Häst fick avlivas efter överdos av läkemedel – veterinär anmäls

Aha! Aldrig haft häst med fång så där har jag inte koll.
När jag var yngre fick man ju butta vid hälta osv, det sker väl inte längre.
Vet inte, där kanske metacam tagit över det är ju snällare mot magen om jag minns rätt. Min häst hade mest fång och kolik...
 
Det här låter ju definitivt som att det handlar om större hästanläggningar eller åtminstone hästägare med många hästar. Ingenting ovanligt i att sådana hästhållare (eller andra stora djurhållare) får ut storpack av läkemedel även om det tekniskt sett är ”fel” av veterinären. I de här fall brukar det röra sig om erfarna djurhållare som vet lämplig dosering och har haft långvarig kontakt kontakt med samma veterinär. Så visst kan man skylla på veterinären om tex felaktig dosering eller annat rekommenderats men i praktiken tycker jag det låter som djurhållarens ansvar då fenomenet i sig med föreskrivning av storpack där det inte finns ett namngivet djur på receptet inte är ett eget påhitt sas. Att det förekommer är dessutom i vissa fall enormt praktiskt så att det går att ha läkemedel hemma om man bor långt ifrån apotek, veterinär osv. Behovet av att kunna ta mer ansvar som djurägare utan annat än möjligtvis telefon/videokontakt med veterinär lär dessutom snarare öka i en nära framtid åtminstone.
 
Butta smakar förskräckligt, det brukar vara lättare att få i dem Metacam även om det kanske är mindre effektivt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 055
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Igår inträffade en transportolycka när en häst hamnade fel i släpet. Trots insatser från räddningstjänst och veterinär avlivades hästen...
Svar
0
· Visningar
61
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Efter flera års misstankar om att en kvinnas hästar vanvårdades, fick hon nyligen beskedet att hästarna skulle omhändertas. Men ägaren...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 348
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp