Häst mat svälla länge

Emilia090807

Trådstartare
Ska åka bort och då ska jag göra klart hästens mat (musli,lucerne) tänkte så de blir enklare för de som ska ge att jag blöt lägger det redan nu så slipper de stå och vänta i 15 min. Går det bra om det står blött lagt i typ 2-3 dagar?😅😅😅
 
Gör klart hinkarna innan du åker, utan vatten. Att hälla på vatten måste ändå hästvakten klara
 
Nej, det blir tyvärr dåligt. Det är dessutom rötmånad, så det går ännu snabbare nu.
Du kanske kan göra iordning alla hinkar, men häll bara vatten på den första (om det inte är alltför många timmar tills den ska ges), så får hästvakten blötlägga resten.
 
Jag glömde en hink en dag en gång, den jäste! Luktade fruktansvärt, så kan inte tänka mig att det skulle gå att ha färdigt ännu längre! Hästvakten får hälla på vatten.
 
Ska åka bort och då ska jag göra klart hästens mat (musli,lucerne) tänkte så de blir enklare för de som ska ge att jag blöt lägger det redan nu så slipper de stå och vänta i 15 min. Går det bra om det står blött lagt i typ 2-3 dagar?😅😅😅
Be dem fylla på vatten när de kommer, de kan väl göra något annat under tiden? 15 minuter är ju ingenting! Finns kokande vatten att tillgå går de ännu fortare (jag brukade ta med mig en termos till stallet när jag behövde) .
 
Ska åka bort och då ska jag göra klart hästens mat (musli,lucerne) tänkte så de blir enklare för de som ska ge att jag blöt lägger det redan nu så slipper de stå och vänta i 15 min. Går det bra om det står blött lagt i typ 2-3 dagar?😅😅😅
Som alla andra, nej!! Det går inte. Du kan lägga ihop det torrt så det bara är för hästvakten att blötlägga när denne kommer men 15 min är ingen lång tid att vänta. Ska dom inte typ visitera hästen eller ngt annat också?
 
Hörde följande historia för ngr år sedan ..
Ridskolans hästar började snubbla och bli ostadiga. Problemet kom och gick och blev värre mot slutet av veckan. Det blev etter värre när det var varmt ute! Mystisk sjukdom? Alla var förbryllade tills ngn kom
på att man lade hela veckans ranson av betfor i blöt på måndagen för att underlätta …
 
Nej så lång tid är aldrig okej och sommartid eller om fodret förvaras där det är så varmt att det håller normal rumstemperatur bör man inte blötlägga längre än nödvändigt. Fodret börja jäsa och din häst kan bli sjuk av det.
 
Hörde följande historia för ngr år sedan ..
Ridskolans hästar började snubbla och bli ostadiga. Problemet kom och gick och blev värre mot slutet av veckan. Det blev etter värre när det var varmt ute! Mystisk sjukdom? Alla var förbryllade tills ngn kom
på att man lade hela veckans ranson av betfor i blöt på måndagen för att underlätta …
Hur är det ens möjligt? Hade de gasmask när de fodrade? Det stinker ju vidrigt bara efter någon dag, efter en vecka så måste det vara vedervärdigt. Hur sjutton lyckades de få hästarna att äta skiten. Mina ratar ju den fuktiga lucernen som blivit kvar i krubban om de tas in innan den är bortstädad, den som ligger kvar sedan kvällen innan
 
Hur är det ens möjligt? Hade de gasmask när de fodrade? Det stinker ju vidrigt bara efter någon dag, efter en vecka så måste det vara vedervärdigt. Hur sjutton lyckades de få hästarna att äta skiten. Mina ratar ju den fuktiga lucernen som blivit kvar i krubban om de tas in innan den är bortstädad, den som ligger kvar sedan kvällen innan
Jag tänkte samma sak men sedan tänkte jag på hur många ridskolehästar det är som har lärt sig att slänga i sig för att det är enda chansen de har att äta. Att grannen står och hotar intill kan också göra sitt till. Hur människorna lyckas har nog med okunskap att göra. Alldeles för många har absolut noll koll på hur foder ska lukta och endel bryr sig inte. En fd kollega till mig tyckte att äsch, det kvittar väl, när hen struntade i att diska betforhinken emellan och jag protesterade. Jag tyckte att det luktade skunk men hen menade att hästarna inte bryr sig.... Detsamma ser man ju med vattenhinkar/kar både inne och ute. Endel diskar aldrig vare sig vattenkärlen eller krubborna trots att det självklart bör göras dagligen.
 
Hur är det ens möjligt? Hade de gasmask när de fodrade? Det stinker ju vidrigt bara efter någon dag, efter en vecka så måste det vara vedervärdigt. Hur sjutton lyckades de få hästarna att äta skiten. Mina ratar ju den fuktiga lucernen som blivit kvar i krubban om de tas in innan den är bortstädad, den som ligger kvar sedan kvällen innan
Det förtäljer inte historien. Den kan ju ha blivit överdriven eller till och med vara en vandringssägen med en sensmoral, dvs lägg inte foder i blöt längre än absolut nödvändigt!
Fyllehundar har vi ju hört talas om … men fyllehästar …Fast Emils gris blev ju full …
 
Det förtäljer inte historien. Den kan ju ha blivit överdriven eller till och med vara en vandringssägen med en sensmoral, dvs lägg inte foder i blöt längre än absolut nödvändigt!
Fyllehundar har vi ju hört talas om … men fyllehästar …Fast Emils gris blev ju full …
Varför inte. Blir väl rätt mycket fylleälgar varje år när de äter jästa äpplen. Fast det här bör bli mer än alkohol. Ofta blir det ju någon unken sötsyrlig lukt också som jag tar för bakterier
 
Varför inte. Blir väl rätt mycket fylleälgar varje år när de äter jästa äpplen. Fast det här bör bli mer än alkohol. Ofta blir det ju någon unken sötsyrlig lukt också som jag tar för bakterier
Om historien är sann så var det väl precis vad som hände. Jag har haft problem med hästar som åt fallfrukt ( äpplen) men de fick gaskolik …
 
Det är absolut inte okej om hinkarna ska stå framme i "rumstemperatur"/utetemperatur. Möjligen skulle det kaaaaanske funka om de stod i kylskåp? Har aldrig testat det dock, så jag vet inte hur länge det håller sig fräscht i kylen. Jag förstår dock inte hur det kan vara ett problem att vänta 15 min, ska inte hästen visiteras eller vatten fyllas? Mina hästvakter har satt maten i blöt, sedan kollat över hästen, diskat och fyllt vattentunnor, flugsprayat och ev bytt täcke/flugluva och till sist gett maten. Då går det lätt 15 min.
 
Det är absolut inte okej om hinkarna ska stå framme i "rumstemperatur"/utetemperatur. Möjligen skulle det kaaaaanske funka om de stod i kylskåp? Har aldrig testat det dock, så jag vet inte hur länge det håller sig fräscht i kylen. Jag förstår dock inte hur det kan vara ett problem att vänta 15 min, ska inte hästen visiteras eller vatten fyllas? Mina hästvakter har satt maten i blöt, sedan kollat över hästen, diskat och fyllt vattentunnor, flugsprayat och ev bytt täcke/flugluva och till sist gett maten. Då går det lätt 15 min.
I 8 plusgrader står sig uppblött foder, i det här fallet uppblött betfor och soja, i 16 timmar utan problem men inte i två dygn enligt de helt empiriska studier jag har gjort.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 152
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
866
Senast: Roheryn
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 120
Senast: Twihard
·
Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
1 308

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp