Häst med vridet ben.... Ni med stora hästar.... frågor, frågor...

Kl
Till de som erbjudit "varianter" i fråga om svar att hästen kanske inte har ngn defekt utan bara är inåt tåad osv :
Eftersom TS skriver att hästen har en funktionsnedsättning som begränsat arbete den kan utföra, och är 7 år, så har jag utgått från det. Dvs jag skulle aldrig komma på tanken att råda ngn att köpa en nedsatt häst med konstaterad defekt som beskrivs .

Vad TS väljer göra är ju helt upp till denne som alltid . Men jag blir verkligen förvånad att folk skriver på sociala media om ett djur de inte sett, inte vet defektens grad , men ändå skriver i ordalag som tex att "den är nog bara lite inåt tåad, inga problem" .
Hur i hela friden tycker man att det känns legitimt att råda utifrån det läge jag noterar ??? Jag förstår verkligen inte !
Ännu mer förvånad blir jag när folk i regel skriker "köp aldrig en häst med minsta oklarhet hälsomässigt" hur minimalt än det handlar om. Men i denna tråd är det omvänt för några tydligen ....
 
Om det är så att hästen haft problem (vilket jag också tolkar det som i texten), men det framgår aldrig om det är beroende på att den är innåtåad eller vem det är som sagt att detta kommer att bli problem. Är det en veterinär eller nån som läst på ett forum att inåttåade hästar inte håller och inte kan hoppa?
Hästen kan ju varit halt av annan anledning.

Att hästen "bara" är innåttåad behöver ju inte betyda att den inte kommer kunna hoppa, om inte en veterinär undersökt och konstaterat detta, eller om det redan hänt då, och kunnat härledas till att den är innåttåad av veterinär. Då ska TS självklart inte köpa hästen.
Men hur många hobbyhästar är exteriört korrekta? Behöver ju inte enbart vara besntällningen som kan ställa till problem.

Tills det framgår om det är veterinär som konstaterat att hästen har nedsatt användbarhet pga ett exteriört fel så kan vi ju bara spekulera. Om så är fallet så tror jag vi allihopa är överens om att hästen inte är värd att köpa, ens billigt.
 
Om det är så att hästen haft problem (vilket jag också tolkar det som i texten), men det framgår aldrig om det är beroende på att den är innåtåad eller vem det är som sagt att detta kommer att bli problem. Är det en veterinär eller nån som läst på ett forum att inåttåade hästar inte håller och inte kan hoppa?
Hästen kan ju varit halt av annan anledning.

Att hästen "bara" är innåttåad behöver ju inte betyda att den inte kommer kunna hoppa, om inte en veterinär undersökt och konstaterat detta, eller om det redan hänt då, och kunnat härledas till att den är innåttåad av veterinär. Då ska TS självklart inte köpa hästen.
Men hur många hobbyhästar är exteriört korrekta? Behöver ju inte enbart vara besntällningen som kan ställa till problem.

Tills det framgår om det är veterinär som konstaterat att hästen har nedsatt användbarhet pga ett exteriört fel så kan vi ju bara spekulera. Om så är fallet så tror jag vi allihopa är överens om att hästen inte är värd att köpa, ens billigt.
Det räcker väl med att säljaren klargjort att hästen utifrån problemen inte håller för större belastning så som TS redovisat , för att svaren i tråden torde uppmärksamma detta och svara därefter ?
Vet inte om det känns rimligt att veterinär utlåtandet specifikt behöver redovisas för att man som svarare i tråden ska göra en internet bedömning om hästens status /hållbarhet .
 
Det räcker väl med att säljaren klargjort att hästen utifrån problemen inte håller för större belastning så som TS redovisat , för att svaren i tråden torde uppmärksamma detta och svara därefter ?
Vet inte om det känns rimligt att veterinär utlåtandet specifikt behöver redovisas för att man som svarare i tråden ska göra en internet bedömning om hästens status /hållbarhet .
Kanske är det då bara min erfarenhet som säger att vanliga hästmänniskor är snabba att "döma ut" hästar pga olika mindre/större defekter/tidigare skador, trots att de sedan kunnat funka hur bra som helst. Därav min undran vem som faktiskt konstaterat hur dålig hållbarhet hästen kommer att ha och vilka problem den haft tidigare och hur den är utredd.
 
@Ketrawzc din reflektion är ju legitim i sig . Men den blir ju fel om det handlar om att ge råd på sociala media .
TS frågar om att köpa en häst med nedsatt funktion pga exteriör avvikelse .
Då kan man ju rimligen inte spekulera att det säkert inget är att bry sig om / omtolka det till att det nog bara är lite inåt tåande på ena benet och säkert inget att bry sig om . Därav min förvåning !

Finns ju hur mycket hästar som helst som sagt , för liten peng som INTE har en sån anmärkning /funktions nedsättning och som TS därmed kan hitta att ha som hobby häst och få glädje av utan ett protokoll som denna häst har att primära potentiella problem finns konstaterat i så ung ålder och vad den klarar belastnings mässigt .
 
Senast ändrad:
@mackan
Min fråga i första inlägget var om den är kollad av veterinär. Utifrån svaret på den frågan går det först att säga om hästen på något vis är intressant att köpa.

I övrigt gäller väl detta problem precis som alla andra skador/defekter, det behöver inte betyda att hästen är obrukbar.
För min del är det ju även relevant hur hästen är försäkrad vid sånna här problem, men detta gick ju bort för TS.
 
@mackan
Min fråga i första inlägget var om den är kollad av veterinär. Utifrån svaret på den frågan går det först att säga om hästen på något vis är intressant att köpa.

I övrigt gäller väl detta problem precis som alla andra skador/defekter, det behöver inte betyda att hästen är obrukbar.
För min del är det ju även relevant hur hästen är försäkrad vid sånna här problem, men detta gick ju bort för TS.
Jag förstår ändå inte hur det skulle vara vettigt att råda ngn att köpa häst med funktions nedsättning på internet . ... ?
Försäkring känns konstig att ta upp eftersom TS förkunnat det hon gjort . Självklart då vill man inte köpa ngt tveksamt . Men då faller det ju på TS som sagt tidigare att denne måste ha koll själv

Helt vansinnigt att köpa /råda ngn att köpa utifrån det TS skriver .
 
Senast ändrad:
Ny på forumet så vet inte om jag lägger in detta på rätt ställe, men om inte så får admin flytta :)

Jag sitter nu med mitt livs beslut... nästan iallafall, känns det som.... och jag måste bestämma mig rätt snart....
Söker en ny häst då vår nuvarande kommer att bli ensam. I måndags ringde en bekant och bjöd ut en till mig som hennes en bekant just nu har. Jag var och tittade på den i tisdags, jättefin, snäll och lugn, nyfiken och sällskapssjuk så det bara smällde om det, och STOR (175+) jättebra hoppsläkte, 7 år gammal (eller var det 6 år...??)
MEN, den har en medfödd defekt... Dess ena ben (fram), från knät och nedåt, är vridet lite inåt. Detta gör att den inte klarar av hårdare ansträngning. Lättare ridning, typ hobbyridning, går bra, men ingen hoppning/träning/tävling. Det klarar benet inte av. Ok, jag är inte intresserad av tävling, inte av hoppning och inte heller av någon tuff träning, men, jag funderar på vad det där benet eventuellt kan innebära i framtiden för hästen, och, självklart, för min plånbok :angel: Någon här inne som har liknande/kommit i kontakt med liknande defekt och kan berätta? Eller någon som kan det här med exteriören på en häst bra?

Sen till min andra undran. Ni med stora hästar.... hur gör ni? Alltså rent så där allmänt med hantering och liknande. Jag har aldrig haft en häst över 160cm, just nu har jag en som är 150cm, och jag känner mig lite "bortkommen" när det gäller dessa stora hästar.... (är själv ca 50kg och 160cm lång :meh:) Får min lilla pålle något spel, t.ex. när jag leder, så klarar jag av att hålla honom till en viss grad, men om en sån där bjässe får ett spel så kommer jag ju att flyga iväg som en trasa i andra änden av grimskaftet :o :rofl: Liksom, hur gör ni med hantering och liknande av dessa enorma hästar. Är det bara att knata på som vanligt, som med vilken annan liten häst som helst, eller är det något speciellt man måste ha i åtanke med dessa stora hästar?

På grund av den här defekten, och på grund av att ägaren har fått bra referenser om mitt hästägande/skötande, samt att vi har en gemensam bekant som också gått i godo för mig, så ägaren vet att hästen får ett bra hem, så får jag köpa den väldigt billigt om jag vill ha den. Jag måste bestämma mig i nästa vecka, eftersom min häst då blir ensam, och jag har inte hittat någon annan som har varit så där "wow, den ska jag ha!". Denna är den mest intressant hittills.... Vad tycker ni?

En så pass stor häst med defekt på frambenet hade jag avstått från att köpa, efter din beskrivning. Benen är bland det allra viktigaste på en häst, i mitt tycke.
Dels låter det som att defekten inte alls är så liten, utan att den har ett dåligt läge, iom att du skrev att den blir sned från knät och ner, det kan leda till stora problem vid fel arbete och belastning.

Dessutom är hästen ung, och jag fick även känslan av att du inte är så erfaren efter att ha läst ditt inlägg, men jag kan ha fel. Sen tycker jag att du ska kolla på en mindre häst som passar dig bättre storleksmässigt. Det är extra viktigt att kunna jobba en sån häst rätt.
 
Hmm... Svårt att råda. Min häst är inte alldeles korrekt i benen - lätt X-bent fram och lätt kohasig bak... Han har ändå hållit för ridning inklusive tuff träning, tävling och ibland ganska långa uteritter i närmare 15 år (köpte honom som oinriden 4-åring, till våren blir han 19). Enda (!!!) gången han varit halt hittills var det hovböld... Så visst kan en häst vara väldigt hållbar trots exteriöra defekter.

MEN - min häst är islandshäst, och därmed inte så stor (145 cm, 380kg), och jag tror att en mindre häst faktiskt belastar sina ben något mindre. De har ju dessutom kortare ben, vilket gör att "utväxlingen" (hävstången) på en felaktig vinkel blir mindre.

Har din tilltänkta häst redan problem som begränsar den - trots ung ålder - så hade jag inte köpt. En rejält stor häst med felaktiga vinklar och kända problem av sin defekt känns som stor (och dyr!) risk.
 
Kl
Till de som erbjudit "varianter" i fråga om svar att hästen kanske inte har ngn defekt utan bara är inåt tåad osv :
Eftersom TS skriver att hästen har en funktionsnedsättning som begränsat arbete den kan utföra, och är 7 år, så har jag utgått från det. Dvs jag skulle aldrig komma på tanken att råda ngn att köpa en nedsatt häst med konstaterad defekt som beskrivs .

Vad TS väljer göra är ju helt upp till denne som alltid . Men jag blir verkligen förvånad att folk skriver på sociala media om ett djur de inte sett, inte vet defektens grad , men ändå skriver i ordalag som tex att "den är nog bara lite inåt tåad, inga problem" .
Hur i hela friden tycker man att det känns legitimt att råda utifrån det läge jag noterar ??? Jag förstår verkligen inte !
Ännu mer förvånad blir jag när folk i regel skriker "köp aldrig en häst med minsta oklarhet hälsomässigt" hur minimalt än det handlar om. Men i denna tråd är det omvänt för några tydligen ....

Dessutom skriver ju TS att den har "ett vridet" framben. För mig är det stor skillnad på att vara inåttåad och ha ett vridet ben. Vi kan ju också konstatera att ägaren säljer hästen billigt p g a benet och då kan man ju utgå från att denna vet att defekten verkligen har stor inverkan på hållbarheten. Varför skulle ägaren annars göra sig av med en så ung häst för en spottstyver (hur mycket det nu är som TS ska betala).
 
Sen till min andra undran. Ni med stora hästar.... hur gör ni? Alltså rent så där allmänt med hantering och liknande. Jag har aldrig haft en häst över 160cm, just nu har jag en som är 150cm, och jag känner mig lite "bortkommen" när det gäller dessa stora hästar.... (är själv ca 50kg och 160cm lång :meh:) Får min lilla pålle något spel, t.ex. när jag leder, så klarar jag av att hålla honom till en viss grad, men om en sån där bjässe får ett spel så kommer jag ju att flyga iväg som en trasa i andra änden av grimskaftet :o :rofl: Liksom, hur gör ni med hantering och liknande av dessa enorma hästar. Är det bara att knata på som vanligt, som med vilken annan liten häst som helst, eller är det något speciellt man måste ha i åtanke med dessa stora hästar?
Hanteringen är precis som vilken häst som helst, vet jag hört uttrycket "är man stor måste man vara snäll" i och för sig är det minst lika viktigt även på mindre hästar.
Om man själv inte är så lång kan man ta hjälp av en liten pall för att nå upp till ryggen osv. Det finns bara lösningar. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 051
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 222
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
13 756
Senast: Cambrie
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp