Häst brutna tornutskott

Allis

Trådstartare
Hej,

Vår häst har brutit tornutskotten i manken. Det är 5 st tornutskott som är brutna och då det inte fanns några sår och veterinärerna bedömde att manken skulle växa ihop igen opererade man inte. Alla veterinärer säger att det är en god prognos på brutna tornutskott. Vår häst får medicinsk laser 3 gånger i veckan som enligt veterinären ska påskynda läkningen samt öka chanserna till god läkning.

Har någon mer varit med om häst som brutit tornutskotten i manken och hur gick det för er? Kom er häst isåfall fullt tillbaka?

Vi ska tillbaka och röntga igen om 2 månader och allt därefter hänger på hur bra det läkt ihop och att ingenting mer dyker upp på den röntgen som man inte sett på första röntgen direkt efter traumat.
 
Vet minst en men kan tro att det är många hästar som gjort detta.
Den hästen jag tänker på tävlade upp till 140 efter skadan.
Sen är det ju självklart så att det är individuellt men jodå "solskenshistorier" finns.
 
En kompis häst bröt flera tornutskott i manken som unghäst. Kommer inte ihåg hur lång konvalescens det var men hästen kom tillbaka helt och tävlade på rätt hög nivå sen. Det enda ”problemet” var att man fick vara lite vaksam på sadelns passform eftersom mannen blev lite knölig…
 
Tack för era svar. Det känns skönt att veta att många fortsatt vara ridbara och också tävlat även efter en sådan skada. Vår häst är 16 år, så känns lite sämre läge än att det händer när de är unga. Skulle även vilja höra lite kring hur lång återhämtningen var, är ju såklart individuellt men bara för att höra om lite olika scenarion.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
13 747
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 044
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 152
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och...
2
Svar
29
· Visningar
6 358
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Jag gpr sönder
  • Burkfisk

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp