FidelieCooling

Trådstartare
Hej, jag är 13 år och vill ha en egen häst. Går nu på Hamre ridskola och har gått på Rocklunda. Jag har även haft 2 medryttarhästar. Har ridit i 3 ÅR. Vi är inte en rik familj, eller alltså pappa har mer pengar än mamma, men jag bor med mamma. Ingen av dem vill skaffa häst. Jag har drömt om en häst jättelänge nu. Jag vill inte ha kommentarer om att jag inte är redo osv. OCH JAG ÄR MEDVETEN OM ATT DET ÄR MYCKET JOBB!!!!!!! MEN ÄNDÅ!!! Har blivit deprimerad för att jag inte får en häst. Igår grät jag från kl 3 till kl 9. 😭Jag VET att det är dyrt och mycket jobb med en häst men jag orkar inte höra det längre. Så fort jag postar på Instagram att jag vill ha en egen häst, så är det alltid någon som kommenterar typ: Åh det är så mycket jobb...
Jag är trött på att höra det! Jag hatar att rida i grupp då jag får ångest och panikattacker. Hatar även hästtjejer som är kaxiga. Känner mig inte hemma på ridskola. Jag vill ha en egen häst. Som bara JAG rider.
 
Tyvärr är du fortfarande så ung att du måste göra som dina föräldrar säger. Och det ÄR mycket jobb med häst, men jag tycker att det är värt det. Även jag drömde mycket och ofta om egen häst som tonåring men dels så hade mina föräldrar faktiskt inte råd och dels så vet jag nu att jag hade alldeles för lite kunskaper på den tiden för att kunna ta hand om en häst på ett tillfredställande sätt förutom att jag inte hade ridkunskaper nog.

Jag var 22 år gammal när jag till slut köpte min första egna. Jag förstår att det kanske inte känns så upplyftande för dig, men mitt bästa råd är att ha tålamod och helt enkelt spara undan tills du blir vuxen och kan styra själv över pengar och tid. Jag som jobbar som ridlärare sen mitten av 00-talet har sett massor av gånger unga ryttare som drömmer om egen häst och som får det fast föräldrarna kanske egentligen inte har råd och definitivt inte kunskap. Det brukar inte gå så bra, dels brukar ofta hästen bli för svår i hantering och/eller ridning men även att veterinära insatser kan dröja alldeles för länge.

Jag var också ledsen och desperat periodvis, men nu i backspegeln så är jag väldigt glad att mina föräldrar axlade den förvisso tråkiga men viktiga rollen som ansvarsfulla vuxna som sa nej till den där hästen jag drömde om. Istället köpte jag faktiskt min drömhäst när det var dags och det är det absolut bästa som hänt mig.
 
Vi är många som har varit där, och det tråkiga svaret är att det finns lite man kan göra nu.
Det man kan göra är att planera så att man kan ha en framtid med häst genom att se till att lära sig så mycket som möjligt nu och satsa på en utbildning som leder till möjlighet att ha häst.

Hälsningar från en tråkig tant med egen häst.
 
Jag är en av dom som faktiskt inte upplevde att häst var så himla mycket jobb i tonåren man har så himla mycket energi då och inte så mycket annat än skola och häst att tänka på. Men vill dina föräldrar inte skaffa häst så vill dom inte. Kan du inte bli medryttare i något lite mindre stall om du tycker ridskolan är för stor?
 
Hej, jag är 13 år och vill ha en egen häst. Går nu på Hamre ridskola och har gått på Rocklunda. Jag har även haft 2 medryttarhästar. Har ridit i 3 ÅR. Vi är inte en rik familj, eller alltså pappa har mer pengar än mamma, men jag bor med mamma. Ingen av dem vill skaffa häst. Jag har drömt om en häst jättelänge nu. Jag vill inte ha kommentarer om att jag inte är redo osv. OCH JAG ÄR MEDVETEN OM ATT DET ÄR MYCKET JOBB!!!!!!! MEN ÄNDÅ!!! Har blivit deprimerad för att jag inte får en häst. Igår grät jag från kl 3 till kl 9. 😭Jag VET att det är dyrt och mycket jobb med en häst men jag orkar inte höra det längre. Så fort jag postar på Instagram att jag vill ha en egen häst, så är det alltid någon som kommenterar typ: Åh det är så mycket jobb...
Jag är trött på att höra det! Jag hatar att rida i grupp då jag får ångest och panikattacker. Hatar även hästtjejer som är kaxiga. Känner mig inte hemma på ridskola. Jag vill ha en egen häst. Som bara JAG rider.
Det där med att det är så mycket jobb med häst behöver inte stämma. Det behöver inte ta mera tid än vad någon annan aktivitet i livet gör. Däremot så i din ålder så är man lite beroende av föräldrarnas välvilja att ställa upp och lägga ner pengar för dyrt är det, det är svårt att komma ifrån.

Sen med egen häst så kommer stallfolk, du kommer förmodligen vara i stallet med många andra samtidigt och rida tillsammans med många andra samtidigt på vardagar. Det är inte ofta man är ensam i stall på eftermiddagar på vardagar, så har du svårt med folk och rida i grupp och inte gillar "kaxiga hästtjejer" osv så blir det svårt för dig att ha egen häst tills du kan stå i ett mindre privatstall längre bort fram samhället.

Annars så är ju medryttare en bra grej att börja vara, då har du ju hästen själv dagarna du är där iallafall och har du tur så hittar du ett mindre stall med inte så mycket folk där du kan få rida lite ifred.
 
Ja, vad kan man säga... Jag har också varit där men hade lyckan att få egen häst tack vare att min mamma också hade häst och att vi skulle flytta långt ut på landet. Jag var också 13 precis som du är nu. Men, som jag sagt, jag hade enorm tur. De flesta av mina stallkompisar fick vänta tills de kunde betala hästen själva.

Hur som helst så vet ju du att det är dina föräldrar som bestämmer just nu. Du skulle kunna börja spara pengar för en hästbuffert i alla fall, så har du ju något att se fram emot. Som att panta burkar och flaskor, spara födelsedagspengen osv. Du har ju varit medryttare på ett par hästar. Kanske du kan få bli skötare på någon häst? Att umgås med hästar är ju så mycket mer än att rida på dem. Att rykta, fläta och mysa med hästar är minst lika värdefullt för ett hästälskarhjärta.

Det kanske finns en ridskola som inte har de där kaxiga hästtjejerna i stallet. Kan du byta kanske?
 
Jag anser att barn behöver föräldrars stöd för att hästägandet ska kunna bli bra. Inte för att det inte finns ungdomar som tar hand om sina hästar själva, men för att allt blir så himla mycket lättare och mer njutbart när det finns engagerade vuxna som kan styra upp.

Det handlar dels om det rent ekonomiska, men mycket också om det praktiska. Det är mycket värt att ha en förälder som kan köra transporten om det behöver eller vill åkas någonstans, förälder som hjälper till att fixa med foder och förälder som hjälper till att styra upp rätt hjälp för att barn och häst ska utvecklas åt rätt håll.

Jag köpte min första häst när jag var 26. Det var inte en dag för sent, men inte heller en dag för tidigt.
 
Jag längtade enormt mycket efter en egen häst när jag var i din ålder. Jag var också deprimerad och hade social fobi och panikångest. Några gången fick jag rida privatlektioner på ridskolan, för det kändes för jobbigt att rida i grupp. Mina föräldrar saknade kunskap och köpte ingen häst. Då var jag besviken, men nu när jag är äldre så inser jag att jag hade inte fixat att ta hela det ansvaret själv. Jag mådde för dåligt psykiskt och hade nog brutit ihop totalt x antal gånger pga konflikter i stallet. För så blir det, tyvärr. När flera människor ska samsas i ett stall, kommer det förr eller senare att uppstå problem. Mår man väldigt dåligt, kan det vara extra svårt att hantera. Mitt råd till dig är att ta hjälp från BUP. Det var bra för mig att få hjälp att sätta ord på vad som var fel och varför jag mådde så dåligt. De hjälpte mig även med specialanpassad skolgång när jag inte klarade av vanlig skola under den jobbigaste perioden. Så försök få ordning på ditt mående, hur motigt det än känns. Kanske du också kan få rida några privatlektioner för att kunna njuta av ridningen utan att känna dig stressad av de andra eleverna?
 
Om det är så att du inte trivs med ridskola och att rida i grupp så kanske det finns någon privat tränare du kan gå till istället? Det är ju billigare än egen häst och kanske en kompromiss dina föräldrar kan gå med på. Då får du också möjlighet att lära känna en häst lite bättre, eller 2-3 stycken till och med om tränaren har så många för sina elever.
 
Om du får ångest och panikattacker av att rida i grupp, tror du verkligen det skulle fungera med alla "gruppsammanhang" som blir i ett stall när man har egen häst?
Man delar ridbana, man delar stallgpng, det kan förekomma städdagar där man tex mockar hagar och mycket annat.

Jag tror du kanske behöver lära dig ångrsthantering först innan du får ansvar för en egen häst. Och dessutom kanske det är så att din familj/mamma faktiskt inte har råd?
Kan du inte hitta en häst att eventuellt vara medryttare på?
I bästa fall kan du kanske ta någon lektion ibland på den också om ägaren tycker det är en bra idé.
 
Allt handlar inte heller om råd och tid. Det handlar om att alla djur som köps är föräldrarnas ansvar, även om du sköter hästen till vardag är hästen föräldrarnas ansvar, och kan dina föräldrar inget om hästar/är rädd för hästar så kan de inte köpa en häst och lägga allt ansvar på dig.
Mina föräldrar hade både råd och tid att köpa häst till mig när jag var barn, men båda mina föräldrar är livrädda för hästar, så jag fick rida på ridskola och skaffade medryttare hästen, och när jag vart vuxen köpte jag min medryttare häst och så blev han min första egna häst.
Du har ju redan medryttare hästar, passa på att njuta av dem och lära dig av dem hur det är att ha en egen häst, så när du blir vuxen och skaffar jobb kan du köpa en egen häst då :)
 
Förstår din längtan. Men det går inte att kräva att föräldrarna skall köpa en häst även om de har råd. De vill kanske inte alls behöva ta ett huvudansvar för en häst. Men berätta hur dåligt du mår, det är viktigt. Ni kanske kan hitta något annat ställe du kan rida på där du trivs bättre. Locka med dina föräldrar ut på turridning, kanske kan få dem att finna intresse för hästar. Annars måste du acceptera deras val och vänta tills du är vuxen.
 
Hej, jag är 13 år och vill ha en egen häst. Går nu på Hamre ridskola och har gått på Rocklunda. Jag har även haft 2 medryttarhästar. Har ridit i 3 ÅR. Vi är inte en rik familj, eller alltså pappa har mer pengar än mamma, men jag bor med mamma. Ingen av dem vill skaffa häst. Jag har drömt om en häst jättelänge nu. Jag vill inte ha kommentarer om att jag inte är redo osv. OCH JAG ÄR MEDVETEN OM ATT DET ÄR MYCKET JOBB!!!!!!! MEN ÄNDÅ!!! Har blivit deprimerad för att jag inte får en häst. Igår grät jag från kl 3 till kl 9. 😭Jag VET att det är dyrt och mycket jobb med en häst men jag orkar inte höra det längre. Så fort jag postar på Instagram att jag vill ha en egen häst, så är det alltid någon som kommenterar typ: Åh det är så mycket jobb...
Jag är trött på att höra det! Jag hatar att rida i grupp då jag får ångest och panikattacker. Hatar även hästtjejer som är kaxiga. Känner mig inte hemma på ridskola. Jag vill ha en egen häst. Som bara JAG rider.


Har du pratat med någon vuxen om att du har ångest och panikattacker? Har du fått någon professionell hjälp för det? Annars är det viktigt att du gör det då det är allvarligt och inget man klara av på egen hand eller något en egen häst kan bota. Det låter inte heller bra att du grät i 6 timmar det kan vara ett tecken på psykisk ohälsa som du kan behöva få hjälp med.

Sen är det så att du inte som 13-åring har full insyn i dina föräldrars ekonomi och om det inte finns pengar så finns det inte. De har kanske inte heller kunskap, tid eller lust att ha det yttersta ansvaret för en häst.

Så det tråkiga vuxna svaret är att att man i livet inte alltid kan få det man vill ha och du kommer att möta många sådana situationer i livet och det behöver man lära sig att hantera.
 
Hej, jag är 13 år och vill ha en egen häst. Går nu på Hamre ridskola och har gått på Rocklunda. Jag har även haft 2 medryttarhästar. Har ridit i 3 ÅR. Vi är inte en rik familj, eller alltså pappa har mer pengar än mamma, men jag bor med mamma. Ingen av dem vill skaffa häst. Jag har drömt om en häst jättelänge nu. Jag vill inte ha kommentarer om att jag inte är redo osv. OCH JAG ÄR MEDVETEN OM ATT DET ÄR MYCKET JOBB!!!!!!! MEN ÄNDÅ!!! Har blivit deprimerad för att jag inte får en häst. Igår grät jag från kl 3 till kl 9. 😭Jag VET att det är dyrt och mycket jobb med en häst men jag orkar inte höra det längre. Så fort jag postar på Instagram att jag vill ha en egen häst, så är det alltid någon som kommenterar typ: Åh det är så mycket jobb...
Jag är trött på att höra det! Jag hatar att rida i grupp då jag får ångest och panikattacker. Hatar även hästtjejer som är kaxiga. Känner mig inte hemma på ridskola. Jag vill ha en egen häst. Som bara JAG rider.
Jag förstår kändes så för mig också. Men nu har jag skaffat häst (är inte vuxen) men ialla fall. De är kul men de är mycket jobb. Jag vet hur jobbigt de va när människor i min närhet tjatade om de o att de är dyrt. Men man ska ha råd till massa månads kostnader och massa veterinär saker efter som att man kanske måste åka till vet med sin häst som får en skada o att man pga skadan ska dit fler gånger o de kan bli dyrt. När jag o min mamma köpte en häst åt mig så var de kul men nu när jag går i 9an så säger jag till alla mina vänner som tjatar om häst. Att gå ut skolan först så du kan satsa på skolan o få bra betyg. Man hinner med hästarna men det blir att man lägger läxorna o skolan i andra hand och tillslut så kan de gå sämre o sämre i skolan. Så jag skulle säga att du borde vara medryttare och så tills du gått ut skolan. Och LYSSNA på din mamma för det kommer vara hon som betalar alla kostnader och sånt.
 
Hej, jag är 13 år och vill ha en egen häst. Går nu på Hamre ridskola och har gått på Rocklunda. Jag har även haft 2 medryttarhästar. Har ridit i 3 ÅR. Vi är inte en rik familj, eller alltså pappa har mer pengar än mamma, men jag bor med mamma. Ingen av dem vill skaffa häst. Jag har drömt om en häst jättelänge nu. Jag vill inte ha kommentarer om att jag inte är redo osv. OCH JAG ÄR MEDVETEN OM ATT DET ÄR MYCKET JOBB!!!!!!! MEN ÄNDÅ!!! Har blivit deprimerad för att jag inte får en häst. Igår grät jag från kl 3 till kl 9. 😭Jag VET att det är dyrt och mycket jobb med en häst men jag orkar inte höra det längre. Så fort jag postar på Instagram att jag vill ha en egen häst, så är det alltid någon som kommenterar typ: Åh det är så mycket jobb...
Jag är trött på att höra det! Jag hatar att rida i grupp då jag får ångest och panikattacker. Hatar även hästtjejer som är kaxiga. Känner mig inte hemma på ridskola. Jag vill ha en egen häst. Som bara JAG rider.
Been there done that, bättre vänta tills man är 18 och har ett jobb alternativt stadig inkomst.
Det du kan göra just nu är att försöka hitta en medryttarhäst.

När jag var i den åldern insåg jag aldrig allt det där andra som en egen häst för med sig, tiden, pengarna. Tyckte föräldrarna var dumma som inte lät mig ta en foderhäst och grät, men nu så här med facit i efterhand var det bättre. Jag hade aldrig rett ut det själv då.
Jag har haft egen häst nu som vuxen och det som var mest jobbigt var när hästen behövde veterinärvård med all rehab som följde med. Det var inte kul.
Sen ska man komma ihåg att egen är ett enormt ansvar förutom allt jobb och som minderårig behöver man ha föräldrarnas backup i det fallet, det är den bistra sanningen.

När jag inte fick ha egen häst för föräldrarna skaffade jag medryttarhäst istället. Billigare alternativt och det bästa som kunde hända, samtidigt som jag red kvar på ridskolan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 138
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 998
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Hej! I början av det här året fick jag ta bort min gamla ponny som jag haft i 13 år, sedan jag var 14. Redan efter en vecka var jag...
Svar
10
· Visningar
1 468
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 044
Senast: warg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp