Häst går inte att hämta i hagen. *långt*

Så ni har ligghall tillgänglig? Varför inte låta henne stanna ute?

Kratsa hovar och visitera behöver man inte göra inomhus. Likaså äta kraftfoder, går lika bra i hagen.

När hovis ska komma låter det som att du redan har en fungerande plan.

Bara släpp det liksom, låt henne välja. Vill hon sova ute så får hon. Hon är ju redan pensionerad från ridning, varför ta in henne när momentet är så förgiftat?
Hon får mer än gärna sova ute om det hade varit problemet. Det gör hon också ibland när hon vägrat gå in. Men jag vill kunna visitera henne dagligen, lägga på och ta av täcke när det behövs och därför behöver jag kunna ta henne. Allt detta kan göras i hagen absolut men inte när hon är lös.
 
Hon får mer än gärna sova ute om det hade varit problemet. Det gör hon också ibland när hon vägrat gå in. Men jag vill kunna visitera henne dagligen, lägga på och ta av täcke när det behövs och därför behöver jag kunna ta henne. Allt detta kan göras i hagen absolut men inte när hon är lös.

Varför kan det inte göras när hon är lös?
 
Och det är ju långt från täckessäsong ännu. Låt henne vara i någon månad. Okulärt besikta kommer man långt på. Visitera fysiskt om hon låter dig.

Annars ge henne bara en gotteskål om dagen medans du ser över med ögonen om hon har skador.

Det gäller att komma tillbaka till "noll" istället för minus hundra när det gått såhär långt, sen börja jobba sig över till plus. Startknapp för påtagning av täcke tillexempel.
 
Varför kan det inte göras när hon är lös?
Nu har jag visserligen lite katastroftänk överlag men att lägga på/ta av täcke på en flyktbenägen häst som helt från det blå kan bestämma sig för att hon inte vill vara med längre känns som bäddat för katastrof.
Och det är ju långt från täckessäsong ännu. Låt henne vara i någon månad. Okulärt besikta kommer man långt på. Visitera fysiskt om hon låter dig.

Annars ge henne bara en gotteskål om dagen medans du ser över med ögonen om hon har skador.

Det gäller att komma tillbaka till "noll" istället för minus hundra när det gått såhär långt, sen börja jobba sig över till plus. Startknapp för påtagning av täcke tillexempel.
Jag har låtit henne vara i princip hela sommaren. Kliat och gett godis om hon kommit fram spontant. Bara krävt att hon ska komma in om det varit dags för hovslagaren. Nej hon behöver kanske inget täcke nu men till hösten behöver hon det.
Det går absolut att visitera henne genom att bara kolla. Upptäcker man däremot något som behöver åtgärdas så måste detta gå att göra. Det är då det blir problem. Går hon bara i hagen, är skadefri och det är strålande sol hade det inte varit något problem då hade hon bara kunnat gå där.
 
Nu har jag visserligen lite katastroftänk överlag men att lägga på/ta av täcke på en flyktbenägen häst som helt från det blå kan bestämma sig för att hon inte vill vara med längre känns som bäddat för katastrof.

Jag har låtit henne vara i princip hela sommaren. Kliat och gett godis om hon kommit fram spontant. Bara krävt att hon ska komma in om det varit dags för hovslagaren. Nej hon behöver kanske inget täcke nu men till hösten behöver hon det.
Det går absolut att visitera henne genom att bara kolla. Upptäcker man däremot något som behöver åtgärdas så måste detta gå att göra. Det är då det blir problem. Går hon bara i hagen, är skadefri och det är strålande sol hade det inte varit något problem då hade hon bara kunnat gå där.

Därav startknapp för täckes-påtagning. Det är betydligt lägre risk att dom flyr när dom själva sagt "varsågod". Men då gäller det också att man själv kan ta ett nej, att dom får lov att välja om dom vill ha täcket eller inte.

Men du är ju nu på en hyfsad plats för att börja med träningen inför att bli fasttagen.

Jag rekommenderar att du ringer ut en tränare som är specifikt duktig på hantering, gärna en utbildad etolog eller åtminstone någon som kan arbeta med R+. Har du ingen i närheten kanske det finns någon som kan göra filmsessioner.

Första fasen brukar vara att ge godis ur hand medans du håller i grimman, eller i bytta om det är för stort att äta ur hand medans andra håller grimman. Tålamod. Många många repetitioner.
 
Filosofin var väl inte att man skulle jaga utan mer att man bestämmde när hästen fick stanna. Typ det ska vara jobbigt att göra fel.

Ja jobbigt är bara förnamnet, är det sen iskallt och djup snö på backen vill man ge upp innan man ens börjat 🤦🏻‍♀️
Det stora stora problemet med den tekniken är att det krävs erfarenhet och skicklighet i att se när man ska sluta driva. Tanken med tekniken är att hästen själv ska avgöra när den vill komma till en och då ska man låta den komma till en. Det är enormt viktigt att backa av såfort hästen visar minsta lilla att den vill kommunicera med en. Ser man inte signalerna att hästen vill komma så kan mycket väl en dominant eller osäker häst slå tillbaka och faktiskt bli farlig i dom situationen och det kan mycket väl förstöra relationen totalt.

Det handlar inte om att det ska vara jobbigt att göra fel för metoden ska inte vara jobbig för hästen. Blir det ett träningspass av det så gör man fel.

Jag har låtit henne vara i princip hela sommaren. Kliat och gett godis om hon kommit fram spontant. Bara krävt att hon ska komma in om det varit dags för hovslagaren. Nej hon behöver kanske inget täcke nu men till hösten behöver hon det.
Det går absolut att visitera henne genom att bara kolla. Upptäcker man däremot något som behöver åtgärdas så måste detta gå att göra. Det är då det blir problem. Går hon bara i hagen, är skadefri och det är strålande sol hade det inte varit något problem då hade hon bara kunnat gå där.
Som sagt, hantera henne lös så mycket det går, visa att du litar på henne. Vad är det som gör att det inte går att åtgärda sår och liknande för att hon är lös? Täcket behöver du om det är väder för det inte ta av och på varje dag.

Är det så att hon skadar sig såpass att hon verkligen verkligen måste in i stallet så får man ta det då som det kommer. Det är trots allt inte ofta hästar behöver saker som måste åtgärdas i en stallgång.

Lita på henne lite, försök gå ifrån katastroftankarna och lita på att hon klarar av det du vill ha ut av henne. Går det fel så går det fel, det behöver inte bli en katastrof.
 
Senast ändrad:
Att jaga hästar känns helt lönlöst?
Hade en tjej i stallet förr som tränade efter någon viss filosofi att om hästen inte ville fångas skulle hon jaga iväg den, hon sprang och jagade bort sin häst i timmar.

Minns inte om hästen kom till slut men jösses vad det såg jobbigt ut.

Det kan vara ruskigt effektivt med rätt häst. Det är väl som med alla andra metoder att det inte passar alla hästar. Är hagen stor som tusan är effekten tämligen lönlös.
 
Det kan vara ruskigt effektivt med rätt häst. Det är väl som med alla andra metoder att det inte passar alla hästar. Är hagen stor som tusan är effekten tämligen lönlös.
Möjligt jag tyckte bara det såg onödigt ut ,varför inte skapa en god relation till hästen istället förknippa hantering(intag) med godis och mat brukar fungera bättre.
 
Jag har en godisrutin med min häst. En godis när jag kommer i hagen, en godis efter grimman är på, en godis när vi kommit ut ur hagen.

En godis när vi kommer tillbaka till hagen, ytterligare en godis när jag tagit av grimman. Sedan går vi våra separata vägar.

Hästen är väldigt godissugen av sig men iom att jag bara ger godis i hagen och enligt samma rutin så har han faktiskt inte börjat söka i fickorna inomhus. Känns bra typ att det sista han ser av mig är en godis. Det har också gjort att han inte har bråttom bort vid släpp utan står kvar och myser lite innan det är dags för godis 2 och sedan fri lek.
 
Möjligt jag tyckte bara det såg onödigt ut ,varför inte skapa en god relation till hästen istället förknippa hantering(intag) med godis och mat brukar fungera bättre.
Man kan aldrig riktigt bara muta sig till ett förtroende och bra relation, den får man genom bra och trygg hantering. Godis och mat kan man ju uppmuntra med i många situationer och förstärka saker och ting absolut, det är inte fel.
 
Man kan aldrig riktigt bara muta sig till ett förtroende och bra relation, den får man genom bra och trygg hantering. Godis och mat kan man ju uppmuntra med i många situationer och förstärka saker och ting absolut, det är inte fel.

Det är inte en "muta". Det är lön.

(Eller betingning, är ännu mer korrekt att säga. Godis = trevlig association. Det fungerar otroligt bra, enkelt sätt att "programmera" en hästhjärna.)
 
Jag ger min häst godis när han kommer fram i hagen, för att uppmuntra och befästa det beteendet. Han har gått från att vara en häst som går iväg när man ska hämta honom i hagen till att glatt komma knatandes. Jag ser det inte som en muta, utan som beröm. Eller lön som @skiesabove skrev.

Sen bygger det ju på att hästen tycker att allt som kommer efter själva hämtningen är kul också. Typ in, få nåt gott, göra något kul som motion, osv.
 
Man kan aldrig riktigt bara muta sig till ett förtroende och bra relation, den får man genom bra och trygg hantering. Godis och mat kan man ju uppmuntra med i många situationer och förstärka saker och ting absolut, det är inte fel.
Muta? Nej det är positiv förstärkning och att jag uppskattar att hästen vill hänga med :)
 
Det är inte en "muta". Det är lön.

(Eller betingning, är ännu mer korrekt att säga. Godis = trevlig association. Det fungerar otroligt bra, enkelt sätt att "programmera" en hästhjärna.)
Som jag skrev, en uppmuntran. Lön är lika med uppmuntran också. Muta är en annan sak.
 
Senast ändrad:
Muta? Nej det är positiv förstärkning och att jag uppskattar att hästen vill hänga med :)
Muta är en annan sak, muta är inte positiv förstärkning. Belöning är en positiv förstärkning som kan ges som godis eller annat som är positivt för hästen.
 
Muta? Nej det är positiv förstärkning och att jag uppskattar att hästen vill hänga med :)
Jag pratar om att bygga en bra grund för förtroendet och förhållandet, positiv förstärkning ger man när hästen gör det man vill och man sedan uppmuntrar den med godis eller vad som nu fungerar för individen.

En stor risk om man mutar hästen till en med godis för att den inte vill komma till en annars är att hästen riskerar att sluta komma till en eller låter sig fångas om man slutar ha något gott med sig. Att däremot uppmuntra beteendet när hästen kommer till en själv är en annan sak, då förstärker man det beteendet och beteendet blir en positiv grej för hästen som sedan fortsätter vara en positiv känsla för hästen även om man inte har godis med sig alltid.

Godiset i sej självt skapar inte per automatik ett förtroende, förtroende och trygghet kommer genom bra och trygg hantering som hästen kan lita på.

Jag pratar om hästar som inte kommer av sej själva, som inte verkar vilja ha med ägaren direkt att göra. Då löser sig inte problemen genom att man lockar in dom med mat. Däremot uppmuntra beteendet man vill sedan med mat, det är inget fel.
 
Senast ändrad:
Jag pratar om att bygga en bra grund för förtroendet och förhållandet, positiv förstärkning ger man när hästen gör det man vill och man sedan uppmuntrar den med godis eller vad som nu fungerar för individen.

En stor risk om man mutar hästen till en med godis för att den inte vill komma till en annars är att hästen riskerar att sluta komma till en eller låter sig fångas om man slutar ha något gott med sig. Att däremot uppmuntra beteendet när hästen kommer till en själv är en annan sak, då förstärker man det beteendet och beteendet blir en positiv grej för hästen.

Godiset i sej självt skapar inte per automatik ett förtroende, förtroende och trygghet kommer genom bra och trygg hantering som hästen kan lita på.
Trams en häst slutar inte komma till sin ägare för den får godis 🙈
 
Jag pratar om att bygga en bra grund för förtroendet och förhållandet, positiv förstärkning ger man när hästen gör det man vill och man sedan uppmuntrar den med godis eller vad som nu fungerar för individen.

En stor risk om man mutar hästen till en med godis för att den inte vill komma till en annars är att hästen riskerar att sluta komma till en eller låter sig fångas om man slutar ha något gott med sig. Att däremot uppmuntra beteendet när hästen kommer till en själv är en annan sak, då förstärker man det beteendet och beteendet blir en positiv grej för hästen.

Godiset i sej självt skapar inte per automatik ett förtroende, förtroende och trygghet kommer genom bra och trygg hantering som hästen kan lita på.
Jag ger inte alltid mina djur godis men dom vet att dom får ofta men nog lyder som även utan godis 🙈
Du är en sån där typisk människa som jag tycker har en konstig syn på djur och krånglar till saker som inte är ett dugg avancerade.
 
Trams en häst slutar inte komma till sin ägare för den får godis 🙈
Jo, om man mutar en osäker häst som helst inte vill umgås med en att komma för att den ser att man har godis den vill ha, då är risken stor att den när man inte har med sig godis slutar att låta sig fångas igen. Det säger ju sej självt att relationen inte blivit som den blivit pga att hästen inte fått nog med godis när man gått in i hagen. När relationen blivit som den blivit i tex Ts fall så lagar man inte den relationen genom godis. Isåfall skulle för övrigt inte Ts haft problemen då ju hästen får mat när den kommer.
Jag ger inte alltid mina djur godis men dom vet att dom får ofta men nog lyder som även utan godis 🙈
Du är en sån där typisk människa som jag tycker har en konstig syn på djur och krånglar till saker som inte är ett dugg avancerade.
Och nej, jag är inte "en sån person som krånglar till allt", jag är bara inte för att locka hästarna hit och dit och tro att det räcker sen för att man ska få en trygg och stabil grund med hästen. Det ligger mer i det än i godiset. Om inte annat borde du väl se själv i denna tråden att godis till en sådan häst inte gör att hästen per automatik får mer förtroende för en.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
786
Senast: Lutten
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 421
Senast: SiZo
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 380
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp