häst med kissingspines- hur göra???

Sv: häst med kissingspines- hur göra???

av vilken anleding får de egentlligen detta?
alltså hur ska man göra för att förebygga?
är det felaktiga sadlar som trycker på tornutskotten/ett kraftig komprission av ryggraden tex vid hoppning eller vad beror det på? medfött näraliggande tornutskott kanske? och är det mer vanligt på vissa speciella raser?
jag har tex aldrig hört talas om det på islandshäst men det har säkert förekommit?

Enligt vet så har min häst troliogtvis fötts med detta, väldigt vanligt hos fullblod tydligen (min var fullblod) Sen har det blivit värre av felaktig ridning.
Dom tror att det kan vara ärftligt, men är inte säkra på det. Men har konstaterat att vissa sto med KS har nedärvt detta till sina avkommer.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Jag vill bara säga att jag under alla mina år med fullblodshästar inte träffat på det bland någon, nu vet jag en där man ev misstänker det, men det är den allra första jag ens känner till.

(Däremot vet jag flera halvblodshästar som fått den diagnosen under åren, så det där att det är "väldigt vanligt" bland fullblod tycker jag inte stämmer alls. )

Däremot tror jag det ibland kan vara en logisk följd:crazy: när folk köper fullblod från banan och direkt börjar rida som om de vore färdiga ridhästar och inte inser att de måste ta det från grunden pga hästarna är vana vid helt annan ridning och belastning som galopphästar än som ridhästar:(

Man lägger på tyngre sadel och ibland betydligt större ryttare som sitter och harvar dressyr nersuttet efter bara ett par veckor:crazy: Vad kan det bli?:(
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Fast fullblod är klart överrepresenterade med röntgenförändringar, dvs intilliggande/överridande tornutskott etc. Majoriteten har det.

Däremot är det ju inte nödvändigtvis så att röntgenfynd = problem. Dvs att majoriteten av fbl har förändringarna innebär att majoriteten av fbl har problem.

Dock är de försäkringststatistiskt sett överrepresenterade för besvär med. Observera ska man då att förs.statistiken baserar sig på 'ridhästfullblod' (finns ingen förs för aktiva galoppörer som täcker ks och alltså syns det inte i statistiken om en dito får problem).

Min egen teori är att de får problem som ridhästar beror på flera faktorer:

Den genetiska predispositionen

i kombination med

att många fullblod har lätt för att bli spänd, och många är bra på att trots att de går i låst, spänd form se flashiga ut

i kombination med de teorier flash förde fram, träningsomställningen från galoppen, tunn överlinje många gånger (alla kan helt sonika inte fodra ett fbl, och för många är rädda för att fodra ordentligt för det finns turbo redan innan och de tror felaktigt att ordentlig foderstat ger än mer turbo)

Sen har jag ibland funderat på om inte löpträningen, även om den startar tidigt etc, ur KSperspektiv är utomrdentlig. Lätt sadel, lätt ryttare, tidig träning ja, men fbl jobbad oftast på hyfsat 'rakt' spår (även om en löpbana är runt i någon form är det inte som ett ridhus/ridbana), det är lätt sits och lätt sits för hela slanten, ryggen fri. Och så är det mycket (men inte enbart) galopp. Galopp är mkt bättre för en KS-häst än trav. Galoppisarna skrittas oftare en timme i walker än en timme under ryttare. Och de värms upp noga.

Vilket skulle kunna göra att en KShäst i galoppträning är symptomfri, men i ridträning, även med korrekt ridning, utrustning etc, får problem. Just för att 'vanlig ridning' hur man än vänder på det ÄR sämre än 'galoppridning'.

Men fullblod är överrepresenterade dels genetiskt, men också försäkringsmässigt. Frågan som är mest intressant tycker jag dock är - HUR många av dem skulle vara symptomfria och besvärsfria med 'rätt ridning och skötsel'? Ganska många skulle jag tro. (Gäller givetvis andra raser med)
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Precis vad vet sa till mig oxå.
Att många fullblod föds med förändring i ryggen, men som inte påverkar dom på banan eller i lättare ridning.

Dock är mitt ett undantag, aldrig gått på banan pga av väldigt svårhanterad. Och vet sa att han aldrig sett så mycke föränringar i en rygg under sina 10år som vet. Även kolegorna blev förbluffade över att min ängel inte reagerat mer på ridningen, så allvarligt var det. Speciellt under sadellaget där ett tornutskott låg vid sidan av ett annat.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

De behöver inte nödvändigtvis födas med den. Däremot föds de ofta med tätare mellan tornutskotten än 'normhästen'. Och har alltså lättare att under sitt 'arbetsverksamma' liv FÅ förändringar.

Finns säkert de som föds med överridande tornutskott, men de skulle jag faktiskt tro är få. Däremot födas med predisposition för KS - dvs tätt mellan tornutskotten t ex.

Araber är en annan ras som är predisponerade.

SOm sagt, numera börjar man (och frågan är om inte modern sporthästavel med mer kortryggade individer än tidigare har bidragit) se förändringar på tornutskotten som en 'arbetssjukdom' hos ridhästar. Dvs det är större risk att de - oavsett ras etc - SKA få förändringar än att de inte får det. Just för att exteriör osv predisponerar.

En häst med predisposition för KS; t ex genom tätt mellan tornutskotten från födseln behöver INTE få KS, men risken är större än för en med mer 'normalt' avstånd.

Men som sagt, jag tror få föds med pålagringar/överridande tornutskott etc. Däremot tätt mellan osv. I sådana fall som din t ex, så är det ju mer troligt att den är född med 'defekt rygg' dock, och inte bara en predisposition. Beklagar hursom.

ANg inte reagerar - så faktiskt, alla fördomar om pipiga, känsliga fbl till trots - ofta är de alldeles för snälla och tåliga för sitt eget bästa. Och när de väl säger till, misstas de alltför ofta som 'fullblodsnerv'. Fullblodet som taktar med huvudet i vädret och slår med huvudet tänker folk alldeles för ofta 'het, stissig, fullblodstyp' istället för 'smärta' om =/ (Ingen kritik alls mot dig).
 
Senast ändrad:
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Glömde - äta ur höhäck/hönät/annat högt satt kan vara bidragande till KS och bör undvikas både om man vill förebygga och lindra. Där är ju galoppstallarna inte så KS-vänliga iofs.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Men det kan ju finnas mycket man inte vet för att det inte förorsakar problem......det är när det är problem som räknas. Det är då man kollar hästen. Om tornutskotten ligger nära på en häst har ju ingen betydelse så länge hästen inte har ont. F ö lär man inte ens veta det.

Dem jag pratar om är alla ridhästridna - också, elller enbart, ingen enbart galoppridning på bana.

Fullblodsträningen, den rent klassiska till galopphäst är inte alls optimal ur detta perspektiv det finns det visst t o m någon uppsats om.

De rider inte i nån som helst form, många från början småtjejer och killar utan mycket uppfattning om form och som rider med hög nacke och nån slags räddningssitsar för att inte åka av. De blir kvar i galoppstallen och lär sej aldrig rida ordentligt dvs utom att galoppera.... Så nej, inte bra alls, snarare en orsak till problem. Tror den där uppsatsen kom fram till att dressyrridning någon dag i veckan vore optimalt men det kan de flesta av arbetsryttarna knappt stava till:crazy:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Precis vad vet sa till mig oxå.
Att många fullblod föds med förändring i ryggen, men som inte påverkar dom på banan eller i lättare ridning.

OCh det är inte sant. Se mitt svar till alex.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

OCh det är inte sant. Se mitt svar till alex.

jag skrev bara vad vet sa till mig. Och med föränringar menar jag inte KS utan det kan även vara tex mindre mellanrum mellan tornutskotten som kan leda till KS senare i livet. Men det måste inte.

Min vet bör veta en del om detta då han jobbat med galopphätar under många år.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Men det kan ju finnas mycket man inte vet för att det inte förorsakar problem......det är när det är problem som räknas. Det är då man kollar hästen. Om tornutskotten ligger nära på en häst har ju ingen betydelse så länge hästen inte har ont. F ö lär man inte ens veta det.

Det är ju det det gjort studier på, att majoriteten av fbl (och numera majoriteten av alla ridhästar sammantaget) HAR röntgenförändringar i ryggen. Där fullbloden och vissa andra raser har det i högre grad än andra och i högre grad än totalpopulationen. Men att en minoritet har problem.

Ska se om jag kan leta rätt på studien, måste iväg till jobbet snart dock, men sen. Där var det just på fbl, och man röntgade 'alla', dvs oavsett ryggproblem eller ej. Och insåg dels att fbl är överrepresenterade för förändringar, och har genetisk predisposition för förändringar. Och även då också insåg att man INTE kan ställa diagnos bara på förändringar, för förändringar är såpass vanligt, och innebär inte problem.

F-bolagsstatistiken däremot visar andel med PROBLEM. Och även där är fbl överrepresenterade jmf med totalen. Dock är ju det bara ridhästförsäkrade, där både rena ridhästfbl som är avlade för ratt bli ridhästar, och de löpavlade, de som gått på banan innan etc är med. Enda de har gemensamt är ras och att de någon gång under livet blivit 'vanliga ridhästar' och försäkrats som sådana.
Dem jag pratar om är alla ridhästridna - också, elller enbart, ingen enbart galoppridning på bana.

Fullblodsträningen, den rent klassiska till galopphäst är inte alls optimal ur detta perspektiv det finns det visst t o m någon uppsats om.

Hittar du den uppsatsen är jag jätteintresserad =) Som sagt det där är bara mina egna funderingar, och baserar på det lilla jag sätt. SOm inte är likt det du beskriver btw. Jag har ju bara sett en otroligt liten minoritet dock, och kan ha haft tur. Men studien vore jätteintressant.

ALl form av arbete soms ker i rätt form och bygger upp hästen är ju bra, liksom omväxling, så fullt logiskt i mina öron om studien komf ram till att 1 dags 'dressyrridning' skulle vara till gagn.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

jag skrev bara vad vet sa till mig. Och med föränringar menar jag inte KS utan det kan även vara tex mindre mellanrum mellan tornutskotten som kan leda till KS senare i livet. Men det måste inte.

Min vet bör veta en del om detta då han jobbat med galopphätar under många år.

Då är jag helt med och uttalandet är rätt. Dock vill jag inte kalla tätare mellan tornutskotten som normalt som förändring. Utan predisposition/exteriör som ökar risken.

Men slänger man in 'allt' inom förändringar, ja då 'föds de' ofta med det.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Då är jag helt med och uttalandet är rätt. Dock vill jag inte kalla tätare mellan tornutskotten som normalt som förändring. Utan predisposition/exteriör som ökar risken.

Men slänger man in 'allt' inom förändringar, ja då 'föds de' ofta med det.

Det har du så rätt i. Felskrivet av mig, men vi menade samma sak.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Jag hade den sparad i datorn men det var före kraschen förra året:crazy: Så nu får jag söka igen. Minns inte mer än att det var rätt få som var intervjuade bla, (tränare) men att slutsatsen blev denna.

Ang ryttarna så är det faktiskt sant att många inte kan stava till dressyr, många har inte ens hört talas om att rida i form eller är inte det minsta intresserade. Jag vet tyvärr att det dessutom inte är helt lätt att hitta riktigt duktiga arbetsryttare, dom kan sitta kvar i galopp, men thats it....Kröka på nacken vet man är fint men vadå form:confused:

Ja ja, det är inte denna diskussion kanske men på sätt och vis, faktiskt.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Jag har haft två hästar med överridande/intilliggande tornutskott, mor och dotter, båda har jag tyvärr fått ta bort.

Viktigt är att ta reda på om problemen som nu uppstått med din häst är direkt en reaktion av KS eller av något annat.
Därav är en vidare undersökning av högsta värde, att gå vidare och lokalisera var smärtan faktiskt kommer ifrån. Är det från KS eller från muskler, ligament eller annat. Just hur prognos, behandling och rehabilitering och träningsupplägg ser ut är ganska avgörande för detta. Men i första skedet så gjorde nog egentligen din vet. rätt för en sekundär hälta och inflammationer i kroppen, uppkommen av detta måste ju också behandlas för att man ska komma åt grundproblemet, annars så kommer den ju visa smärta oavsett.

Du har fått många goda råd från övriga andra om det dagliga arbetet och jag kan bara hålla med där tror jag!

Har du märkt av andra förändringar på din häst? Rent beteendemässigt?
Jag har hörttalas om hästar som har KS som fungerar, men ärligt talat så har jag faktiskt inte hörttalas om hästar som har fått problem av KS som senare har lyckats komma tillbaka igen och fungera som tidigare... tyvärr, verkligen.

Lycka till med din häst!
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

*kl* Alexandra_w har gett dej mkt bra info tycker jag :bow:

jag har själv en fd galoppör. Har inte misstänkt ks på honom då han funkat och arbetat bra med ryggen. Men förra våren började han bråka med galoppen. Märkte att han var väldigt öm i ländrygg på höger sida. Åkte till veterinär som skulle behandla med akupunktur. Frågade om KS men hon trodde inte på det då han inte reagerar alls när man trycker på tornutskotten utan endast lokalt ländrygg. Min fick antiinflammatoriskt och skulle hållas igång igenom tömkörning. Jag skulle absolut inte sitta på honom när han hade ont men inte ställa av honom.

Efter andra omständigheter så blev det röntgen efter ngr månader och det visade sig att han har kraftiga KS.
Det jag märkt för att få dem att funka är som Alexandra redan sagt:
*Håll dem varma om ryggen!
*Ställ inte av dem! Vila är döden (min är under igångsättning nu igen efter en nedrans ögonskada) De måste ha mkt ryggmuskler för att fungera.
*Nogrann upp- och avvärmning
*Mkt tömkörning dvs sitt ej på dem varje dag (min tömkörs, longeras, löslongeras eller promeneras med varannan till var tredje dag)
*Stretching
*Kiropraktik! Min kiropraktor har gjort undervärk med hästen :bow:
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Mina hästar reagerade aldrig inledningsvis med ömhet i ryggen utan det var andra problem just som TS också stött på med sin. "Tappade" bakben vid ridning rakt fram, språngkurvan och form vid hoppning som förändrats, sakta men säkert en allmän ovillighet/osäkerhet vid hoppningen och tilltagande balanssvårigheter.

Ömheten i ryggen kom på mina oftast inte förrän efter de fått vila/gå ner i arbete efter någon annan sekundär skada/hälta.
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

jahopp, nu var det dags att skriva lite igen.....

eftersom många pratat om kissingspines hos fullblod vill jag bara påpeka att min häst är en korsning halvblod- connemara/arab och är 165 cm i mkh och VÄLDIGT krov!

nu har jag ridit honom några gånger men känner att jag inte kan göra det längre... han bara springer o springer när jag rider, fast jag har pessoabett o rider med andra ringen så får jag nästan inte stopp på honom, han blir svettig o typ galen efter bara några hundra meter och när han står still har han så ont att han bara står och skakar :'((((. därför har jag inte velat rida honom så mkt eftersom han har så pass ont (vet att han måste behålla musklerna i ryggen)

buttan svarar han inte heller på utan har fortfarande ont.... o det ser man tydligt om man trycker på ryggen..

så nu har jag funderat mkt på att ta bort honom, det är ju som många säger- det är ju bara för min skull jag vill ha honom kvar... och jag står knappt ut med att se honom lida längre.

så min fråga är: tycker ni att jag gör rätt om jag tar bort honom och låter honom sluta lida?
eller ska jag göra en chansning på att det växer ihop o han slutar ha ont men blir stel o bara kan ridas i skogen?

mvh emma
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

jahopp, nu var det dags att skriva lite igen.....

eftersom många pratat om kissingspines hos fullblod vill jag bara påpeka att min häst är en korsning halvblod- connemara/arab och är 165 cm i mkh och VÄLDIGT krov!

nu har jag ridit honom några gånger men känner att jag inte kan göra det längre... han bara springer o springer när jag rider, fast jag har pessoabett o rider med andra ringen så får jag nästan inte stopp på honom, han blir svettig o typ galen efter bara några hundra meter och när han står still har han så ont att han bara står och skakar :'((((. därför har jag inte velat rida honom så mkt eftersom han har så pass ont (vet att han måste behålla musklerna i ryggen)

buttan svarar han inte heller på utan har fortfarande ont.... o det ser man tydligt om man trycker på ryggen..

så nu har jag funderat mkt på att ta bort honom, det är ju som många säger- det är ju bara för min skull jag vill ha honom kvar... och jag står knappt ut med att se honom lida längre.

så min fråga är: tycker ni att jag gör rätt om jag tar bort honom och låter honom sluta lida?
eller ska jag göra en chansning på att det växer ihop o han slutar ha ont men blir stel o bara kan ridas i skogen?

mvh emma


Stod inför samma val och tvekade inte en sekund.
Tycker det är vår skyldighet som hästägare att gör det som är bäst för hästen. Har den ont låt den somna in. En död häst har inte ont.

Och om du nu visste innan att hästen har onti ryggen, varför hoppad du upp och red den?? Det kallar jag nästan djurplågeri........
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Och om du nu visste innan att hästen har onti ryggen, varför hoppad du upp och red den?? Det kallar jag nästan djurplågeri
--------------------------------------------------------

det beror på att ALLA jag har pratat med har sagt att jag ska rida för att ha en chans att kunna behålla ryggmusklerna! och e du så jävla dum att du kallar mig för djurplågare när du fasen inte vet varför ja red så då ska du tamefan va tyst!!!

(ursäkta alla svordommar, men vissa människor tål jag INTE)
 
Sv: häst med kissingspines- hur göra???

Förlåt mig men:

Hur egoistiskt utlåtande är inte det?! :eek:

Tänk om hästen har ont när han bara går i hagen då? Hur kan du veta att han INTE har det?
Det vore ju inte vidare snällt att ha kvar honom "bara" för att han är din bäste vän. Man vill ju inte önska sina vänner smärta....:crazy:

Jag säger som andra, är det värt smärtan hästen får gå igenom? Kanske det vore snällare att låta honom sluta sina dagar? :(

Förlåt om det här låter hårt, men det är min åsikt....

Men om hästen inte visar något obehag av att gå i en hage och ha det bra ska man då avliva för att man vill gardera sig? Ska man avliva alla hästar som inte går igenom ett böjprov för man kan ju aldrig gardera sig att de inte har ont...

Jag tycker TS gör helt rätt varför avliva en vän om han inte far illa av att gå i en hage. Många vill påstår att hästar minsann måste arbeta för att må bra men en häst kan SJÄLV arbeta i en hage tillsammans med sin flock och må bra... dvs den gör det arbete den är född till att göra inte bli riden av människor som oftast är de som förstör dem genom sin ridning.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
382
Hästvård Hej, Vår häst har brutit tornutskotten i manken. Det är 5 st tornutskott som är brutna och då det inte fanns några sår och...
Svar
5
· Visningar
1 537
Senast: Allis
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
411
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 236
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Engelsk grammatik
  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp