Häst o Kanin

Tussilago

Trådstartare
Så berätta nu.. har hästar något nöje av kanin som sällskap eller är det helt onödigt?
Min häst står ensam i stallet för tillfället o jag funderar på att köpa en kanin som lite "sällskap". Kan ju aldrig ersätta hästkompisar men undrar om det finns NÅT litet positivt med kanin i stallet..
 
Sv: Häst o Kanin

Ha den åtminstone inte lös i boxen med hästen!!!!

Min shettis hade två kaninkompisar "på ögonhöjd" i en bur när hon stod på boxvila 5 mån, och det var upskattat, hon gillade att titta på dem (och försökte sno deras mat...). Buren satt alltså bredvid boxen upphöjd.
 
Sv: Häst o Kanin

Jag hade en häst innan som jag nu sålt för ett par år sen. När den var ute på foder hos en tjej så hade de sällskap i boxen av en kanin.
Kaninen hade en liten låda att smita in i om hästen rullade eller nåt men oftast åt de ihop. Hon gjorde aldrig en ansats att trampa på den heller :D
 
Sv: Häst o Kanin

jag tror det kan vara en bra idé, men beroende på hur hästen är så ska du fundera på om det är en bra idé att ha kaninen lös i boxen.
jag funderade på kanin som sällis till min förut men han e så springig så idén var att sätta in en kanin i ögonhöjd i boxen bredvid. tack och lov så löste det sig på bästa sätt, det kom en häst ist.

däremot kan jag tycka att det är lite taskigt också. en kanin är fortfarande ett djur och tar tid och behöver sällskap och gos o kärlek den med. den e inte bara en "it"
 
Sv: Häst o Kanin

Håller med. Särskilt om man har den lös i boxen, då offrar man liksom en kanin för att hästen ska ha sällskap... Skaffa en stallkatt och ha i stallet istället, katter gillar hästar och dom kan sitta på hästens rygg och mysa.

Eller en shettis, dom kostar inte mkt att ha.
 
Sv: Häst o Kanin

jag har inga planer på att ha kaninen i boxen tror jag, även om min häst är snäll o lugn. Jag har vart sugen på en kanin länge, så det är inte BARA för att hästen ska ha sällkap.. men det låter ju rätt positivt det här tycker jag iaf.. Är inne på en fransk vädur iaf..
 
Sv: Häst o Kanin

har varit med om sällskapskaniner" till hästar några gånger i stall där jag stått och sorgligt nog har alla blivit ihjältrampade efter ett tag...hästen menar inget illa men är helt enkelt för stor för att inte råka trampa på den...jag hade aldrig släppt in en kanin ens till min lilla bponny...
 
Sv: Häst o Kanin

Det här handlar inte om att ha kaninen i boxen, för det tänker jag inte, annat än när hästen är ute i hagen. Frågan är bara om det finns någon mening att ha en kanin i stallet i närheten av hästen..
 
Sv: Häst o Kanin

Ha inte en ensam kanin bara de har behov av sällskap de också , och en häst är inte mycket sällskap till en kanin och en kanin är inget sällskap åt en häst.

Skaffa 2 kaniner om du vill ha kanin och skaffa en hästkompis till din häst ( du kan få en shettis för några tusenlappar och de kostar lite att föda), eller stalla upp hästen där den får sällskap!
 
Sv: Häst o Kanin

Låna en shettis. En kanin gör varken till eller från, visst kan de va lite kul att titta på, men då kan du lika gärna sätta upp ett fönster i boxen.
En shettis kan du hitta att låna säkert, och dom är billiga att föda. En häst ska inte stå ensam!
 
Sv: Häst o Kanin

Jag anser att hästar ska ha sällskap av hästar, tror inte en kanin & häst har minsta utbyte av varandra.Skaffa en shettis eller låna en.
 
Sv: Häst o Kanin

tänker inte skaffa en tredje häst, och det finns bara två boxar i stallet och inden tomma ska stallets ägares häst stå, men vet ej när den kommer.. Tack för era åsikter!
 
Sv: Häst o Kanin

Olika från häst till häst skulle jag säga.
Min ungponny HATAR verkligen smådjur. Hon jagar dem med öronen bakstrukna, vill trampa och hoppa på dem och bita dem :eek: Små hundar, vissa katter och även kaniner. Större hundar går bra. Mkt underligt beteende, och en kanin i boxen skulle inte få leva länge va jag befarar.. Tror inte heller just denna häst skulle "uppskatta" sällskapet.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 906
Senast: tanten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 515
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 388
Senast: Sirap
·
Utrustning Unghästen i stallet biter på grimskaften när han står uppbunden. Jag vet att det finns grimskaft med en bit plast på den delen närmast...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 160
Senast: Zacci
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp