Hängig hund

M

marie ireholt

Vår hund har inte velat äta sen igår. Har 39,2 i temp. Räknas det som feber eller kan det bara vara lite förhöjd temp för att hon har ont nånstans?
 
Sv: Hängig hund

39,2 är feber.

Upp till 38.5 räknas som normalt, vissa hundar ligger lite högre normalt. Andra ligger lägre. Bra att veta (kolla det sen när den är frisk igen) normaltempen.

Men över 39 är alltid och utan tvekan feber.

Dricker hunden? Om inte är det akut. Äter hunden 'godisgrejer'? Dvs vägrar den bara maten, eller även t ex en liten skinkbit?

Andra symptom? Hur är allmäntillståndet? (pigg och glad? hängig? Flåsig?)
Kissar/bajsar hon som hon ska?

När LÖPTE hon sist?
 
Sv: Hängig hund

Vår hund åt inte på kvällen, var allmänt väldigt hängig och lite varm (men inte så mkt feber). Sen började hon "vara" ur musen så på morgonen åkte vi in och hon opererades samma dag för pyometra (livmoderinflammation).

Jag tycker din hunds symptom stämmer bra in på en ev. pyo....
 
Sv: Hängig hund

Livmodern tog vi för 10 år sen. Hon är 12 år. Druckit lite.
 
Sv: Hängig hund

Om hon dricker dåligt ska du absolut söka veterinär direkt. Men mina övriga frågor kvarstår, hur är det med aptiten? Kisseriet? Avföringen? Allmäntillståndet? Flåsig?

Kan vara mkt med äldre hundar, så rek absolut ringa vet idag och höra vad de tycker.

Min gamla dam, så när hennes njurar slogs ut så började det med att hon var lite mer trött än vanligt. Låg mest i korgen inne. Först till dörren i racerfart när man sa gå ut dock. Detta var på måndagen. Hon ville inte äta sin mat heller, men hon var så i perioder. Godis gick ner dock.

På tisdagen oförändrat, åt ingenting, loj och hängig men pigg och vaken såfort man sa ngt. Åt skinkbitar. Drack men sparsamt.

På onsdagen satte hon sig och försökte bajsa men det kom inget. Kräktes hon upp skinkbiten, och några h senare vred hon bara bort huvudet när jag höll fram. Då insåg jag att det var riktigt, riktigt allvarligt. Fortfarande pigg och med på noterna ute, kom direkt om man tog på sig jackan, men sov mest innan. Åkte in akut samma kväll, och hon avlivades strax innan midnatt samma dag. Njurarna var helt utslagna, njurvärdet låg utanför mätområdet, mätaren slog i taket. Hon hade mest troligt inte överlevt mer än max ett dygn.

Hon travade glatt med viftande svans bredvid mig i koppel in till veterinären. Däremot lät hon dem undersöka och ta blodprov utan reaktion (normalt skulle hon försökt klättra på mig för att jag skulle rädda henne).

När jag satt där och väntade på provsvaret strosade hon runt och nosade på grejer, och tyckte sen 'ska vi gå snart?'. Jag minns att jag tänkte att det var ju pinsamt att tjata sig in akut och sitta där mitt i natta med en hund det inte är något fel på, möjligen en liten förstoppning. Ju längre provsvaret dröjde dessto mer säker blev jag på att jag bara var nojig.

Tills veterinären kom, jag såg direkt att det var inte bra. Hon blev 13½ år gammal.

Så, det finns mycket ffa på de äldre som kan ge lindriga symptom men vara större än de ser ut. Och därför, samt att din hund faktiskt har feber, äter inte och dricker dåligt (dvs risk för uttorkning) och är gammal, så skulle jag ringa vet idag.

Det kan vara något lindrigt, men får det blir så de blir uttorkade kan det gå snabbt utför ändå.
 
Sv: Hängig hund

Jag var hos vet idag. Hon hade lite förhöjda vita blodkroppar. Lungorna lät inte ok. Röntgade dom. Där fanns en förändring men dom kunde inte se vad det var. Har fått smärtstillande och antibiotika. Avföringen har varit normal och hon har kissat normalt hela tiden. Ikväll åt hon upp all sin mat men hon är fortfarande väldigt tungandad. Har hon inte blivit bättre till måndag så skulle vi återkomma.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
789
Senast: Habina
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 663
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Tiken har börjat skaka i bakdelen sen 2-3 dagar, märks mest när hon ligger och vilar men även annars. Hon låter också väldigt orolig i...
Svar
18
· Visningar
1 322
Senast: Viva
·
Övr. Hund Bara för att jag längtar tills de kommer hem en valp och smått handlar på mig en del saker. Så kanske de vore kul och se vad ni andra...
2
Svar
23
· Visningar
1 340
Senast: ii-ssa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp