i bettet

Jag hade fortsatt med tempoväxlingar och övergångar mellan olika gångarter och att han reagerar snabbt. Tex räkna antalet 10 skrittsteg 20 travsteg 10 skrittsteg 20 travsteg osv, halt igångsättningar i trav, fatta galopp sakta av fatta galopp etc. Jag hade kört på tredelat och med en remontgrimma.
 
Sv: Hänger i bettet

En del unghästar blir lite tunga för att de inte orkar bära sig själva. Det kan vara helt okej för min del då det inte går att kräva att de ska vara helt självbäriga när dom inte har styrkan för det. Men sen finns det dom som helt enkelt fastnar i ryttarens hand. Vad händer om du släpper och helt enkelt inte erbjuder handen som stöd?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 172
Senast: Pratsch
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
915
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 687
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 688

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp