Häst med vridet ben.... Ni med stora hästar.... frågor, frågor...

Sofffi

Trådstartare
Ny på forumet så vet inte om jag lägger in detta på rätt ställe, men om inte så får admin flytta :)

Jag sitter nu med mitt livs beslut... nästan iallafall, känns det som.... och jag måste bestämma mig rätt snart....
Söker en ny häst då vår nuvarande kommer att bli ensam. I måndags ringde en bekant och bjöd ut en till mig som hennes en bekant just nu har. Jag var och tittade på den i tisdags, jättefin, snäll och lugn, nyfiken och sällskapssjuk så det bara smällde om det, och STOR (175+) jättebra hoppsläkte, 7 år gammal (eller var det 6 år...??)
MEN, den har en medfödd defekt... Dess ena ben (fram), från knät och nedåt, är vridet lite inåt. Detta gör att den inte klarar av hårdare ansträngning. Lättare ridning, typ hobbyridning, går bra, men ingen hoppning/träning/tävling. Det klarar benet inte av. Ok, jag är inte intresserad av tävling, inte av hoppning och inte heller av någon tuff träning, men, jag funderar på vad det där benet eventuellt kan innebära i framtiden för hästen, och, självklart, för min plånbok :angel: Någon här inne som har liknande/kommit i kontakt med liknande defekt och kan berätta? Eller någon som kan det här med exteriören på en häst bra?

Sen till min andra undran. Ni med stora hästar.... hur gör ni? Alltså rent så där allmänt med hantering och liknande. Jag har aldrig haft en häst över 160cm, just nu har jag en som är 150cm, och jag känner mig lite "bortkommen" när det gäller dessa stora hästar.... (är själv ca 50kg och 160cm lång :meh:) Får min lilla pålle något spel, t.ex. när jag leder, så klarar jag av att hålla honom till en viss grad, men om en sån där bjässe får ett spel så kommer jag ju att flyga iväg som en trasa i andra änden av grimskaftet :o :rofl: Liksom, hur gör ni med hantering och liknande av dessa enorma hästar. Är det bara att knata på som vanligt, som med vilken annan liten häst som helst, eller är det något speciellt man måste ha i åtanke med dessa stora hästar?

På grund av den här defekten, och på grund av att ägaren har fått bra referenser om mitt hästägande/skötande, samt att vi har en gemensam bekant som också gått i godo för mig, så ägaren vet att hästen får ett bra hem, så får jag köpa den väldigt billigt om jag vill ha den. Jag måste bestämma mig i nästa vecka, eftersom min häst då blir ensam, och jag har inte hittat någon annan som har varit så där "wow, den ska jag ha!". Denna är den mest intressant hittills.... Vad tycker ni?
 
En fråga, är det veterinären som sagt att hästen inte håller? Hur mycket är benet vinklat? Och om det är veterinären som sagt det, borde inte den även lämnat information om vad det innebär?

Stora hästar ska vara lika lätthanterade som små. Vi har ändå ingen chans om det kommer till en fysisk kamp så man gör bäst i att komma överens och lära sig läsa av hästens tidiga signaler (alltså signalerna INNAN du dras med av hästen).
 
Ny på forumet så vet inte om jag lägger in detta på rätt ställe, men om inte så får admin flytta :)

Jag sitter nu med mitt livs beslut... nästan iallafall, känns det som.... och jag måste bestämma mig rätt snart....
Söker en ny häst då vår nuvarande kommer att bli ensam. I måndags ringde en bekant och bjöd ut en till mig som hennes en bekant just nu har. Jag var och tittade på den i tisdags, jättefin, snäll och lugn, nyfiken och sällskapssjuk så det bara smällde om det, och STOR (175+) jättebra hoppsläkte, 7 år gammal (eller var det 6 år...??)
MEN, den har en medfödd defekt... Dess ena ben (fram), från knät och nedåt, är vridet lite inåt. Detta gör att den inte klarar av hårdare ansträngning. Lättare ridning, typ hobbyridning, går bra, men ingen hoppning/träning/tävling. Det klarar benet inte av. Ok, jag är inte intresserad av tävling, inte av hoppning och inte heller av någon tuff träning, men, jag funderar på vad det där benet eventuellt kan innebära i framtiden för hästen, och, självklart, för min plånbok :angel: Någon här inne som har liknande/kommit i kontakt med liknande defekt och kan berätta? Eller någon som kan det här med exteriören på en häst bra?

Sen till min andra undran. Ni med stora hästar.... hur gör ni? Alltså rent så där allmänt med hantering och liknande. Jag har aldrig haft en häst över 160cm, just nu har jag en som är 150cm, och jag känner mig lite "bortkommen" när det gäller dessa stora hästar.... (är själv ca 50kg och 160cm lång :meh:) Får min lilla pålle något spel, t.ex. när jag leder, så klarar jag av att hålla honom till en viss grad, men om en sån där bjässe får ett spel så kommer jag ju att flyga iväg som en trasa i andra änden av grimskaftet :o :rofl: Liksom, hur gör ni med hantering och liknande av dessa enorma hästar. Är det bara att knata på som vanligt, som med vilken annan liten häst som helst, eller är det något speciellt man måste ha i åtanke med dessa stora hästar?

På grund av den här defekten, och på grund av att ägaren har fått bra referenser om mitt hästägande/skötande, samt att vi har en gemensam bekant som också gått i godo för mig, så ägaren vet att hästen får ett bra hem, så får jag köpa den väldigt billigt om jag vill ha den. Jag måste bestämma mig i nästa vecka, eftersom min häst då blir ensam, och jag har inte hittat någon annan som har varit så där "wow, den ska jag ha!". Denna är den mest intressant hittills.... Vad tycker ni?

Har hästen en försäkring utan reservationer som du kan ta över? Hur mycket är den riden och har den haft några skador eller krämpor i sitt liv?
Jag hade en häst för många år sedan som hade exteriören mot sig, parallell förskjuten bägge fram, inåt tåad, byggd i nerförs backe och tung. Den hästen fick återkommande hovledsinflammationer även vid lättare ridning. Jag hade tänkt mig för och inte tagit något förhastat beslut om jag varit i din situation. Det finns så många hästar till salu så det är dumt att köpa en som har oddsen emot sig, tyvärr gäller det att tänka realistiskt för det kan bli dyrt både för plånbok och känslomässigt.
 
Ny på forumet så vet inte om jag lägger in detta på rätt ställe, men om inte så får admin flytta :)

Jag sitter nu med mitt livs beslut... nästan iallafall, känns det som.... och jag måste bestämma mig rätt snart....
Söker en ny häst då vår nuvarande kommer att bli ensam. I måndags ringde en bekant och bjöd ut en till mig som hennes en bekant just nu har. Jag var och tittade på den i tisdags, jättefin, snäll och lugn, nyfiken och sällskapssjuk så det bara smällde om det, och STOR (175+) jättebra hoppsläkte, 7 år gammal (eller var det 6 år...??)
MEN, den har en medfödd defekt... Dess ena ben (fram), från knät och nedåt, är vridet lite inåt. Detta gör att den inte klarar av hårdare ansträngning. Lättare ridning, typ hobbyridning, går bra, men ingen hoppning/träning/tävling. Det klarar benet inte av. Ok, jag är inte intresserad av tävling, inte av hoppning och inte heller av någon tuff träning, men, jag funderar på vad det där benet eventuellt kan innebära i framtiden för hästen, och, självklart, för min plånbok :angel: Någon här inne som har liknande/kommit i kontakt med liknande defekt och kan berätta? Eller någon som kan det här med exteriören på en häst bra?

Sen till min andra undran. Ni med stora hästar.... hur gör ni? Alltså rent så där allmänt med hantering och liknande. Jag har aldrig haft en häst över 160cm, just nu har jag en som är 150cm, och jag känner mig lite "bortkommen" när det gäller dessa stora hästar.... (är själv ca 50kg och 160cm lång :meh:) Får min lilla pålle något spel, t.ex. när jag leder, så klarar jag av att hålla honom till en viss grad, men om en sån där bjässe får ett spel så kommer jag ju att flyga iväg som en trasa i andra änden av grimskaftet :o :rofl: Liksom, hur gör ni med hantering och liknande av dessa enorma hästar. Är det bara att knata på som vanligt, som med vilken annan liten häst som helst, eller är det något speciellt man måste ha i åtanke med dessa stora hästar?

På grund av den här defekten, och på grund av att ägaren har fått bra referenser om mitt hästägande/skötande, samt att vi har en gemensam bekant som också gått i godo för mig, så ägaren vet att hästen får ett bra hem, så får jag köpa den väldigt billigt om jag vill ha den. Jag måste bestämma mig i nästa vecka, eftersom min häst då blir ensam, och jag har inte hittat någon annan som har varit så där "wow, den ska jag ha!". Denna är den mest intressant hittills.... Vad tycker ni?

För det första så är inköpet en engångssumma och den "lilla" delen i ekonomin av hästägande, som du säkert vet. Så, inköpspriset för denna häst hade jag inte tagit som en anledning att köpa den. Det finns i så fall många som vill låna ut en foderhäst, särskilt om du tänker dig sällskapshäst.
Är det tänkt att du ska ha en typ sällskapshäst till din andra, eller ska du ha en ridhäst till? Visst du är inte intresserad av hoppning och tävling, men även då vill man väl kunna "rida" sin häst utan att vara rädd för att den ska skadas av det p g a en defekt. Är den tänkt mer som sällskapshäst är en så stor häst ganska dyr i drift jämfört med en ponny t ex. Eftersom du inte är så stor skulle du lätt kunna ha en överväxt ponny. De brukar man kunna hitta för en relativt billig peng.
Kanske skulle du kunna ha den på foder ett tag?

Angående hästars storlek och styrka så är det som flera här påpekat, att när det kommer till fysisk styrka så förlorar vi alltid den kampen, även mot en liten ponny. Det är väl därför vi måste kommunicera med andra metoder.
 
Ska svara på alla frågor här nu.

Hästen är inåttåad, från knät och nedåt, inte jättemycket, men nog så man ser det då han står/går, på det ena frambenet. Det andra syns det inget på. Förutom detta ben så är han i övrigt bra.
Dressyren så är den utbildad LB, hoppningen klarar den dock inte av, då tar benet "stryk", det är för stor påfrestning. Dressyr ridning fungerar så länge man inte kör tuffa/tunga/hårda pass, samt "hobbyridning" i skog och mark.
I första hand så är det sällskapshäst jag är ute efter, men som man kan rida någon gång/veckan i skog och mark. Att rida i manege/på plan finns inte i min värld just nu (och kommer nog aldrig att göra heller), utan det är endast skog och mark som gäller.

Angående hantering så joo, jag vet att man inte vinner en kamp med en häst, och det var inte riktigt så jag menade när jag undrade om hanteringen.

När det gäller försäkringar så något sådant tar jag inte. Har varit i slagsmål med försäkringsbolag tillräckligt och tröttnat totalt på deras hyckleri. Betalar i flera år hur mycket som helst och alltid i slutänden så ska det bråkar och kämpas så fort man ska ha ut minsta lilla summa. Nej tack. Har pengarna på kontot, då vet jag att jag alltid får dem då jag verkligen behöver dem.
 
Som sällskapshäst hade jag helt avskrivit den. På tok för dyr i drift, vi hade två ridhästar och en shetlandsponny som sällskap. Just för att det är billigare att mata och hålla en barfotaponny. Hittar man ett sunt exemplar är det en vettig investering, själv tycker jag det är roligt att köra och promenera samt tömköra så när han fortfarande var pigg hittade vi på en hel del.
 
Ska svara på alla frågor här nu.

Hästen är inåttåad, från knät och nedåt, inte jättemycket, men nog så man ser det då han står/går, på det ena frambenet. Det andra syns det inget på. Förutom detta ben så är han i övrigt bra.
Dressyren så är den utbildad LB, hoppningen klarar den dock inte av, då tar benet "stryk", det är för stor påfrestning. Dressyr ridning fungerar så länge man inte kör tuffa/tunga/hårda pass, samt "hobbyridning" i skog och mark.
I första hand så är det sällskapshäst jag är ute efter, men som man kan rida någon gång/veckan i skog och mark. Att rida i manege/på plan finns inte i min värld just nu (och kommer nog aldrig att göra heller), utan det är endast skog och mark som gäller.

Angående hantering så joo, jag vet att man inte vinner en kamp med en häst, och det var inte riktigt så jag menade när jag undrade om hanteringen.

När det gäller försäkringar så något sådant tar jag inte. Har varit i slagsmål med försäkringsbolag tillräckligt och tröttnat totalt på deras hyckleri. Betalar i flera år hur mycket som helst och alltid i slutänden så ska det bråkar och kämpas så fort man ska ha ut minsta lilla summa. Nej tack. Har pengarna på kontot, då vet jag att jag alltid får dem då jag verkligen behöver dem.
Är hästen bara 7 år och redan kasserad för hoppning för frambenet så hade jag inte köpt den för antagligen är den inte lite inåt eller så finns annat problem med fram på hästen.

Funderar även på om den är inåttåad för inåttåad är ju en häst som har fel vinkel i kotleden.
 
Det mest troliga är att hästen kommer att må bäst av att inte bli riden och tränad alls. Då kan den gå som bara sällskap och hålla i benen länge. Men den kommer troligen också att behöva hovslagare oftare än den andra hästen. Beroende på hur vriden/sned den är så kan sådana hästar slita på ett sätt som gör att man måste verka oftare och vissa behöver även skor för att inte bli snedare p g a slitaget.
Som Lovisaleonora skriver är en sådan här häst dyr i drift p g a som storlek. Men du vet ju bäst själv vad du vill ha ut av hästen, om det räcker att den kan gå i hagen eller om du vill ha möjlighet att rida/träna, om du har ekonomi till att hålla en så stor häst med foder och hovlagare om det nu innebär att den har andra behov än den hästen du har.
 
Ska svara på alla frågor här nu.

Hästen är inåttåad, från knät och nedåt, inte jättemycket, men nog så man ser det då han står/går, på det ena frambenet. Det andra syns det inget på. Förutom detta ben så är han i övrigt bra.
Dressyren så är den utbildad LB, hoppningen klarar den dock inte av, då tar benet "stryk", det är för stor påfrestning. Dressyr ridning fungerar så länge man inte kör tuffa/tunga/hårda pass, samt "hobbyridning" i skog och mark.
I första hand så är det sällskapshäst jag är ute efter, men som man kan rida någon gång/veckan i skog och mark. Att rida i manege/på plan finns inte i min värld just nu (och kommer nog aldrig att göra heller), utan det är endast skog och mark som gäller.

Angående hantering så joo, jag vet att man inte vinner en kamp med en häst, och det var inte riktigt så jag menade när jag undrade om hanteringen.

När det gäller försäkringar så något sådant tar jag inte. Har varit i slagsmål med försäkringsbolag tillräckligt och tröttnat totalt på deras hyckleri. Betalar i flera år hur mycket som helst och alltid i slutänden så ska det bråkar och kämpas så fort man ska ha ut minsta lilla summa. Nej tack. Har pengarna på kontot, då vet jag att jag alltid får dem då jag verkligen behöver dem.

Men vad menar du då med hanteringen? Vad skiljer i hanteringen på en häst på 1,60 och 1,75? I min värld ingenting.
 
Men den kommer troligen också att behöva hovslagare oftare än den andra hästen. Beroende på hur vriden/sned den är så kan sådana hästar slita på ett sätt som gör att man måste verka oftare och vissa behöver även skor för att inte bli snedare p g a slitaget.
Min andra skos med 4-6 veckors mellanrum, så den skos också ofta, så på den punkten är det inte så viktigt. Och skor har jag alltid på mina hästar, oavsett om de är sällskapshästar, ridhästar, travhästar eller vad de är.
 
Är hästen bara 7 år och redan kasserad för hoppning för frambenet så hade jag inte köpt den för antagligen är den inte lite inåt eller så finns annat problem med fram på hästen.
Vill inte "förminska" ditt svar på något sätt, men bland annat min förra häst blev kasserad för hoppning vid 6 års ålder, och han hade jag i 10 år utan några problem. Jag tror inte riktigt på att bara för att en häst inte klarar hoppning, travtävlingar eller liknande så klarar de inte av annan sorts ridning/körning. Och hoppning är en stor påfrestning på hästens kropp, så att alla hästar inte klarar av det förvånar mig inte.
 
Vill inte "förminska" ditt svar på något sätt, men bland annat min förra häst blev kasserad för hoppning vid 6 års ålder, och han hade jag i 10 år utan några problem. Jag tror inte riktigt på att bara för att en häst inte klarar hoppning, travtävlingar eller liknande så klarar de inte av annan sorts ridning/körning. Och hoppning är en stor påfrestning på hästens kropp, så att alla hästar inte klarar av det förvånar mig inte.

Fast det beror ju på anledning. I det här fallet är det något som påverkar varje steg hästen tar, t o m när den står stilla kommer den att slita på sig på ett sätt som troligen kortar livslängden.

I slutet är riskbedömningen alltid din egen, men jag hade hellre satsat på en frisk häst som av andra anledningar söker ny tillvaro.
 
Den viktigaste frågan tycker jag är om hästen varit halt tidigare och hur mycket den ridits/hoppats när den blev det? Har den tränats fullt ut i dressyr och klarat det? Hur mycket vila krävdes för att "läka" hältan?

Att det är en potentiell svaghet, särskilt för en stor/tung häst, är en sak. Men om den redan varit dålig och rehabiliterad en gång hade jag backat.
 
Har jag missat det i tråden eller har du skrivit att den är den kollad av veterinär? Vem har sagt att den inte kommer att hålla för ex hoppning? Hur igång är hästen idag?

Har sett ganska många hästar tränade på högre nivå med grövre exteriöra fel på benen, utan problem. Självklart gör storleken att benet får ta mer onödig vikt, men rätt riden ska han ju lära sig belasta bakdelen mer o på så vis avlasta fram.
 
Jag hade aldrig köpt en sån häst hur billig den än var . I värsta fall får den förslitningar/pålagringar/ledinflammationer trots lite belastning ridmässigt och då står du där och måste utreda/behandla . I värsta fall eftersom exteriören är konstaterat fel och den redan i så ung ålder har problem, får du endera räkna med regelbundna behandlingar eller ta bort den . Inte värt det . Finns billiga hästar utan nedsatt hållbarhet som lär vara billigare i drift .
 
Ny på forumet så vet inte om jag lägger in detta på rätt ställe, men om inte så får admin flytta :)

Jag sitter nu med mitt livs beslut... nästan iallafall, känns det som.... och jag måste bestämma mig rätt snart....
Söker en ny häst då vår nuvarande kommer att bli ensam. I måndags ringde en bekant och bjöd ut en till mig som hennes en bekant just nu har. Jag var och tittade på den i tisdags, jättefin, snäll och lugn, nyfiken och sällskapssjuk så det bara smällde om det, och STOR (175+) jättebra hoppsläkte, 7 år gammal (eller var det 6 år...??)
MEN, den har en medfödd defekt... Dess ena ben (fram), från knät och nedåt, är vridet lite inåt. Detta gör att den inte klarar av hårdare ansträngning. Lättare ridning, typ hobbyridning, går bra, men ingen hoppning/träning/tävling. Det klarar benet inte av. Ok, jag är inte intresserad av tävling, inte av hoppning och inte heller av någon tuff träning, men, jag funderar på vad det där benet eventuellt kan innebära i framtiden för hästen, och, självklart, för min plånbok :angel: Någon här inne som har liknande/kommit i kontakt med liknande defekt och kan berätta? Eller någon som kan det här med exteriören på en häst bra?

Sen till min andra undran. Ni med stora hästar.... hur gör ni? Alltså rent så där allmänt med hantering och liknande. Jag har aldrig haft en häst över 160cm, just nu har jag en som är 150cm, och jag känner mig lite "bortkommen" när det gäller dessa stora hästar.... (är själv ca 50kg och 160cm lång :meh:) Får min lilla pålle något spel, t.ex. när jag leder, så klarar jag av att hålla honom till en viss grad, men om en sån där bjässe får ett spel så kommer jag ju att flyga iväg som en trasa i andra änden av grimskaftet :o :rofl: Liksom, hur gör ni med hantering och liknande av dessa enorma hästar. Är det bara att knata på som vanligt, som med vilken annan liten häst som helst, eller är det något speciellt man måste ha i åtanke med dessa stora hästar?

På grund av den här defekten, och på grund av att ägaren har fått bra referenser om mitt hästägande/skötande, samt att vi har en gemensam bekant som också gått i godo för mig, så ägaren vet att hästen får ett bra hem, så får jag köpa den väldigt billigt om jag vill ha den. Jag måste bestämma mig i nästa vecka, eftersom min häst då blir ensam, och jag har inte hittat någon annan som har varit så där "wow, den ska jag ha!". Denna är den mest intressant hittills.... Vad tycker ni?
Hanteringsmässigt skulle jag låtsas att en stor häst är en vanlig häst. Och skaffa en ordentlig pall för att lyckas klättra upp på ryggen.
Vad gäller lätt inåtroterat underben: frågar du travfolket så behöver det inte alls ställa till med problem. Det finns ju inga garantier med någon häst över huvud taget, men jag skulle personligen inte vara särskilt tveksam att ta en häst med lätt felställning som hobbyridhäst.
 
Jag har läst hela tråden men kan ha missat, vem är det som bedömt att hästen inte skulle hålla för hoppning osv?
Känns som om lite innåttåad är det enda felet så är det ju inte tillräckligt för att påstå att den inte ska hålla?!

Min är innåt tåad på vf och fick 7 på extremiteter på 3 års testet, hon är 9 nu och har aldrig haft en halt dag på grund av det. Tränas för fullt och tävlas i dressyr. Hoppade regelbundet under ett par års tid och går som vilken häst som helst.

Men så låter det som att mellan raderna finns mer, har hästen varit skadad, blivit överansträngd eller felriden? Då skulle jag INTE köpa vare sig som sällskap eller annat.

Annars så kan man väll ha en större häst som sällskap, kostar mer då den äter mer, skitar ner mer och så kräver den större box än en mindre häst. Men det är ju en ekonomisk fråga som bara du kan svara på.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 052
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 227
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 756
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp