Bukefalos 28 år!

häst åka baklänges

Sv: häst åka baklänges

Det är inte varken lagligt eller tryggt. Kan du inte sälja din transport och köpa en där de åker baklänges istället?
 
Sv: häst åka baklänges

Då e där lik förbannat en bom vid bogen som hon kommer krångla med!! de e därför jag vill binda henne baklänges.. för att säkerhetsmessigt blir de säkrast för henne eftersom hon alltid ska klätra, krypa å kreja med bommen =/..

därför jag hade velat ha en stor vägg framför så hon e kan klättre över å hålla på.. vi köpte stort släp för att vi skulle kunna köra 2 ponnysar medgottomutrymme men om de e nu kommer vi aldirg nån vart pga att jag aldirg skulle våga ställa henne å en annan häst i släpet ihop.. riden e bara att hon skadar den andra hästen när hon klänger på bommen mm..

men men de va inte de som va fråga.. frågar var E DE LAGLIGT????
För va jag kan läsaska de finnas en bom i bogbhöjd å de kommer de ju göra.
 
Sv: häst åka baklänges

Uppriktigt sagt hade jag gett fan i om det var lagligt. Min 01:a åkte lös länge, hon bänglade bara loss sig ändå, sen stod hon som ett ljus. Olagligt jajjemän, men det funkade.
 
Sv: häst åka baklänges

ja hon e coollugn när hon åker lös med..men vill ju kunna ha med en häst till sen.. sen e d eju så att vi ej kommer åka land å rike runt utan till ridklubben i närheten å de e bara små v'gar utan direkt trafik.. men had vatt kul å veta vad lagen säger.
 
Sv: häst åka baklänges

Det kommer det väl inte att finnas - en bogbom som stöd om de åker baklänges i ett vanligt släp?
 
Sv: häst åka baklänges

Var står det att det inte är lagligt? Jag behöver en källa? Det här med bogstöd köper jag inte. Det kanske är bra och så men knappast ett "måste".

Som sagt, jag kör min ponny baklänges ibland. Eftersom jag har fattat att det mesta är "tolkningsfrågor" så får jag väga negativt mot positivt. Eller snarare negativt och mindre negativt.


Framlänges - ponnyn går över eller under bommen

Baklänges - ponnyn står stilla men är kanske lite extra utsatt (enligt er här på buke, inte enligt mig) för skada vid ev. möte med idiot på vägen (jag själv kör naturligtvis klanderfritt oavsett vilket håll ponnyn står i i i släpet)



Tillägg: Ingen av mina hästar står och "hänger på bommen" vid transport. De står på sina fötter
 
Sv: häst åka baklänges

Gör hon på samma sätt ifall ni har ett hösegel framför? När min förra häst var unghäst försökte han krypa under bommen ett par gånger. Jag köpte då ett hösegel från Umesläp som var så pass djupt närmast hästarna att det gick från bommen och en bra bit ner på hans framben. När han inte längre såg något "kryphål" under bommen och dessutom hade hö att sysselsätta sig med stod han hur bra som helst. i början hade jag alltid hö i seglet, men när han åkt ganska många gånger provade jag även utan hö, men med seglet kvar. Och då hade han uppenbarligen vant sig vid att "stå som man ska" för då gick även det utan problem!
 
Sv: häst åka baklänges

När hästarna transporteras i ett släpfordon avsett att kunna dras av en personbil, ska det, när hästarna är placerade i fordonets färdriktning, framför hästarna finnas ett stöd i boghöjd minst 0,6 m från väggen. Då en bom används ska den vara fäst så att den snabbt kan avlägsnas vid en olycka eller liknande
----
http://www.jordbruksverket.se/download/18.7caa00cc126738ac4e8800012169/2010-002.pdf

Det finns också en tolkning av texten som lyder:
---
När hästen är placerad i fordonets längdriktning ska det framför hästen finnas en stödbom i boghöjd minst 0,6 meter från frontväggen
---
 
Sv: häst åka baklänges

ja hon e coollugn när hon åker lös med..men vill ju kunna ha med en häst till sen.. sen e d eju så att vi ej kommer åka land å rike runt utan till ridklubben i närheten å de e bara små v'gar utan direkt trafik.. men had vatt kul å veta vad lagen säger.

Jag har kört med två lösa också :p Funkat fint det med. Nu har dock mina vant sig vid att stå bundna. De kollar om de enkelt går att ta sig loss sen när det inte går skiter de i det.
 
Sv: häst åka baklänges

Gör hon på samma sätt ifall ni har ett hösegel framför? När min förra häst var unghäst försökte han krypa under bommen ett par gånger. Jag köpte då ett hösegel från Umesläp som var så pass djupt närmast hästarna att det gick från bommen och en bra bit ner på hans framben. När han inte längre såg något "kryphål" under bommen och dessutom hade hö att sysselsätta sig med stod han hur bra som helst. i början hade jag alltid hö i seglet, men när han åkt ganska många gånger provade jag även utan hö, men med seglet kvar. Och då hade han uppenbarligen vant sig vid att "stå som man ska" för då gick även det utan problem!

har provat med hösegel med å hö har alltid mina hästar.. men hösegel hjälpte inget
 
Sv: häst åka baklänges

Har du provat att packa med halmbalar så det inte går att krypa under bommen?

Och snälla, det heter kolugn och inte coollugn, mina ögon går sönder av så dålig svenska. :yuck:
 
Sv: häst åka baklänges

KL

Är det inte så att släp som är byggda för att hästen ska stå framlänges, heller inte är balanserade för att köra hästarna baklänges? Även om det är en stor tung boggie och en liten ponny borde vikten fördelas något fel/bakåt. Hästen har ju trots allt mest vikt på framdelen? Har för mig att jag läst om det tidigare.
 
Sv: häst åka baklänges

Nja, det spelar ju inte så stor roll om man har dubbelaxlat släp.

Har man däremot enkelaxlat kan det nog upplevas som obehagligt att ha så pass mycket vikt bakom axeln. Bilen lär få nya (och oönskade) köregenskaper...
 
Sv: häst åka baklänges

ja jag har provat halm balar där fram problemet dåär att hon kraffsar å har sej i dom å lyckas alltid dra nerddom hur jag än binder dom =/

men ska köpa en föl vägg å seom man kan använda en sån då e dock frågan kan man ha den som bom ersättare till en ponny eller e de bara för föl?
för den skulle hindra henne att gå under i alla fall å hon kan ej flytta den..
 
Sv: häst åka baklänges

Det som kan hända är ju att. Om man mot förmodan gasar till eller något händer att hästen tappar balansen framåt och bryter nacken mot väggen alltså står de rätt så hänger de med huvudet över bommen nu står den ju med huvudet rätt in i väggen utan något som bromsar bogen först. Bara en tanke.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 171
Träning Bakgrundsinfo: Hästen är till salu och blir inriden nu. 6 år. Hästen står på ridskola. Jag har ett stort intresse för denna häst som är...
Svar
9
· Visningar
1 470
Senast: Mia_R
·
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
978
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 469
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp